Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2012-01-05, 01:27
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Just det är problemet med högaktiva trådar. Det postas många inlägg så folk orkar/hinner inte läsa allt. Det resulterar i att massor med frågor på svar upprepas som i sin tur leder till att trådens aktivitet ökar och sen blir det bara värre.
Bra beskrivet. Därtill håller användarna sämre ordning på sakuppgifter när trådar "rusar", och missuppfattningar fortplantas och tar uppmärksamhet/utrymme i tråden för att rättas till. Sedan verkar det nästan som om mer läsvärda konton vantrivs och undviker tråd som rusar, medan andra - mindre läsvärda - konton trivs och postar på obekymrat, många gånger utan att ens ha ambitionen att läsa.

Det blir med andra ord en ond spiral av flera skäl. Ond i betydelsen lågt läsvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
... Det enda man som moderator kan göra då är egentligen att radera alla upprepningar samt kanske försöka få med de vanligaste och svaren i ett moderatorsmeddelande, men det kräver att man realtidsmoddar och det är aldrig hållbart i längden.
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
(...)
I övrigt bör skribenter i en lång tråd kanske tänka lite innan postning. Trådarna skulle inte behöva vara fullt så långa om upprepningar och meningslösa oneliners kunde undvikas. Vi tar bort dem när vi ser dem, men det är ju långt ifrån alltid det realtidsmoddas.
Hur ska skribenter "tänka lite" i rusande trådar? (Jag ser främst att snabbväxande trådar har problem, inte långa trådar generellt.)
Mer aktiv moderering, ja. Realtidsmoderering, ja!
Det viktiga är att postaren själv ser att dennes inlägg raderas (och helst förstår orsaken), därför bör modereringen ligga så tätt inpå postningen som möjligt, åtminstone då och då för att nå preventiv effekt. (Därtill måste moderators enskilda beslut vara goda naturligtvis.)

Medhåll eller mothåll på detta?
Citera
2012-01-05, 01:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Hur ska skribenter "tänka lite" i rusande trådar? (Jag ser främst att snabbväxande trådar har problem, inte långa trådar generellt.)
Mer aktiv moderering, ja. Realtidsmoderering, ja!
Det viktiga är att postaren själv ser att dennes inlägg raderas (och helst förstår orsaken), därför bör modereringen ligga så tätt inpå postningen som möjligt, åtminstone då och då för att nå preventiv effekt. (Därtill måste moderators enskilda beslut vara goda naturligtvis.)

Medhåll eller mothåll på detta?
Tänka innebär i det här fallet att just "tänka". Det kanske är onödigt att posta ett inlägg av typen

Citat:

Citat:
Bra att han är vid liv!
(särskilt när tio andra redan har postat samma sak)

Citat:
Ja, jag håller med.

Citat:
Sammanfattning please.
(att söka på ordet "sammanfattning" ger ofta resultat.

Citat:
Jag har varit borta några timmar, kan någon vara snäll och uppdatera.

Citat:
Nu skriver Aftonbladet också.
(fyra inlägg tidigare har det postats länk till Aftonbladet)

Realtidsmoderering är mycket bra. Det ger onekligen resultat. Mycket OT kan stävjas i tid.
Dessvärre går inte alltid realtidsmoderering att åstadkomma, och då faller stor del av ansvaret på skribenterna.

Som kuriosa kan nämnas att realtidsmoddande ibland kan väcka misstankar; "mitt inlägg försvann!", "ja, jag såg ditt inlägg men plötsligt bara försvann det!", och konspirationsteorierna flödar.

För övrigt har jag och flera andra lagt märke till en sak med den aktuella tråden, nämligen att den har varit i stort sett befriad från blattetjafs och rasistdiskussioner, trots att två av de anhållna har utländsk härkomst (den tredje vet vi inte vem det är).

Jag för min del tror att det beror på att tråden ganska länge låg i Försvunna personer. Det delforumet drar inte till sig lika mycket skräp som AB o K dessvärre gör. Nu är tråden flyttad, och är fortfarande befriat från sådant. Däremot har det blivit mer tjafs i tråden; gräl mellan skribenter.

Det är väldigt synd.
Citera
2012-01-05, 03:46
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...)
Som kuriosa kan nämnas att realtidsmoddande ibland kan väcka misstankar; "mitt inlägg försvann!", "ja, jag såg ditt inlägg men plötsligt bara försvann det!", och konspirationsteorierna flödar.
Jag skulle tro att det är ett resultat av att man märker av raderingen oftare, inte att tät moderering i sig ger mer konspirationsteorier.

Citat:
För övrigt har jag och flera andra lagt märke till en sak med den aktuella tråden, nämligen att den har varit i stort sett befriad från blattetjafs och rasistdiskussioner, trots att två av de anhållna har utländsk härkomst (den tredje vet vi inte vem det är).

Jag för min del tror att det beror på att tråden ganska länge låg i Försvunna personer. Det delforumet drar inte till sig lika mycket skräp som AB o K dessvärre gör. Nu är tråden flyttad, och är fortfarande befriat från sådant. Däremot har det blivit mer tjafs i tråden; gräl mellan skribenter.

Det är väldigt synd.
Det kan bero på delforumplaceringen. Dock har tråden trots det (fritt ur minnet) ett tresiffrigt antal inlägg som i stort sett bara uttrycker "lita aldrig på en 'mattflygare" o d.

Off Topic: Tjafset tror jag beror på att tråden av ngn anledning samlat många unga användare och färska konton som fram till halvtidsfacit onsdag em spammat teorier och nu vill beslå varandra med vem som visat sig spamma mest likt utfallet.
Citera
2012-01-05, 04:36
Medlem
FrasseFloyds avatar
Trådar sammanfogade.

/moderator
Citera
2012-11-07, 21:31
Medlem
epost72s avatar
Funderade lite kring det här.

Skulle man eventuellt som alternativ till att pilla i förstainlägget kunna tänka sig att titta på en funktion.
Säg något liknande klistrat modsmeddelande.
Nackdelen med det är ju att det visas först när man ämnar göra ett inlägg.
Om man då tittar på hur det ser ut när man trycker på rapportera inlägg.
Ajax kallas det tydligen, säg då att det i tråden finns en knapp "Se sammanfattning" och då poppar det upp likt rapportera inlägg.

Var denna knapp ska placeras vet jag inte och den ska ju bara finnas om det finns en sammanfattning.
En nackdel med ajax är att det inte går att scrolla så det begränsar det användbara utrymmet.

Men det går också att lösa tydligen. tråd den tråden handlar om en helt annan sak, men biten om ajax är ändå relevant.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in