2009-10-28, 02:12
Medlem
Jag skapar den här tråden för att kunna sluta med sina missbruk och är inte till för ett sett att bara minska "dagen-efter" -symptom från de olika ämnena.

Allt i det här inlägget är självupplevt så jag vet vad jag pratar om. Jag har vart beroende av såväl alkohol, stilnoct, stesolid, amfetamin &
tradolan/tramadol/kodein vid !!! OLIKA !!! tillfällen i livet. Aldrig flera ämnen samtidigt. Orkar du inte läsa allt hittar du längst ner på sidan en sammanfattning i korthet hur du går till väga.

Låt oss börja med alkoholen. Har du ett kemiskt beroende av alkoholen och får abstinens så innan du skriver in dig på sjukhus (för det kan leda till en del problem senare i livet för det finns med i journaler).

Till att börja med ska du försöka trappa ner. Men detta går inte alltid för jag har själv försökt. Min kropp krävde ganska exakt .75-1 liter ren sprit varje dag bara för att klara abstinensen och jag blev knappt full på den mängden utan detta var bara för att hålla abstinensen i schack och kunna sköta mitt jobb.

För att det skulle gå såhär långt krävdes 3 års dagligt intag av alkohol. Inte en enda vit dag. De första två åren drack jag ca: 6 folköl eller en halv flaska rött vin. Sen plötsligt skedde snart en mycket stor toleransökning. På bara två veckors tid hann mitt behov plötsligt ökas till 6 stora stark alt. två flaskor rödvin. Efter ytterligare några månader var jag alltså sen uppe på nära 1 liter 40%-ig sprit om dagen!

När jag lades in för mitt delirium var mitt promille 7.4 och då hade det ändå gått circa 20 timmar sen jag senast drack sprit...en vanlig människa avlider runt 4 promille

Mer om delirium kan du läsa på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Delirium

Alkohol är jävligt jobbigt att tända av på men långt mycket lättare än opiater som tradolan. Det du behöver för att lyckas på egen hand är följande.

1. En vän som kan vara med dig under hela resan. Min avtändning tog mellan en till två veckor. Detta har två anledningar. Nån vid sin sida underlättar det psykologiska besvären oerhört. Dessutom är det farligt att avgifta sig så en vän bör finnas vid din sida så att det inte händer dig något.

2. Stesolid/Sobril/Valium. Bunkra upp ordentligt med något av de här ämnena. De mildrar ångesten något oerhört och tar även bort skakningarna. Har själv avgiftat mig från alkohol 2 gånger. Första gången var då jag hade druckit i 3år i streck Jag fick då delirium och hade troligtvis dött om jag inte tog hjälp av sjukvården. Andra gången avgiftade jag mig själv. Hade då druckit varje dag i ungefär ett år men den här gången kunde jag klara av det hela på egen hand för att det går så oerhört mycket lättare med hjälp av Stesolid.

Personligen tycker jag sobril är skit i största allmänhet och föredrar Stesolid/Valium både som njutningsdrog eller som i det här fallet...avgiftning. För mig gick det åt ca 10-20st 10mg Stesolid per dag i 3 veckor. Se för fan till att sluta med dem sen så du inte byter ett beroende mot ett annat. Kan du omöjligt få tag på stesolid finns två andra vägar. Antingen beställer du valium från utlandet eller så snortar du 2-3 Stilnoct typ en gång i timman.

3. Sömn, sömn sömn & åter sömn. Stilnoct var vad jag använde mig av och vet att det fungerar men borde även gå bra även med andra sömntabletter som är baserade på benzo ex. Apodorm, Imovane eller Flunitrazepam (Nya namnet på Rohypnol) Men ska du lyckas med avgiftningen så krävs sömnmedel för det går bara inte att sova med abstinens och du kommer bara efter två dagar vara ett mentalt vrak med självmordstankar. Sömnen är otroligt viktig både för att snabba på tillfrisknandet, men även för att du inte lider av abstinens när du sover. Själv sov jag 15-20h per dag i två veckors tid innan mina symptom var någorlunda borta. Det kan även vara bra att bunkra upp med andra sömnmediciner som Propavan, Theralen & Atarax, Nozinan, Legrigan & Tryptizol för att nämna några. De är jävla skitmediciner men bättre än inget.

4. Inderal eller Propranolol Mylan är ett ämne jag använt många gånger. Dels vid mina avgiftningar men även för bakfylla. Det fungerar skitbra för mig och borde göra det för andra också, men jag hör/ läser det aldrig.

Vad ämnet gör är helt enkelt tar bort stresshormoner runt hjärtat så att hjärtklappning minskar avsevärt och därmed mår man betydligt bättre.

!!! STOR VARNING FÖR INDERAL & PROPRAPONOL BARA... !!!

