Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-20, 11:43
Medlem
Kimpa84s avatar
Det är en stor skillnad på att "betta" enstaka matcher där man kan reka ordentligt och räkna på sannolikheten genom att väga för och nackdelar hela tiden.

Ett helt Stryktips/Europatips skulle ta hundra år och precis som strappa71 säger så spelar det ingen roll om man rekar allt i flera timmar 13 matcher går aldrig in utan att ha just tur.

Efter 15 års tippande så är det lika svårt fortfarande, duktiga tippare ligger runt 10-11 rätt nästan varje gång men det är svårt utan att spela stora system.

Jag måste erkänna att det är roligare att spela med U-system än jag trodde även om chansen till 13 kanske blir lite mindre så är man med längre och jag antar att spänningen är det som gör att man spelar
Citera
2013-01-20, 16:15
Medlem
Hej på er tippare! Googlade runt efter tipssystem och var hamnar man till slut. Alla vägar leder till Flashback! Jag undrar om någon har koll på om den finns någon site som levererar U/UM system av den på 70-80 talet så duktige systemkonstruktören Seppo Rankinen, för överföring av raderna till Svenska Spel automatiskt förstås. Har googlat friskt men får bara träffar på hans spelböcker från 80-talet. Nu för tiden verkar alla köra med teckenfördelningsoptimering men jag vill gärna fortsätta köra med U/UM-system. Har under många år nu lite halvhjärtat kört Svenska Spels R-system på egen hand på lägre radantal, max 144 rader. Har undvikit deras U-system för de håller inte måttet anser jag, för dåliga garantier helt enkelt.

Har nyss startat ett tipsbolag på jobbet UM 9-0-1449 som jag själv plitat ihop, utskrivet på 11 kuponger, byggt på 4-0-9 och utbyggt med 5 helgarderingar med U-tips där 13 rättschansen ligger vi 1 och 2 rätta U-tips där variationerna av U-tipsens placering är matematiskt heltäckt så det är alltid 11% chans till 13 där, dock minst 12 enligt R 4-0-9 garantier. Lämnar även samma garanti vid 5 U eftersom det endast kostar 9 kr extra men egentligen orealistiskt att först sätta 4 spik och sedan dessutom 5 U, har denna komb mer med för att få ett lägsta utfall på 11 rätt sett över hela vägen 0-5 rätta U. Skulle jag köra ett fullt utbyggt system med 9 helgarderingar (5 matematiska) byggt på R 4-0-9 med konstant 12-rättsgaranti hamnar radantalet på 2187 rader, så besparingen är avsevärd, samt att jag vill ha tonvikt på rader med mycket favoritfall och slippa betala för de som ger liten utdelning.

Strategin är att försöka spika max 1-2 storfavoriter samt hitta 2-3 lite chansartade spikar och att övriga 5 största favoriterna istället U-tippas och helst då nästan helt misslyckas vinna förutom en.........

Men som sagt, om någon har koll på dessa glömda Rankinensystem, släng in ett svar här!
Senast redigerad av ComeOnURs 2013-01-20 kl. 16:26.
Citera
2013-01-20, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnURs
Hej på er tippare! Googlade runt efter tipssystem och var hamnar man till slut. Alla vägar leder till Flashback! Jag undrar om någon har koll på om den finns någon site som levererar U/UM system av den på 70-80 talet så duktige systemkonstruktören Seppo Rankinen, för överföring av raderna till Svenska Spel automatiskt förstås. Har googlat friskt men får bara träffar på hans spelböcker från 80-talet. Nu för tiden verkar alla köra med teckenfördelningsoptimering men jag vill gärna fortsätta köra med U/UM-system. Har under många år nu lite halvhjärtat kört Svenska Spels R-system på egen hand på lägre radantal, max 144 rader. Har undvikit deras U-system för de håller inte måttet anser jag, för dåliga garantier helt enkelt.

