2009-10-21, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tsew
De vill väl inte lämna alla sina bröder och sin kyrka i sticket så att säga.
Så här yttrade sig en högkyrklig bloggskribent i denna fråga:

Jag tyckte det var ett mycket vackert svar..

Ja, det var vackert..

Jag hoppas verkligen att den svenska kyrkan överlever den storm som just nu river i henne.
Den svenska kristenheten ligger mig varmt om hjärtat.
Citera
2009-10-21, 17:19
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okänd person
2. HISTORISKT ANSVAR. Svenska kyrkan är, enligt mig och många andra, samma Kristi Kyrka vilken planterades i Sverige av S:t Ansgars och S:t Sigfrids mission..
Inte för ja vill va petig men... Ansgar, Sigfrid, erik va ju faktigst katoliker, Och det protestantiska arvet börjar ju först med Gustav Vasas reformation.
Även om jag vet att reformationen inte lyckades få bort det katolska tänkandet hos det vanliga folket.. Det funkar sällan att bara införa en ny religös inriktning utan folkets vilja.
Det är dock intressant hur många katolska traditioner som trots allt finns kvar i Svk, exempelvis firandet av "namnsdagar"
Senast redigerad av SleepaZ 2009-10-21 kl. 17:22.
Citera
2009-10-21, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Inte för ja vill va petig men... Ansgar, Sigfrid, erik va ju faktigst katoliker, Och det protestantiska arvet börjar ju först med Gustav Vasas reformation.
Även om jag vet att reformationen inte lyckades få bort det katolska tänkandet hos det vanliga folket.. Det funkar sällan att bara införa en ny religös inriktning utan folkets vilja.
Det är dock intressant hur många katolska traditioner som trots allt finns kvar i Svk, exempelvis almenackan med "namnsdagar"

Man vet att många enkla människor saknade sina vackert målade kyrkor när de med tiden kalkades vita. Kanske är det ett tidens tecken att vi idag restaurerar de gamla målningarna.

Det är dessutom tänkvärt att Sverige är det enda land i världen( tillsammans med sicilianare) som firar det katolska helgonet Lucia, även om traditionen avkristnats..
Citera
2009-10-21, 18:24
Medlem
Poeten-Skes avatar
Det finns ännu fler kopplingar mellan Katolska kyrkan och Svenska kyrkan, det krävs bara en titt in i en äldre kyrka för att se arvet. Statyer på änglar, profeter, Jesus, stora kors, målningar med skärselden, osv osv. Rent utseendemässigt ser svenska kyrkor mer katolska ut än ortodoxa tex.

När det gäller hur katoliker i praktiken verkar för att konvertera svensk-kyrkliga är jag osäker på hur bra systemet egentligen är. Det kanske inte är så vist att sälja böcker med försvar av Nils Dacke om man vill rekrytera stora mängder svenskar.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2009-10-21 kl. 18:31.
Citera
2009-10-22, 14:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske

När det gäller hur katoliker i praktiken verkar för att konvertera svensk-kyrkliga är jag osäker på hur bra systemet egentligen är. Det kanske inte är så vist att sälja böcker med försvar av Nils Dacke om man vill rekrytera stora mängder svenskar.

En intressant analys.

Det låter som det i varje fall. Det säger jag eftersom jag inget känner till ang. Nils Dacke. Hellre än att googla vill jag gärna höra historien bakom denne man berättad av dig, bror..
Citera
2009-10-22, 15:43
Medlem
Poeten-Skes avatar
Jag har personligen inget emot Nils Dacke, men det han är känd för (bland i stort sett alla svenskar - hur okristna de än är) är att han ledde det som kallas för Dackefejden mot Gustav Vasa. Han stred för att behålla katolsk gudstjänst i Sverige och för andra saker utöver detta (som att hålla kvar handeln med Danmark).

Vad jag menar är negativt med att försöka försvara Dacke är att fejden skedde för ungefär 500 år sedan och att Dackes namn är automatiskt förknippat med hat och motstånd mot Sverige. Att försöka "clean his name" indikerar bara att man inte befinner sig i nuet utan istället lever i det förgångna (att ta upp Dacke är endast hämmande för att svenskar ska bli katoliker då han är känd som en landsfiende).

Sen upplever jag processen som krävs för att en icke-katolsk kristen ska bli katolik lite som för goyim att bli judar. Skillnaden är givetvis att judar inte är intresserade av att goyim ska konvertera egentligen, det känns som om detsamma gäller katoliker (det är min upplevelse). "Vi kommer inte till dig utan du får komma till oss och visa dig värdig". Varför ser man inte katoliker tala på torg, dela ut information om kyrkan för att bemöta missuppfattningar med mera? Resultatet blir att Katolska kyrkan blir "dem", främlingar som oftast är icke-svenskar, det katolska arvet i Sverige glöms bort och när gemene svensk pratar historia med en katolik och Dacke försvaras så är katoliken inte bara "dem" utan även en fiende mot själva nationalstaten.

