2009-10-30, 20:16
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Men knäck gärna varför bagare har rutiga byxor.

//Brute

Kanske är vanligt att bagare spelar golf?
Citera
2009-10-30, 20:18
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Kanske är vanligt att bagare spelar golf?

Varför har golfare rutiga byxor då?
Citera
2009-10-30, 20:20
Medlem
A.W.s avatar
Jag som trodde att det va vitt som gällde för att det kan tvättas hårt ,klorin och hett vatten mm. utan att "tappa färg".

Men det är klart att det är bra att det syns när det blir skitigt.

Som klåparen som skulle sätta en fast nål på handen på mig som slant och blev helt röd.
Citera
2009-10-30, 20:27
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Endast därför att det är knepigt folk, titta bara på deras "fåniga kepsar".

Jag tycker att Michael Douglas sammanfattar det hela ganska bra i Falling down (nu hade "offren" iofs inte rutiga byxor men ändå fåniga kepsar)
Citera
2009-10-30, 20:32
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia

Så att de slipper byta om när de smiter från bagerijobbet för en runda golf.

//Brute
Citera
2009-10-30, 20:39
Medlem
W..Dempss avatar
Det är en gammal tradition med vita läkarrockar, men kan tänka mig att traditionen grundar sig i att vitt i västvärlden är livets färg, hur hade det sett ut med svarklädda läkare liksom?

Ang operationskläderna så är blått minst lika vanligt som grönt, i mitt landsting så är blått faktiskt den vanligaste färgen.
Citera
2009-10-31, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amarante
Varför har kockar och läkare egentligen vita arbetskläder? De blir ju direkt smutsiga så att det syns. Av mat och av blod. Bättre vore det väl att de hade kläder i någon färg som döljer fläckarna? Annars måste de ju byta kläder stup i kvarten i stället för att laga mat eller bota sjuka.

Ja du, vill fan inte ha en doktor med svart rock kan jag säga.

Vitt är rent, oskyldigt, ängellikt etc etc.

Du ska bli helad inte mördad.
Citera
2009-10-31, 02:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Grön är komplementfärgen till röd. Därför har kirurger och operationsdukar grön färg.

//Brute

Anledningen är att det gjorts studier som visat att vitt i operationssalen tröttar ut och irriterar ögonen efter ett tag - det är kraftig belysning på såna ställen. Och om en kirurg kan hålla på i flera timmar med en operation och då behöver han alla små fördelar han kan få. Studien fanns med i ett nummer av "Today's Surgical Nurse" från 1998.
Citera
2009-10-31, 08:11
Medlem
Tack för intressanta svar. Jag börjar mest tro på det W. Demps och Saint91 är inne på när det gäller läkarrockarna - att det är något änglalikt man letar efter. Men när det gäller kockkläderna fattar jag fortfarande ingenting - varför är de vita?
Citera
2009-10-31, 11:48
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amarante
Tack för intressanta svar. Jag börjar mest tro på det W. Demps och Saint91 är inne på när det gäller läkarrockarna - att det är något änglalikt man letar efter. Men när det gäller kockkläderna fattar jag fortfarande ingenting - varför är de vita?

Läs tråden så finner du svaren.
Svårare än så är det inte.

//Brute
Citera
2009-10-31, 19:59
Bannlyst
Citat:
Nej. Där är det precis tvärtom.
Målare har vita byxor för att de inte skall synas att de snabbt blir fläckiga.
(Vit färg är den vanligaste målarfärgen.)

Samt att de tvättas med starka medel, så en mer kulört färg skulle direkt se blek ut.

//Brute
kommer i håg när kollegans målar byxor råkade tvättas med en röd städblus, resultat ett par rosa målarbyxor med vita knäskyddsfickor, de var i nylon byxorna i bomull.
Citera
2009-11-01, 13:09
Medlem
Randomizers avatar
Angående renligheten med läkarrockar.

Enligt min läkarpolare, så är läkarens rock det absolut smutsigaste klädesplagget en läkare har på sig och är inte särskilt hygieniskt alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in