Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
"Inga faktafel eller konstigheter"? Redan fem sekunder in i filmen hittar jag ett faktafel, vad jag vet har GM inte mördat någon men i filmens text så står det "Där väntade en mördare", sen skrivs det om hennes skador och dessa är bara spekulationer eftersom det inte blivit bekräftat från någon vad som egentligen hänt med flickan förutom att hon svävade mellan liv och död. Det är väl egentligen det mest konkreta, efter det så är det bara spekulationer och tolkningar som blir vridna för att passa de perverterade tankar som personen bakom videon har.

Nej jag försvarar inte Fadi, jag tycker han är ett ärkesvin som förtjänar det värsta straffet vi har. Men jag tycker inte heller att man skall använda en oskyldig flicka till sina egna hatiska budskap.

Det var ett jä_la tjat om att texten "där väntade en mördare" är felaktig

Med tanke på de skador som GM åberopat offret och bara dumpat henne som en påse sopor, så har syftet varit att ta livet av henne och han kommer sannolikt även att dömas till mordförsök, precis som en mordbrännare döms till mordbrand fast ingen bokstavligt blev mördad i branden. I mina och många andras ögon är kräket en potentiell mördare, vad är då felet med denna textformulering? Det är ju bara en tursam omständighet att Emma fortfarande finns i livet.
Citera
2009-12-08, 18:21
Medlem
Senaste artikeln i Kristianstadsbladet.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091208/KRISTIANSTAD/712099988/1338/&/atal-mot-misstankte-20-aringen-drojer

Jag har inte gjort några inlägg här innan men nu måste jag uttrycka mina känslor.
Hon är tydligen inte kontaktbar ännu.
Fy f.n vad äckligt grym människa han måste vara.
såna ska vi ha vandrande på våra gator.
Han är nog inte den enda psykopaten i stan.
Tur att man inte vet om sitt öde.
Mina tankar går till Emma varje dag fast jag inte känner henne
Citera
2009-12-08, 19:04
Medlem
varanuss avatar
"Redan fem sekunder in i filmen hittar jag ett faktafel, vad jag vet har GM inte mördat någon men i filmens text så står det "Där väntade en mördare", sen skrivs det om hennes skador och dessa är bara spekulationer eftersom det inte blivit bekräftat från någon vad som egentligen hänt med flickan förutom att hon svävade mellan liv och död."

Tyvärr så är skadorna som beskrivs inte överdrivna...... snarare tvärtom. Personal som tog emot EP på CSK kommer aldrig att glömma denna syn.
Citera
2009-12-08, 20:04
Citat:
Ursprungligen postat av trattenfinkel
Det var ett jä_la tjat om att texten "där väntade en mördare" är felaktig

Med tanke på de skador som GM åberopat offret och bara dumpat henne som en påse sopor, så har syftet varit att ta livet av henne och han kommer sannolikt även att dömas till mordförsök, precis som en mordbrännare döms till mordbrand fast ingen bokstavligt blev mördad i branden. I mina och många andras ögon är kräket en potentiell mördare, vad är då felet med denna textformulering? Det är ju bara en tursam omständighet att Emma fortfarande finns i livet.

Ja det är ett jävla tjat om formuleringen eftersom Månsan hävdar att det inte förekommer faktafel. Mig veterligen är det en stor skillnad mellan ett mord och en misshandel/grov misshandel (eftersom vissa personer säger att filmen inte far med osanning så bör filmens skapare även ha rätt i sina spekulationer angående att han kommer bli dömd för misshandel/grov misshandel). Felet med textformuleringen är att man går på sina egna åsikter om brottet och inte fakta. Sen kan man diskutera ifall man verkligen får "några veckors ungdomsvård" för misshandel när man är runt 20 år.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av varanus
Tyvärr så är skadorna som beskrivs inte överdrivna...... snarare tvärtom. Personal som tog emot EP på CSK kommer aldrig att glömma denna syn.