Det är hjärtmedicin och överdosering kan leda till livsfara. Ta ej mer än 160mg åt gången. Inderal ger heller inget rus så det finns inte nån anledning för någon att äta dem i hoppp om ett rus.

Samtliga punkter beskrivna ovan fungerar förutom på Alkoholavtändning även för att lindra besvären på Tradolan, tramadol och Kodein (ex. Panocod el. Treo Comp) Det vet jag av egen erfarenhet, men med stor sannorlikhet fungerar det även på andra avtändningar.

Jag höll på att dö vid min första alkoholavgiftning. Jag var då 25 år, hade druckit exakt varje dag i 3 år och blev den yngste patienten som vårdats för delirium på Norrköpings sjukhus.

Men med hjälp av punkterna ovan har jag klarat av att avgifta mig ytterligare 2 gånger mot alkohol, 1 gång amfetamin, 1 gång Kodein/Tradolan/Tramadol 4 gånger. Detta är en så fruktansvärd avtändning så det finns inte ord för det. Trots att du aldrig någonsin skulle kunna tänka dig ta livet av dig dyker de tankarna upp dag ut och dag in. I minst två veckor är abstinensen vidrigt jobbig med sådana tankar, ångest, rastlöshet, hjärtklappning och otrolig värk i hela kroppen. Men med alla tipsen ovan mot alkoholabstinens kan man även åtminståne mildra sådan avgiftning och säkert andra avgiftningar också men det uttalar jag mig inte om då det inte är självupplevt. Det tog mig över en månad att bli helt frisk. Värken i kropp och tänder vägrar ge sig.

### Kort Sammanfattning mot de flesta abstinensbesvär ###

A. Trappa ner under några veckor först oavsett vilken abstinens
B. Stesolid el. liknande för minskad oro & hjärtklappning
C. Sömnmedel - Sömn hjälper mycket för att minska symptomen
D. Inderal/Propropraponol mot hjärtklappning & mildrar skakningar lite
E. Cigaretter, speciellt om du inte röker i vanliga fall.

Avslutningsvis...Jag kan inte nog betona att var försiktig oavsett vilka preparat du stoppar i dig så du inte får en kemisk abstinens.

Blunda inte utan var ärlig mot dig själv om du tror du är eller är på väg att bli beroende av något preparat.

Var inte heller rädd för att söka vård. Där blir du inlagd, har bevakning av ditt tillstånd dygnet runt och man får dropp, tabletter och sprutor som kraftigt förbättrar måendet. Själv låg jag inne ungefär en vecka pga alkoholen. Alla andra avgiftningar har jag klarat med tipsen ovan.

Har ej testat utan gör här en kvalificerad gissning när jag säger att det borde både minska abstinensen och hjälpa till med sömnen om du rökte cannabis som substitut under avtändningen. Nästan vilket lugnande ämne som helst borde fungera för att mildra symptomen som substitut några veckor. Men tänk på och se upp för att byta ett beroende mot ett annat. Har du väl vart beroende mot något en gång är det lättare att trilla dit igen oavsett om det är ett annat ämne.

Jag har själv testat följande ämnen i livet: Cannabis, Efedrin, Cocillana, Sobril, Stesolid, Citodon, Kokain, Amfetamin, Stilnoct, Tradolan, Tramadol, Panocod/Kodein, Treo COMP, Alkohol ....varav de åtta sistnämda har missbrukats i sån mängd att jag tvingats avgiftas.

Sen har jag testat en del RC-preparat men tycker alla i stort är verkningslösa bortsätt från det idag olagliga Mephedron. Detta ämne är det utan tvekan det skönaste JAG testat i hela mitt liv. Men olika ämnen fungerar olika på olika personer. Jag är nog ganska unik som knappt ens känner av Cannabis, Amfetamin eller Kokain (trots ordentligt tilltagna doser) och det lilla jag känner av ger mig ingen skön känsla utan kan lika gärna avstå.

Idag är jag 31 år och håller mig borta från såväl alkohol som droger. Dels för att jag har tre barn som behöver mig i nyktert skick. Dels av den anlednigen att jag måste äta antabus & genomgår drogtester för att få behålla jobbet. Bara då & då slänger jag i mig Kratom för att gå ner lite i varv.

Skala 1-10 på hur svår olika abstinenser var. Inom parentes är hur jobbigt det blev med hjälp av alla mina tips i detta inlägg.

Amfetamin - 3 av 10 efter hjälpen beskriven ovan (1)
Alkohol - 8 av 10 efter hjälpen ovan (4)
Tradolan/Tramadol/Kodein & liknande - 10 av 10 efter hjälpen ovan (7)

Lycka till...och som Eminem säger....DON'T DO DRUGS! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in