Har nyss startat ett tipsbolag på jobbet UM 9-0-1449 som jag själv plitat ihop, utskrivet på 11 kuponger, byggt på 4-0-9 och utbyggt med 5 helgarderingar med U-tips där 13 rättschansen ligger vi 1 och 2 rätta U-tips där variationerna av U-tipsens placering är matematiskt heltäckt så det är alltid 11% chans till 13 där, dock minst 12 enligt R 4-0-9 garantier. Lämnar även samma garanti vid 5 U eftersom det endast kostar 9 kr extra men egentligen orealistiskt att först sätta 4 spik och sedan dessutom 5 U, har denna komb mer med för att få ett lägsta utfall på 11 rätt sett över hela vägen 0-5 rätta U. Skulle jag köra ett fullt utbyggt system med 9 helgarderingar (5 matematiska) byggt på R 4-0-9 med konstant 12-rättsgaranti hamnar radantalet på 2187 rader, så besparingen är avsevärd, samt att jag vill ha tonvikt på rader med mycket favoritfall och slippa betala för de som ger liten utdelning.

Strategin är att försöka spika max 1-2 storfavoriter samt hitta 2-3 lite chansartade spikar och att övriga 5 största favoriterna istället U-tippas och helst då nästan helt misslyckas vinna förutom en.........

Men som sagt, om någon har koll på dessa glömda Rankinensystem, släng in ett svar här!

www.copema.se

www.jub.se

Både Copema och POV Ultima går att använda för att skapa u-system med i princip obegränsade varianter för att implementera din strategi.
Citera
2013-01-20, 22:18
Medlem
OK! Då måste jag genast kolla på det!

Har du Strappa71 någon statistik på hur många rätt i genomsnitt 10 tidningars tips rad har respektive hur många rätt i genomsnitt som "svenska folkets rad" på SvenskaSpel (faktiska teckenfördelningen på inlämnade rader varje vecka) har? Lär väl sammanfalla ganska exakt kan man förmoda.
Citera
2013-01-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ComeOnURs
OK! Då måste jag genast kolla på det!

Har du Strappa71 någon statistik på hur många rätt i genomsnitt 10 tidningars tips rad har respektive hur många rätt i genomsnitt som "svenska folkets rad" på SvenskaSpel (faktiska teckenfördelningen på inlämnade rader varje vecka) har? Lär väl sammanfalla ganska exakt kan man förmoda.

TTT slutade jag följa för ca 20 år sedan. Enda gången deras tecken är av intresse för mig är när matcher ska lottas.

Annat än att du ska undvika de rader som innehåller 5 av de 5 största favoriterna och fler än 8 favoriter totalt i raden enligt SFT ( Svenska folket tippar ) så har jag inte så mycket att erbjuda i form av konkreta råd.
Senast redigerad av Strappa71 2013-01-21 kl. 00:02.
Citera
2013-01-21, 09:01
Medlem
Om det skulle visa sig att typvärdet för TTT eller SFT är ex 6 rätt, kanske med lite marginal till och med, vore det ett utmärkt sätt att bestämma var tyngdpunkten i U-raden skall ligga inklusive de spikar man väljer om man nu väljer att ha TTT eller SFTs snittrad som utgångspunkt.
Citera
2013-01-22, 23:08
Medlem
Nu har jag reggat mig på POV. Laddade ner och fick ganska omedelbart DAMP då jag inte direkt fattade hur jag skulle göra. Hm, måste leta reda på nån tutorial.

Kan inte släppa detta med U-system. Konstruerade lite snabbt ett system på egen hand tänkt för bolagsspel: U 10-0-3937. Om man utgår från att SFT raden i genomsnitt ger 6-8 rätt så la jag tyndpunkten garantimässigt så här om man faktiskt använder den som U-rad i sitt system:

Antal rätta U / Antal rätt / Chans

10U, 13 rätt, 100% / 9U, 12 rätt, 100% / 8 U, 11 rätt, 100% /
7U, 11 rätt, 25% samt 10 rätt, 75% / 6U, 12 rätt, 25% samt 11 rätt 75% /
5U, 13 rätt, 25% samt 12 rätt 75% / 4U, 12 rätt, 100 %, /
3U, 13 rätt, 12% samt 12 rätt, 88% / 2U, 12% samt 11 rätt 88%

Där alltså 13 rättschansen är stor vid 3 säkra plus 5 rätta U-tips = 8/13 av SFT men även rimlig vid
3 säkra plus 3 rätta U-tips = 6/13 av SFT. Vill man spetsa till det ytterligare går det ju att välja t ex en egen spik som avviker från SFTs genomsnittsrad och då infaller 13rättschansen vid 7/13 samt 5/13 vilket borde borga för en rätt hyfsad utdelning. Nu är frågan till er som använder POV eller Copema, är mitt system ett slöseri? Hur skulle ett kombination där kunna se ut: 3 spik och 10 helgarderade, vilket radantal hamnar man på där 13rättschansen är >10% vid rimlig filtrering för lite större pengar?

