2009-10-12, 11:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PushtekTamot
Såvida inte man har någon kontakt inne hos internetleverantören, då
är ens ip-adress lika med ens namn mer eller mindre.
Har man "tur" så har användaren postat på andra siter där ip-nummer läggs med i inläggen. Många onlinechattar och forum gör ju det, tillåter en vara anonym men skriver ut IP-numret. T.ex. denna: http://www.birgerjarl.nu/default.asp?page=5&move=2&

Har man då tur kan man söka på ip-numret och få upp att användaren postat inlägg på ett sådant forum och är mindre anonym där samt att man får fler spår som går att söka vidare på. Till slut så vet man vem det är.
Citera
2009-10-12, 11:57
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Precis, som R.R sa:

Så TS kan vara lugn, om någon får tag på ditt IP är det ditt eget fel
Japp. Största säkerhetsrisken är användares okunnighet och naivitet.
Citera
2009-10-12, 12:00
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Då finns det som StefanHeterJag säger mycket större möjligheter för en privatperson som använder sig av social engineering, att få fram mer vettig information med en gång, än försöka gå genom IP-adressen.

Det förstås. Hade aldrig hört talas om begreppet "social engineering", men det blir väl ytterligare en väckarklocka på hur skrämmande oskyddad man ändå sitter, trots att man inbillar sig "anonymitet". Har dock svårt att föreställa mig varför någon vill kartlägga en annan medlem, men bäddar man för misstankar och låter sina sekteristiska åsikter hagla över forumet bör man kanske vara extra försiktig. Men ett tacksamt uppvaknande detta, trots allt.

En läskig förnimmelse bara att inse hur många porrsidor man signerat med sitt IP.
Senast redigerad av spleendid 2009-10-12 kl. 12:04.
Citera
2009-10-12, 12:05
Medlem
Det var många snabba svar jag fick här (men detta är väl den mest befolkade forum-delen).

En sista fråga då och sen så har jag fått tillräckligt med svar för att förstå hur det fungerar.

Om man då bara håller sig på Flashback och inte föjler några länkar, skriver ut någon information som kan hjälpa folk spåra och endast skriver inlägg och PM, då är väl risken minimal?
Citera
2009-10-12, 12:08
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Det förstås. Hade aldrig hört talas om begreppet "social engineering", men det blir väl ytterligare en väckarklocka på hur skrämmande oskyddad man ändå sitter, trots att man inbillar sig "anonymitet". Har dock svårt att föreställa mig varför någon vill kartlägga en annan medlem, men bäddar man för misstankar och låter sina sekteristiska åsikter hagla över forumet bör man kanske vara extra försiktig. Men ett tacksamt uppvaknande detta, trots allt.

En läskig förnimmelse bara att inse hur många porrsidor man signerat med sitt IP.
Sök lite på Kevin Mitnick, the art of deception.

Lite social enginering av Kevin
http://www.youtube.com/watch?v=8L76gTaReeg

Sök även på LIFE OF A COMPUTER HACKER - REVEALED på youtube, 10 delar där han beskriver hur lätt det är att komma in i system bara genom att vara social.
Citera
2009-10-12, 12:10
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cbcccp3
Det var många snabba svar jag fick här (men detta är väl den mest befolkade forum-delen).

En sista fråga då och sen så har jag fått tillräckligt med svar för att förstå hur det fungerar.

Om man då bara håller sig på Flashback och inte föjler några länkar, skriver ut någon information som kan hjälpa folk spåra och endast skriver inlägg och PM, då är väl risken minimal?
Ja.
Med två undantag:
1. Om din dator är smittad av virus och/eller keyloggers så gäller det inte.
2. Om du använder samma lösenord/användarnamn på andra siter så kan dessa siter bli hackade och hackers kan sno deras databas och använda uppgifterna där för att komma åt ditt konto här. (Så använd olika lösenord på olika siter)
Citera
2009-10-12, 12:12
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Sök lite på Kevin Mitnick, the art of deception.

Lite social enginering av Kevin
http://www.youtube.com/watch?v=8L76gTaReeg

Sök även på LIFE OF A COMPUTER HACKER - REVEALED på youtube, 10 delar där han beskriver hur lätt det är att komma in i system bara genom att vara social.

Med nöje! Och jag som trodde att jag var en duktig nätdetektiv med mitt google, eniro och upplysning.se.

Jag ser chansen att utvecklas!
Citera
2009-10-12, 12:14
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Det går alltid att göra goda försök

Ja, tydligen ägnar sig vissa av våra röda vänner åt kartläggning av de som vågar kritisera det vänsterextrema överfallsvåldet. Genom ett sådant beteende saboterar dessa yttrandefrihetsfientliga kommunister naturligtvis själva idén med ett diskussionsforum.
Senast redigerad av Ezzelino 2009-10-12 kl. 12:16.
Citera
2009-10-12, 12:14
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Med nöje! Och jag som trodde att jag var en duktig nätdetektiv med mitt google, eniro och upplysning.se.

Jag ser chansen att utvecklas!

Här är part 1 och därifrån är det bara att gå vidare till de andra.
http://www.youtube.com/watch?v=ctEUFYELOL0&feature=channel

Mycket intressant föreläsning!
Citera
2009-10-12, 15:35
Moderator
Dretskols avatar
Kan ni moderatorer se en användares IP?
Citera
2009-10-12, 16:21
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dretskol
Kan ni moderatorer se en användares IP?
Nej det kan dom inte. Med undantag för ett par st som fått det extra förtroendet att kunna göra trollsökningar med ip-nummer. Alla sökningar dessa gör måste föregå en giltig anledning och loggas dessutom.
Citera
2009-10-12, 17:51
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Poängen är att så länge man håller sig på Flashback är man säker vad gäller IP nummer, försöker någon annan fiska medlemmars IP nummer genom externa sidor är man i de flesta fall fortfarande säker.
Förutsatt att man inte kör diverse script som t.ex. flashscript.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in