Det kan säkert vara så som du säger eftersom jag inte känner någon som jobbar på CSK. Har hört om Emmas skador i tråden men det finns "galningar" på nätet som far med osanningar och filmen och de "fakta" som presenteras tar jag med en stor skyffel salt eftersom den är vinklad på ett sånt uppenbart sätt.
Senast redigerad av Moll-E 2009-12-08 kl. 20:11.
Citera
2009-12-08, 21:49
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20091208/KRISTIANSTAD/712099988/1338/&/atal-mot-misstankte-20-aringen-drojer

Citat:
– Vi ser inte någon ljusning just nu att kvinnan ska bli kontaktbar och hörbar

Fy sjutton. Hoppas att hon blir bättre och inte slutar som ett vårdpaket på något hem. GM förtjänar verkligen att dö. Och på plågsammast möjliga vis.
Citera
2009-12-08, 22:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du dillar som vanligt. Filmen antyder inte på något vis att det skulle vara Emmas åsikter som torgförs. Hon personligen har helt enkelt inget med själva budskapet att göra.

Filmen kunde lika gärna behandlat vilket våldsbrott som helst av de många under senare år där kvinnor blivit lemlästade eller våldtagna av besinningslösa MENA-invandrare. Brottet, inte offret är det centrala i budskapet.

Att överhuvudtaget ta sig rätten att använda henne i den smutsiga propagandan utan hennes medgivande, är i sig ett övergrepp.

Att ta chansen medan hon är medvetslös och inte kan ge sitt medgivande -- visar bara på hur förbannade lågt det är.

Men så är det ju - ändamålen helgar medlen, och då är inte andras integritet och heder något värd -- eller hur?
Citera
2009-12-08, 22:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jademyr
Nu frågade du inte mig men.

Jag tycker att det är respektlöst att dom skyltar med henne för att ge sverigedemokraterna skjuts. Hon kanske inte vill det? Hon ska väl inte behöva bli något jävla samhällsexempel (ok om hon vill det) men det känns inte som hon har haft något att säga till om när det gäller hennes medverkan i filmsnutten. Detta har blivit en offentlig händelse och jag tror att hon har det svårt nog som det är. Tror ni hon kommer att uppskatta det klippet?

Exakt så -- hon skulle ha fått avgöra om hon vill ställa upp på det här eller inte, precis min åsikt.
Citera
2009-12-08, 23:00
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att överhuvudtaget ta sig rätten att använda henne i den smutsiga propagandan utan hennes medgivande, är i sig ett övergrepp.

Att ta chansen medan hon är medvetslös och inte kan ge sitt medgivande -- visar bara på hur förbannade lågt det är.

Men så är det ju - ändamålen helgar medlen, och då är inte andras integritet och heder något värd -- eller hur?
Har du svårt att fatta? Eller saknar du läsförmåga?
Jag skrev ju att brottet var det centrala i budskapet, inte offret.

Du menar att man måste inhämta alla offers medgivande för att få beskriva händelser som exempelvis Hagamannens härjningar, negrerna i Norrköping som våldtog flicka på toalett, massvåldtäktsaraben i Malmö, nordafrikanen som våldtog gravida i Haninge samt de 12-åriga våldtäktssomalierna i Boråstrakten.

Skulle offret råka ha dött får man således aldrig nämna fallet eftersom offret inte kan göra något medgivande.
Citera
2009-12-09, 00:25
Citat:

Du menar att man måste inhämta alla offers medgivande för att få beskriva händelser som exempelvis Hagamannens härjningar, negrerna i Norrköping som våldtog flicka på toalett, massvåldtäktsaraben i Malmö, nordafrikanen som våldtog gravida i Haninge samt de 12-åriga våldtäktssomalierna i Boråstrakten.

Skulle offret råka ha dött får man således aldrig nämna fallet eftersom offret inte kan göra något medgivande.

