2004-01-12, 20:18
Medlem
Efter att jag kommit åter till FB efter jul- och nyårshelgerna har det höjts lite röster i forumet jag modererar om forumets avgränsning och jag önskar nu inhämta era åsikter vad gäller olika aspekter på detta, delvis på grund av att jag själv ändrat åsikt i frågan.

När blev aktiv skribent här på FB hette forumet "Kriminologi" som omfattade - så som jag har uppfattat det - allmänna diskussioner om kriminella handlingar (brott i största allmänhet) och tillhörande straff, diskussioner om folk som begått brott och olika teorier därom, polisiära frågor, men även en del frågor om just juridik. Då ett forum för juridik kom på tal utvidgades forumet Kriminologi och döptes till "Kriminologi & juridik" och jag värvades som moderator för att hjälpa Diesel med modereringen av forumet.

Mina argument mot att istället för att skapa ett nytt forum enbart för juridik i allmänhet var att gränsdragningen forumen emellan skulle skapa problem. I all enkelhet skulle därför "Kriminologi & juridik" omfatta allt som innefattade juridiska spörsmål. Jag har i och för sig alltid haft den åsikten att bernämningen "Kriminologi" är en aning missvisande. Kriminologi innefattar nämligen inte diskussioner om kriminella handlingar som sådana utan är egentligen ett område under sociologi. Nu när jag modererar forumet finner jag en brokig samling trådar och det är nu svårt för mig att göra avgränsningen vad som egentligen ska in i forumet och inte - det finns nämligen inga klara riktlinjer för tillfället. Sådana är nödvändiga för att forumet inte skall bli en slasktratt för trådar vars minsta gemensamma nämnare är "brott". De trådarna vill jag egentligen inte ha, för precis som kritiken som framförs har de föga med "kriminologi & juridik" att göra, ändå passar trådarna sällan in någon annan stans förutom forumen Övrigt och OT.

Saken diskuteras i Outlaw (forumet för moderatorer) men eftersom det är tänkt att jag ska skriva en vägledande ingress för forumet vill jag nu passa på att få in era synpunkter och förslag. Vad är bäst? Hur vill ni ha det?

1) Behålla det som det är - en brokig samling ämnen

2) Att trådar som inte är renodlade "Kriminologi & Juridik"-trådar inom dess rätta bemärkelse skall förpassas till andra forum (däribland alla Anna Lindh-trådar inklusive 'brott man läser i Aftonbladet-trådar') som då hamnar i "Övrigt" och i "OT". Alltså; en ny approach till vad som ska passa in.

3) Skapa ett nytt forum enbart för "Juridik" och döpa om "Kriminologi" till något annat och behålla dess ursprungliga mening; typ "Brott & Straff" (inkluderat polisiära frågor)

Fler förslag?
Citera
2004-01-12, 23:08
Medlem
Pellenezs avatar
Utan att ha tänkt igenom det jättenoga så håller jag på alternativ 1.
Mitt främsta argument för det är att det idag verkar postas lagom många trådar och inlägg i det forumet. För att ett forum ska fungera bra är det viktig att det varken är för mycket eller för lite aktivitet. Lagom är att trådarna håller sig på första sidan minst en dag och max en vecka efter att det slutats skriva i dem.
Tidigare tyckte jag att det blev för många trådar i Övrigt. Efter skapandet av Off topic är det en mer lagom mängd.
Citera
2004-01-13, 00:01
Medlem
RIP-Polariss avatar
Jag röstar nog på alternativ 1 jag också.
Citera
2004-01-13, 00:12
Medlem
TSs avatar
Min uppfattning är att det funkar bra som det är. Alternativ 1 med andra ord.
Citera
2004-01-13, 19:34
Medlem
Anarkogossens avatar
Så länge det inte kommer in konspirationsteorier om polisens arbete i fallet Anna Lindh (läs: Chokad ), så tycker jag det är helt ok som det är. Läser själv nästan aldrig i varken OT eller Övrigt, men däremot någorlunda regelbundet i krim, så jag tycker det är synd när ämnen som är någorlunda relaterade till forumsnamnet försvinner...

Vapenfrågor hamnar ju i vapen, drogfrågar i resp. drogforum (väl?), så allt som blir kvar är väl bara frågor av typen "jag råkade sparka ner en kille och ta hans plånbok, vad ska jag säga till snuten?", och liknande, plus olika frågor som rör "rena" juridiska frågor.
Citera
2004-01-14, 03:03
Medlem
202walkers avatar
Har precis kommit tillbaka efter ett lite utdraget jullov. Efter att ha sett över en del av de trådar som startats under nya "Kriminologi & Juridik" så är jag av uppfattningen att ett renodlat juridikforum är att föredra. Dock kan man inte få allt och jag tycker att det är skönt att man i alla fall beslutat att införa en plats där de juridiska spörsmålen ska samlas.

Alltså: Gärna ett "rent" juridikforum med frågor som "-Vad säger lagen om ditt och datt?", "-Vad händer om jag blablabla...?" osv behandlas. Kriminologi får gärna fortsätta heta Kriminologi och där tar man upp de frågor som inte berör juridik utan frågar om gangstergäng eller vad man nu tycker är instressant.
Citera
2004-01-14, 18:20
Medlem
Pellenezs avatar
Forumet kanske skulle döpas om till Brott & straff!
Citera
2004-01-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Forumet kanske skulle döpas om till Brott & straff!

Ja, det har varit en av mina tankegångar, men den övriga juridiken är ju egentligen ett större område även om den inte dominerar "Kriminologi & juridik" här på FB. "Brott, straff och övrig juridik" skulle klämma in allt?
Citera
2004-01-14, 23:20
Medlem
Nidstangs avatar
Det är möjligt att "Brott, straff och övrig juridik" skulle vara det bästa namnet på forumet, jag vet faktiskt inte.
Min spontana reaktion på detta är att behålla det enligt alt. 1. Helt enkelt därför att forumet inte är tillräckligt stort för att splittras upp i 2 eller flera forum.

Jag tror också att en renodling av forumet är farligt därför att på lite sikt kommer FB att förlora på detta. Risken finns ju att folk lägger in sina trådar redan ifrån start i andra forum när dom är det minsta lilla osäkra och till slut blir det ett elitistiskt forum för dom redan insatta.

Att utveckla ett forum kräver ju en hel del både av användare och moderator. Det är viktigt att nybörjare vågar sig in på forumet och kan ställa sina frågor utan att bli utskrattade eller hånade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in