Citat:
Ursprungligen postat av Poeten-Ske
Jag har personligen inget emot Nils Dacke, men det han är känd för (bland i stort sett alla svenskar - hur okristna de än är) är att han ledde det som kallas för Dackefejden mot Gustav Vasa. Han stred för att behålla katolsk gudstjänst i Sverige och för andra saker utöver detta (som att hålla kvar handeln med Danmark).
Vad jag menar är negativt med att försöka försvara Dacke är att fejden skedde för ungefär 500 år sedan och att Dackes namn är automatiskt förknippat med hat och motstånd mot Sverige. Att försöka "clean his name" indikerar bara att man inte befinner sig i nuet utan istället lever i det förgångna (att ta upp Dacke är endast hämmande för att svenskar ska bli katoliker då han är känd som en landsfiende).
Sen upplever jag processen som krävs för att en icke-katolsk kristen ska bli katolik lite som för goyim att bli judar. Skillnaden är givetvis att judar inte är intresserade av att goyim ska konvertera egentligen, det känns som om detsamma gäller katoliker (det är min upplevelse). "Vi kommer inte till dig utan du får komma till oss och visa dig värdig". Varför ser man inte katoliker tala på torg, dela ut information om kyrkan för att bemöta missuppfattningar med mera? Resultatet blir att Katolska kyrkan blir "dem", främlingar som oftast är icke-svenskar, det katolska arvet i Sverige glöms bort och när gemene svensk pratar historia med en katolik och Dacke försvaras så är katoliken inte bara "dem" utan även en fiende mot själva nationalstaten.
Just nu har Katolska kyrkan en guldchans att konvertera svenskar då Svenska kyrkan beslutat sig för att ignorera Herrens Ord.
Må Herren Jesus Kristus förena oss.
Det skulle bara bli absurt om katoliker skulle missionera på gatorna.. Det funkar inte i dagens sverige..
Katolska kyrkan missionerar på ett annan plan, oftas via intelletuella människor på nätet, litteratur osv (sin enorma skatt av andliga kyrkofäder).. Det är många bloggare som valt att konvertera som ett exempel. Det är ju ett sorts missionerande, utan att för den sakens skull, slänga en bibel i folks ansikten på gatan..
Eller helt enkelt att kyrkan står upp för sina åsikter till varje pris, och visar sin ståndaktighet och ovilja att anpassa sina åsikter till politisk korrekthet.
Jag tror att den helige ande kommer att leda många människor till den katolska kyrkan i framtiden, medlemmarna bara ökar och ökar för varje år som går..
Jag tror inte att en pingstkyrklig gatu evangelisation är lämplig.. Jag tror att vår biskop leder kyrkan på ett rätt väg.. Människor som söker stillheten och tystnaden, människor som vill ha en handfast kyrka som vågar sticka ut. Med dagens smörgåsbord av församlingar i sverige, så leds kyrkan på rätt väg anser jag..
Den är en av anledningarna till att jag vill bli katolik.. En kyrka som inte bara tänker på att få som många medlemmar som möjligt.. Det är underbart..