Klart man får använda sig av offret utan dess medgivande för att förmedla en nyhet (annars skulle nog Aktuellt, Rapport, TV4 Nyheterna med fler inte ha så mycket att rapportera om). Det jag reagerar över är att man använder ett offer för att förmedla ett visst sorts budskap. Det är sjukt lågt att göra något sådant bara för att få chansen att föra fram sitt egna, främlingsfientliga, värderingar.

Du tycker att det är helt ok att göra på det sättet, och troligen att klippet inte alls osar främlingsfientlighet på långt håll, och jag håller inte med dig. Vi kan lämna diskussionen där eftersom jag tycker att vi börjar gå lite OT eftersom diskussionen börjar rikta sig mot ett otroligt fånigt klipp som något smygrasist kokat ihop på fem minuter för att plocka någon sorts poäng och inte själva brottet som begåtts.
Citera
2009-12-09, 00:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Klart man får använda sig av offret utan dess medgivande för att förmedla en nyhet (annars skulle nog Aktuellt, Rapport, TV4 Nyheterna med fler inte ha så mycket att rapportera om). Det jag reagerar över är att man använder ett offer för att förmedla ett visst sorts budskap. Det är sjukt lågt att göra något sådant bara för att få chansen att föra fram sitt egna, främlingsfientliga, värderingar.

Du tycker att det är helt ok att göra på det sättet, och troligen att klippet inte alls osar främlingsfientlighet på långt håll, och jag håller inte med dig. Vi kan lämna diskussionen där eftersom jag tycker att vi börjar gå lite OT eftersom diskussionen börjar rikta sig mot ett otroligt fånigt klipp som något smygrasist kokat ihop på fem minuter för att plocka någon sorts poäng och inte själva brottet som begåtts.
Man "använder" inte ett offer. Man berättar om ett bestialiskt brott vilket är en helt annan sak. Att det vedervärdiga brottet också innehåller ett offer går knappast att utelämna i berättelsen.

Självfallet är klippet främlingsfientligt. Alltfler människor känner just en ökande fientlighet mot främlingar som inte sköter sig i Sverige. Detta beror på att "främlingar" är kraftigt överrepresenterade i statistiken för våldsbrott och våldtäkter. Epitetet smygrasist är däremot din egen tolkning och helt irrelevant.
Citera
2009-12-09, 08:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:

När man talar om brotten i de fallen så talar man om gärningsmannen, och offren är avidentifierade -- inte uthängda till allmän beskådan.

Dessutom nej, man använder aldrig i offer, utan deras medgivande i politisk propaganda på något sätt -- den rätten tar man sig inte.

I och med att Emma och hennes utsatthet är i fokus i propaganda snutten så är det inte brottet man fokuserar på. Hade detta handlat om traditionell media så hade inslaget fällts utan att PO behövde blinka.

Inslaget är lågt, klampar på ett redan utsatt offer, och visar bara hur repsektlöst ni/de utnyttjar vem som helst, bara de får föra fram sin poäng.
Citera
2009-12-10, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fossilrony

Jag har inte gjort några inlägg här innan men nu måste jag uttrycka mina känslor.
Hon är tydligen inte kontaktbar ännu.
Fy f.n vad äckligt grym människa han måste vara.
såna ska vi ha vandrande på våra gator.
Han är nog inte den enda psykopaten i stan.
Tur att man inte vet om sitt öde.
Mina tankar går till Emma varje dag fast jag inte känner henne

Hej!
Ja och de sociala myndigheterna visste ju redan hur han är. Tycker de har ett stort ansvar för vad som hänt. Han skötte inte någonting av vad som ålagts i de tidigare domar. Att han är totalt utan medkänsla och inte bryr sig om Sveriges lagar gick ju till och med för en lekman som jag att utläsa.
Tror aldrig vad han än får för vård eller dom, att någon kan vara trygg i hans närhet. Bara en tidsfråga tills han har ihjäl en annan människa.

Tänker på Emma med familj varje dag! Undrar så hur det är med henne? Hoppas tidningsartikeln inte stämmer utan att hon mår bättre.

Mats är du med oss här fortfarande?

Mvh O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in