Just nu har Katolska kyrkan en guldchans att konvertera svenskar då Svenska kyrkan beslutat sig för att ignorera Herrens Ord.

Må Herren Jesus Kristus förena oss.
Senast redigerad av Poeten-Ske 2009-10-22 kl. 15:47.
Citera
2009-10-22, 16:30
Avslutad
Citat:
Jag har personligen inget emot Nils Dacke, men det han är känd för (bland i stort sett alla svenskar - hur okristna de än är) är att han ledde det som kallas för Dackefejden mot Gustav Vasa. Han stred för att behålla katolsk gudstjänst i Sverige och för andra saker utöver detta (som att hålla kvar handeln med Danmark).

Vad jag menar är negativt med att försöka försvara Dacke är att fejden skedde för ungefär 500 år sedan och att Dackes namn är automatiskt förknippat med hat och motstånd mot Sverige. Att försöka "clean his name" indikerar bara att man inte befinner sig i nuet utan istället lever i det förgångna (att ta upp Dacke är endast hämmande för att svenskar ska bli katoliker då han är känd som en landsfiende).

Därför är han en hjälte..

Svenskar behöver förstå att statsmakten inte kan tillåta sig att definiera Guds sanning..

Citat:
Just nu har Katolska kyrkan en guldchans att konvertera svenskar då Svenska kyrkan beslutat sig för att ignorera Herrens Ord.

Amen..
Citera
2009-10-22, 16:36
Medlem
Poeten-Skes avatar
Tubbo, jag betvivlar inte att det han gjorde var mycket viktigt och att Gustav Vasa hade en mycket destruktiv inverkan. Man måste dock inte "göra upp" med historien för att kunna bidra till katolicismens tillväxt i Sverige. Må Herren belöna honom. Under Vasas tid så var nog inte idén att det var statsmakten som skulle definiera tron, utan de hoppades naivt att Bibeln allena (oberoende utav en tolkningstradition) skulle resultera i korrekta uppfattningar.

Vad tycker du om den "judisk" liknande attityden jag har upplevt? Stämmer den eller inte?
Citera
2009-10-22, 16:37
Avslutad
Citat:
Vad tycker du om den "judisk" liknande attityden jag har upplevt? Stämmer den eller inte?

Den stämmer.
Citera
2009-10-22, 17:07
Medlem
Poeten-Skes avatar
Frågan blir då given, hur kan man förändra detta? Hur kan RKK sluta vara marginell och främst dominerad av invandrare i Sverige?
Citera
2009-10-22, 17:11
Avslutad
Citat:
Frågan blir då given, hur kan man förändra detta? Hur kan RKK sluta vara marginell och främst dominerad av invandrare i Sverige?

Kyrkan definierar sig genom de troende. Det finns inte något som heter invandrare.. endast troende..
Citera
2009-10-22, 17:21
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:

Sen upplever jag processen som krävs för att en icke-katolsk kristen ska bli katolik lite som för goyim att bli judar. Skillnaden är givetvis att judar inte är intresserade av att goyim ska konvertera egentligen, det känns som om detsamma gäller katoliker (det är min upplevelse). "Vi kommer inte till dig utan du får komma till oss och visa dig värdig". Varför ser man inte katoliker tala på torg, dela ut information om kyrkan för att bemöta missuppfattningar med mera? Resultatet blir att Katolska kyrkan blir "dem", främlingar som oftast är icke-svenskar, det katolska arvet i Sverige glöms bort och när gemene svensk pratar historia med en katolik och Dacke försvaras så är katoliken inte bara "dem" utan även en fiende mot själva nationalstaten.

Det skulle bara bli absurt om katoliker skulle missionera på gatorna.. Det funkar inte i dagens sverige..
Katolska kyrkan missionerar på ett annan plan, oftas via intelletuella människor på nätet, litteratur osv (sin enorma skatt av andliga kyrkofäder).. Det är många bloggare som valt att konvertera som ett exempel. Det är ju ett sorts missionerande, utan att för den sakens skull, slänga en bibel i folks ansikten på gatan..
Eller helt enkelt att kyrkan står upp för sina åsikter till varje pris, och visar sin ståndaktighet och ovilja att anpassa sina åsikter till politisk korrekthet.

Jag tror att den helige ande kommer att leda många människor till den katolska kyrkan i framtiden, medlemmarna bara ökar och ökar för varje år som går..
Jag tror inte att en pingstkyrklig gatu evangelisation är lämplig.. Jag tror att vår biskop leder kyrkan på ett rätt väg.. Människor som söker stillheten och tystnaden, människor som vill ha en handfast kyrka som vågar sticka ut. Med dagens smörgåsbord av församlingar i sverige, så leds kyrkan på rätt väg anser jag..
Den är en av anledningarna till att jag vill bli katolik.. En kyrka som inte bara tänker på att få som många medlemmar som möjligt.. Det är underbart..
Senast redigerad av SleepaZ 2009-10-22 kl. 17:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in