2009-11-11, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Dom två första solona ger jag inte mycket för. Apelsinburk verkar dock ha lite känsla

Tack för din konstruktiva kritik!

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsinburk
Jag förstår vad du menar. Tack för synpunkterna. Jag tycker faktiskt det är svårt att spela riktigt intensivt, jag tror man behöver ett par år under bältet för att det ska komma naturligt och bli snyggt. Gäller att hitta en balans, att lyssna på någon som ger allt hela tiden tycker jag är minst lika tråkigt som det motsatta. Jag gillar gitarrister som ofta börjar ganska mellow och avslutar likt en orgasm. Larry Carlton är ett bra exempel.

Spana in The Allman Brothers Band - Live At Fillmore East, speciellt låten Whipping post om du har missat den. Den sträcker sig över 23 min men är fortfarande intressant. Duane Allman gör inte så avancerade prylar men han har en ordentlig intensitet i sitt lir.
Citera
2009-11-11, 18:19
Medlem
Syltlökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WankingVagina
Tack för din konstruktiva kritik!

Tycker du ska ha mer bett i anslaget på strängen. Slå an strängen med mer känsla. Sen är det lite väl mycket höga toner varvat med låga toner, upp och ner hela tiden och utan känsla. I det lite snabbare partiet hänger du inte riktigt med, du missar lite och det kanske går för fort. Bendsen tycker jag också saknar känsla och låter falskt.
Fula bends är för övrigt väldigt jobbigt att lyssna på tycker jag.

Men kul tråd! Lycka till!
Senast redigerad av Syltlöken 2009-11-11 kl. 18:23.
Citera
2009-11-11, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syltlöken
Tycker du ska ha mer bett i anslaget på strängen. Slå an strängen med mer känsla. Sen är det lite väl mycket höga toner varvat med låga toner, upp och ner hela tiden och utan känsla. I det lite snabbare partiet hänger du inte riktigt med, du missar lite och det kanske går för fort. Bendsen tycker jag också saknar känsla och låter falskt.
Fula bends är för övrigt väldigt jobbigt att lyssna på tycker jag.

Men kul tråd! Lycka till!

Okej så jag gjorde allt fel alltså!
Citera
2009-11-15, 23:43
Medlem
Är i startgroparna till mitt solande och har lyckats spela in ett hyffast solo (i mitt tycke ), vill dock gärna ha era synpunkter!

Ha i åtanke att jag började att sola denna veckan så nån gitarrvirtuos är jag inte (än!)

Låt är beast of burden, solot är fritt improviserat men till stor del inspirerat av originalet!

http://www.speedyshare.com/files/19316544/beast_of_burden.mp3

Börjar efter halv låten.

Finns det nån framtida potential eller är det lika bra att ge upp nu?

peace!
Citera
2009-11-16, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheTodd
Är i startgroparna till mitt solande och har lyckats spela in ett hyffast solo (i mitt tycke ), vill dock gärna ha era synpunkter!

Ha i åtanke att jag började att sola denna veckan så nån gitarrvirtuos är jag inte (än!)

Låt är beast of burden, solot är fritt improviserat men till stor del inspirerat av originalet!

Börjar efter halv låten.

peace!

Det var lite det som var meningen med tråden, att amatörgitarrister skulle dela med sig av sitt...

Det var en okej idé i solot men tekniken brister som du nog märker själv... Försök få till ett bättre flyt på de snabbare delarna, öva, öva, öva, det är en tidskrävande process. Det blir alldeles för hackigt. Du har ju ändå någon sorts idé om vad det är du gör, det gäller bara att öva upp tekniken sen blir det bog bra!
Senast redigerad av WankingVagina 2009-11-16 kl. 11:33.
Citera
2009-11-16, 17:30
Medlem
Apelsinburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTodd

Börjar efter halv låten.

peace!
Kompet behöver inte vara särskillt avancerat under själva solodelen, det är inte det som är i fokus. Tänk Simpelt, diskret och rytmiskt så kommer solot låta bättre och mindre grötigt. Själva solot finns väll inte så mycket att säga om egentligen, det är ungefär som vaginan påpekade. Däremot behöver man inte nödvändigtvis vara teknisk för att det ska låta bra, det kan låta snuskigt bra utan att man kan en massa snabba licks. Bevis: http://www.youtube.com/watch?v=5OMFiqNA6Ag
Citera
2010-01-20, 00:22
Medlem
Apelsinburks avatar
Bumpar den här tråden lite nu.

Jag satt alldeles nyss och testade ut lite olika ackordsföljder med förstärkaren på clean channel (som jag normalt sett nästan aldrig använder). Fick till ett skönt komp och improviserade ihop ett solo till det. Filmade allt med en billig digitalkamera.

Skulle vilja höra vad andra tycker. Det var första gången jag riktigt kände att jag hade den här speciella dynamiken och gunget.

Här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=OHRbzJpSuX4

Edit: Hörs nog bäst i hörlurar pga av den taskiga ljudupptagningen..
Senast redigerad av Apelsinburk 2010-01-20 kl. 00:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in