2009-10-18, 23:52
Medlem
iXidOns avatar
Börjar med att be om ursäkt för att jag inte sökt nätet samt FB men jag är tokig!

Har ingen tidigare erfarenhet alls av Linux men jag vill köra dual os på min htpc w7 och ubuntus nyaste ver.

Jag drog in ubuntu trixa lite i installtionen med partiotioner där på avancerad hantering och gjorde en på 15gb till OSet sen så vill den ha nå rootsystem och vad är det.. finns även massor med filsystem att välja, vilket ska det vara för alltihopa? Sen när det installerades så när jag var klar och inne och kika så hade den tagit sig friheten att göra en ynklig partiotion på strax under 200mb.. sen försökte jag lite till och nu sitter jag här som en 0a (nolla)

Hur ska jag alltså göra under installationen för att få det installerat på en egen partiotion? Hur stor ska den vara? Jag kommer enbart köra htpc media proggs där.. all film etc kommer köras på den största partitionen.

MVH Kim
Citera
2009-10-18, 23:58
Medlem
junks avatar
Välj så att / (root) körs på din 15GB partition du har gjort, det brukar vara rätt simpelt att dualboota OS nuförtiden så du borde inte behöva göra så mycket mer. Om du ska ha en katalog för filmer eller så så välj /home på den partitionen.
Citera
2009-10-19, 00:00
Medlem
iXidOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Välj så att / (root) körs på din 15GB partition du har gjort, det brukar vara rätt simpelt att dualboota OS nuförtiden så du borde inte behöva göra så mycket mer. Om du ska ha en katalog för filmer eller så så välj /home på den partitionen.

Och det är något jag väljer under installationen? Kan jag då även använda den stora partitionen i windows? 15gb är det mycket eller räcker det med 10gb?

Tack för det snabba svaret
Citera
2009-10-19, 08:36
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Vi säger att du har 1tb med bara windows

Minska den då till 985GB

Så skapar du en ext4 partition på 14GB, och en Swap på 1GB (heter växlingsfil i windows)

Partitionen på 14GB är "/"
Citera
2009-10-19, 15:20
Medlem
iXidOns avatar
Tack så mycket! Nu fungerar det, kör via Linux just nu.. Nu skall det installeras drivrutiner, vilket jag läst att det inte är super lätt kanske.. Jag kör på en Asrock nettop ion 330, nån mer här som kanske vet exakt vad jag borde göra då?
Citera
2009-10-19, 16:06
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iXidOn
Tack så mycket! Nu fungerar det, kör via Linux just nu.. Nu skall det installeras drivrutiner, vilket jag läst att det inte är super lätt kanske.. Jag kör på en Asrock nettop ion 330, nån mer här som kanske vet exakt vad jag borde göra då?

Beror ju på vad för drivrutiner du skall ha..
3d och wifi är det som kan/brukar krångla.
Citera
2009-10-19, 18:09
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iXidOn

Vilken dist och vad är det som inte fungerar?

Kör du Ubuntu kan man också installera

Kod:
sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Senast redigerad av TheVeryUberEnd 2009-10-19 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in