2009-10-17, 15:01
Medlem
Hallå.

Har själv inte använt windows på många år då jag inte stod ut med den av mig kallade windowssjukan, dvs att datorn blir totalt seg och knäpp efter ett tag.

I slutet av min egen windowskarriär fick jag formatera om nästan en gång i månaden.

Hur som helst, nu har jag fått min morsas laptop på halsen. Som har just denna åkomma.

Det tar typ en eller ett par minuter att öppna ett fönster, allt går otroligt segt. Inte i proportion till hårdvaran....

Pappa påstår även att hennes dator suger musten ur nätverket när den är inkopplad hemma, detta tar jag med en nypa salt. Men något problem är det iaf.

Virus / Allmänt nedgånget windowssystem.

Antar att allt blir bra om man bara blåser om hårddisken och installerar om.

Men det skulle vara väldigt skönt att slippa! Har ingen extern disk eller något i fat/ntfs jag kan göra backup på osv.

Finns det nån checklista över virus/rensningsprogram man kan köra för att försöka mildra windowssjukan?

Ps. Det är XP.
Citera
2009-10-17, 15:06
Medlem
annihilat0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller
Hallå.

Har själv inte använt windows på många år då jag inte stod ut med den av mig kallade windowssjukan, dvs att datorn blir totalt seg och knäpp efter ett tag.

I slutet av min egen windowskarriär fick jag formatera om nästan en gång i månaden.

Hur som helst, nu har jag fått min morsas laptop på halsen. Som har just denna åkomma.

Det tar typ en eller ett par minuter att öppna ett fönster, allt går otroligt segt. Inte i proportion till hårdvaran....

Pappa påstår även att hennes dator suger musten ur nätverket när den är inkopplad hemma, detta tar jag med en nypa salt. Men något problem är det iaf.

Virus / Allmänt nedgånget windowssystem.

Antar att allt blir bra om man bara blåser om hårddisken och installerar om.

Men det skulle vara väldigt skönt att slippa! Har ingen extern disk eller något i fat/ntfs jag kan göra backup på osv.

Finns det nån checklista över virus/rensningsprogram man kan köra för att försöka mildra windowssjukan?

Sitter morsan på Windows 98 eller?

1. Börja med att radera alla mappar/filer som ni inte använder eller behövs.
2. Kontrollpanelen - lägg tilll/ta bort program och avinstallera alla skitprogram.
3. Systemverktyg/Diskrensning - låt datorn rensa skräpet vi inte kan hitta.
4. Ladda ner Ad-Aware och gör en felsökning, radera alla error-filer.
5. Skriv Msconfig i kör/autostart - avkryssa alla program som inte behövs.

När du gått igenom dessa fem steg, hör av dig till mig igen om uppdatering.
Citera
2009-10-17, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annihilat0r

2. Kontrollpanelen - lägg tilll/ta bort program och avinstallera alla skitprogram.

Tack!
Det är XP.
Klickade ja på några programuppdateringar när datorn startade upp som fortfarande står och tuggar. Den har hållt på att installera IE8 sen jag skrev tråden, och håller fortfarande på.

Ska gå igenom din lista!

Oj nu blev IE-uppdateringen klar. Blev ännu mer påmind om varför jag övergav windowsvärlden... Starta om datorn varje gång man installerar eller ändrar något
Senast redigerad av franzmuller 2009-10-17 kl. 15:34.
Citera
2009-10-17, 15:33
Medlem
Bargents avatar
Ladda hem Spybot - Search and Destroy och rensa ut alla spyware. Ladda även hem ett antivirusprogram och sök igenom datorn efter det.

Sedan kan det vara läge att ladda hem CCleaner och rensa registret och onödiga filer. Avsluta med en diskdefragmentering.
Citera
2009-10-17, 15:44
Medlem
Finns det något program som KVÄVER den helvetsirriterande raden längst nere till höger och alla pratbubblor som hoppar upp?

Jag skiter verkligen i att den har hittat trådlösa nätverk, när jag är uppkopplad via dongel.. etc.
Citera
2009-10-19, 23:48
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzmuller
Finns det något program som KVÄVER den helvetsirriterande raden längst nere till höger och alla pratbubblor som hoppar upp?

Jag skiter verkligen i att den har hittat trådlösa nätverk, när jag är uppkopplad via dongel.. etc.

Japp

Gå in här och hämta TweakUI (obs välj inte den för itanium)

http://www.microsoft.com/windowsxp/Downloads/powertoys/Xppowertoys.mspx

Installera tweakui, öppna programmet och gå sen till
TweakUI ->Taskbar och kryssa ur Enable Balloon Tips

Citat:
Ursprungligen postat av annihilat0r

Bra tips!
Men Adaware tenderar allt som oftast bara att hitta en massa cookies, Spybot är att rekommendera
Citera
2009-10-20, 01:31
Medlem
Latexs avatar
Jag börjar alltid med att städa undan onödiga filer/cookies innan jag scannar med antivirus.
Prova Cleanup, litet och smidigt. Finns här:
http://www.stevengould.org/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemi d=69
Citera
2009-10-20, 12:52
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Mitt råd är att vara väldigt restriktiv till vad man installerar för något. Ställ alltid frågan 'behöver jag verkligen det här programmet?'. Kolla även när du installerar ett program att du inte får en massa annat på köpet. Det är väldigt vanligt att det slängs med en Google-toolbar eller liknande som bara råkar dölja sig bland alla frågor man får under installation. Gå in och kolla autostart och plocka bort alla 'update managers' du inte känner du behöver. Använder man verkligen sin QuickTime-updater? Office Quickstart? WinAmp manager? Behöver man alltid ha Daemon Tools igång, eller räcker det att starta manuellt de gånger man ska montera en image? Vad har man för antivirusprogram igång? Finns det ett mer slimmat alternativ?

Windowssjukan finns inte eller är oerhört starkt överdriven. Det som gör datorn segare med tiden är att man installerar en massa saker som sen ligger och snurrar i bakgrunden. Istället för att bara skicka med en drivrutin så lägger exempelvis Logitech minst två program i bakgrunden som inte gör något mer avancerat än hålla koll på kortkommandot kopplat till en viss knapp.
Citera
2009-10-20, 14:22
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Mitt råd är att vara väldigt restriktiv till vad man installerar för något. Ställ alltid frågan 'behöver jag verkligen det här programmet?'. Kolla även när du installerar ett program att du inte får en massa annat på köpet. Det är väldigt vanligt att det slängs med en Google-toolbar eller liknande som bara råkar dölja sig bland alla frågor man får under installation. Gå in och kolla autostart och plocka bort alla 'update managers' du inte känner du behöver. Använder man verkligen sin QuickTime-updater? Office Quickstart? WinAmp manager? Behöver man alltid ha Daemon Tools igång, eller räcker det att starta manuellt de gånger man ska montera en image? Vad har man för antivirusprogram igång? Finns det ett mer slimmat alternativ?

Windowssjukan finns inte eller är oerhört starkt överdriven. Det som gör datorn segare med tiden är att man installerar en massa saker som sen ligger och snurrar i bakgrunden. Istället för att bara skicka med en drivrutin så lägger exempelvis Logitech minst två program i bakgrunden som inte gör något mer avancerat än hålla koll på kortkommandot kopplat till en viss knapp.
Bra skrivet Ångelgunnat instämmer faktiskt med alltihop.
Det som gör windows segt är att alla programtillverkare envisas med att proppa in program i autostarten - själv har jag länge undrat varför man inte bara schemalägger sina update-program så dom körs när datorn är inaktiv.
Tyvärr har jag inte sett ett enda program som gör så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in