EDIT: Formatteringsstrul
Senast redigerad av ComeOnURs 2013-01-22 kl. 23:22.
Citera
2013-01-22, 23:48
Medlem
Jag gillar att använda mig av 1-39rank för att sortera fram rader som ger "bra betalt".

1-39rank är helt enkelt SFT's rank på kupongens alla tecken där det mest streckade får 1p och det minst streckade får 39p.
Om man siktar på större pengar är 200p än helt okej nedre gräns.

För att skapa detta filter så gör man en u-rad om är identisk med systemramen, sedan går man till FT-fliken ( och ser till att ha den nyskapade u-raden aktiverad! ) och väljer "skicka till poäng-filter". Nästa steg är att gå över till poängfliken och trycka på knappen "Sortera 1-39". Då sköter programmet om att göra om streckprocenten till 1-39rank.
Till sist avslutar man med att välja "tvingat filter" och min-värdet till 2000.

Detta filter tillsammans med 6-8 favoriter på SFT-raden kapar radantalet till ca 6500 rader ( utan reducering ).
Väljer man 12-rättsgaranti med reduceringsmotor RM-Scan Lägsta enligt FT så landar man på runt 1000 rader och 15% 13rättschans.

I exemplet använde jag 3 spikar från de 5 största. ( Största, tredje och femte största favoriterna ).
Väljer man andra spikar blir det såklart annat radantal.

Pm:a emailadress till mig om du vill ha ult-filen som exempel.

Jag rekommenderar dig även att ställa frågor på forumet på www.jub.se.

Det är en ganska hög tröskel för att lära sig och vänja sid med programmets utformning. Men möjligheterna att kombinera spelstrategier är nästan oändliga när man väl kommit in i det.
Citera
2013-05-27, 17:28
Medlem
Finns det något ställe som kan rätta R-system automatiskt online? Utöver Svenskaspel.se så klart
Citera
2013-05-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Finns det något ställe som kan rätta R-system automatiskt online? Utöver Svenskaspel.se så klart

Om du spelat på svenskaspel.se kan du gå in på detaljer och se dina enskilda enkelrader.
Markera dessa och kopiera in dem i en textfil.
Gå sedan in på epto.se eller liverattning.se och följ instruktionerna för att ladda upp ditt system där.

Det ger bra mycket mer spänning än att rätta raderna i efterhand.
Citera
2013-06-18, 21:49
Medlem
Om spelar ett R4-0-9 + 4 MG vilket blir 144 rader, så kommer jag ju få dem 144 raderna utskrivna i affären, men hur får jag exakt samma rader från program som t ex Ultima ?

Jag har testat Ultima och Systemspel och dem ger 2 olika uppsättningar av de 144 raderna, är det jag som gör nåt fel eller ?
Citera
2013-06-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Om spelar ett R4-0-9 + 4 MG vilket blir 144 rader, så kommer jag ju få dem 144 raderna utskrivna i affären, men hur får jag exakt samma rader från program som t ex Ultima ?

Jag har testat Ultima och Systemspel och dem ger 2 olika uppsättningar av de 144 raderna, är det jag som gör nåt fel eller ?

Nej! Exakt hur de reducerade raderna formas kan varieras efter tycke av konstruktör eller tipsprogram
Tex 4-0-9 kan varieras så här och ge samma garanti:

1 1 1 x x x 2 2 2
1 x 2 1 x 2 1 x 2
1 x 2 2 1 x x 2 1
1 x 2 x 2 1 2 1 x

respektive

2 1 x x 2 1 1 x 1
x 1 2 x 1 2 x 1 2
1 1 1 2 2 2 x x x
2 x 1 x 1 2 1 2 x
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera