2009-10-17, 17:44
Medlem
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
antar att det handlar om idell förening, och då är det så att är man suppleant och träder in vid frånvaro har man rösträtt under det mötet. Utan fullmakt. Fullmakten får man av föreningens medlemmar.

Jo det handlar om en ideel (hur stavas det...?). Det glömde jag att skriva i min första fråga. Nu har jag fått svar på det jag undrade så jag tackar för mig.
Citera
2009-10-18, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight
Jo det handlar om en ideel (hur stavas det...?). Det glömde jag att skriva i min första fråga. Nu har jag fått svar på det jag undrade så jag tackar för mig.

Okej, då ska du bortse från det nikrus skriver, eftersom det gäller för en ekonomisk förening, idella finns inte någon vidare lagstyrning för, mer än dom allmänna lagarna...
Citera
2009-10-18, 12:29
Medlem
Orzions avatar
Sedan kan ju midagarna med fun/sambon lätt bli en affärsmidag när hon är med i styrelsen.
Citera
2009-10-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashinthenight

Stavas ideell.
Citera
2009-10-19, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Föreningslag? Du tänker på vilken?

Skulle inte tro att det du skriver stämmer, eftersom valet av ledamot är personligt, inte så på något vis att du kan skicka ombud som röstar i föreningensstyrelse åt dig.

Det är ju hela kärnan till varför man väljer suppleanter, om någon inte kan fullfölja uppdraget, så träder suppleanten in och röstar efter sitt eget huvud...

Styrelsen och dess suppleanter väljs av medlemmarna på årsmötet eller en föreningsstämma - Detta går inte genom fullmakter, ajourneringar eller annat lösas däremellan. Möjligen om stadgarna föreskriver det i föreningen, men jag är ytterst tveksam om sådana stadgar är "giltiga".
Lagstöd? doktrin? Ifrågasätter inte dig, utan det är bara av rent intresse.
Senast redigerad av Nikrus 2009-10-19 kl. 01:43.
Citera
2009-10-19, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikrus
Lagstöd? doktrin? Ifrågasätter inte dig, utan det är bara av rent intresse.

Vanlig ren gammal hävd och vanligt traditionellt styrelsearbete - så här ser de flesta stadgar ut. Och det är årsmötet som väljer ledamöter.

Dessutom så ser ekonomisk förening och ideell annorlunda ut, den ideella finns inte lagstadgad, den ekonomiska gör.
Citera
2011-04-26, 11:49
Medlem
Hej! Jag snor den här tråden istället för att starta en ny så får vi se om jag får nåt vettigt svar.

Jag undrar om och i så fall hur mycket det kostar att lägga till en styrelsesuppleant i ett privat AB, jag tänker alltså administrationsavgifter till myndigheter och liknande. I detta fall handlar det om ett fåmansbolag.
Citera
2011-04-26, 13:30
Medlem
ApolloGrekens avatar
Behöver du ändra i bolagsordningen? I så fall 900 kr för det.
Ändra namn i styrelsen kostar 900 kr, oavsett hur många namn du ändrar.

Du kan spara 200 kr genom att använda Bolagsverkets e-tjänst.
Citera
2011-04-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruzcampo
Hej! Jag snor den här tråden istället för att starta en ny så får vi se om jag får nåt vettigt svar.

Jag undrar om och i så fall hur mycket det kostar att lägga till en styrelsesuppleant i ett privat AB, jag tänker alltså administrationsavgifter till myndigheter och liknande. I detta fall handlar det om ett fåmansbolag.

Det kan du läsa om på bolagsverket.se. Avgiften varierar beroende på om du använder en pappersblankett eller lämnar uppgiften elektroniskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in