Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-27, 04:20
Bannlyst
Kör just nu Windows 7 RC

Händer ofta att internetuppkopplingen kukar ur, helt plötsligt så är det som att jag inte är uppkopplad.

"Sidan kan inte visas" i webläsaren osv. Ibland funkar det igen om jag uppdaterar, ibland inte.

Då måste jag disabla Local Area Connection och sedan enabla den.

Är det operativsystemet som strular eller nåt annat?

Har fast ip och har fyllt i denna och övriga adresser under IP v4, IP v6 ska man fylla i nåt där också, har inte gjort det.

OS:et har börjat kuka ur lite smått i övrigt, winlogon krashar ibland och det har hänt att muspekaren försvunnit.

Är dock lite orolig för att problemet skall bestå när jag installerat om med Windows 7 Retail, så jag tänkte kolla här om det kan vara nåt annat som orsakar detta problem?

Minst sagt irriterande när uppkopplingen kukar ur när man är mitt uppe i en pott i pokern
Citera
2009-10-27, 10:26
Medlem
zatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerfetto

Har fast ip och har fyllt i denna och övriga adresser under IP v4, IP v6 ska man fylla i nåt där också, har inte gjort det.

Nej, du behöver inte fylla i något under IPv6 om din ISP kör IPv4.

Citat:

OS:et har börjat kuka ur lite smått i övrigt, winlogon krashar ibland och det har hänt att muspekaren försvunnit.

Är dock lite orolig för att problemet skall bestå när jag installerat om med Windows 7 Retail, så jag tänkte kolla här om det kan vara nåt annat som orsakar detta problem?

Rent spontant verkar det som om det är din RC som spökar. Har du testat att ping dig själv när du inte längre har kontakt med internet?

Pinga 127.0.0.1 först. Den borde du få svar på. Detta är "insides"-adressen till ditt nätverkskort. Om du inte får svar här, är det antingen OSet, nätverkskortet eller drivrutinerna till nätverkskortet som har gått åt skogen.
Pinga sedan den fasta IP-adress du har satt till burken, tex 192.168.16.99. Detta är ungefär samma sak som att ping 127.0.0.1, men inte riktigt. Om du inte får svar från denna, är det antagligen nätverkskortet.
Pinga sedan din Default GateWay, till exempel 192.168.16.1. Om du får svar från denna vet du att linan fungerar fram till GateWayen, och då är det inte OSet det är fel på.

Citat:
Minst sagt irriterande när uppkopplingen kukar ur när man är mitt uppe i en pott i pokern

Tror inte du behöver oroa dig för detta om du kör den skarpa versionen av W7, om du fortfarande har XP/Vista på en HD, kan du ju köra verktyget för att kontrollera om din dator är kompatibel med W7 därifrån.
Windows 7 Upgrade Advisor
Citera
2009-10-28, 04:01
Bannlyst
Okej, tack för svaret, ska testa att installera nya versionen och sen får vi hoppas att problemet försvinner.

Ursäkta språkbruket i ursprungsposten, var förbannad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in