Citat:
Ursprungligen postat av
Stor-Frank
Det jag menade var att man kan inte känna se eller lukta sig till om amfetaminet man köper är bra eller dåligt. Jag har fått tag på dunder som både luktat hubbabubba och blomster.
Mina drogkunskaper kommer från egna studier dom senaste 28 åren, inför kemin lägger jag mig helt platt, den kan jag inte.
Jag antar att helt rent amfetaminsulfat är helt luktfritt?
En sak jag undrat länge är dock när man får tag på riktig ice, så är väl det så nära helt rent meth man kan komma?
Det är ju helt luktfritt. Men när man röker det så smakar det ju exakt som vanligt "blomster" luktar när man andas ut.
Vet du hur det kommer sig?
Frågar inte för att vara dryg, frågar för att du verkar kunna kemin och jag är genuint intresserad.
Jag förstår och håller med delvis. Finns säkert bra dos som stinker eller vice versa. Men är man ute efter det bästa som finns så spelar doft in en hel del.
Vi kan ta det kort kemiskt igen -
Lukt kräver att ämnet:
Avdunstar (flyktighet)
Binder till luktreceptorer i näsan
Rent amfetamin (som salt, t.ex. amfetaminsulfat):
Är joniskt bundet (saltform)
Har låg flyktighet (avdunstar knappt vid rumstemperatur)
Molekylerna sitter “fast” i kristallen → få molekyler når luften
Resultat:
Nästan inga molekyler når luktreceptorerna → ingen lukt eller doft
Skulle det däremot vara amfetamin som är gjort till fri bas (freebase). Som att crack är freebase av kokain. Då skulle fri basen sticka starkt i näsborrarna. Men vad jag vet har jag aldrig stött på eller hört om freebase amfetamin i Sverige. Går tex att röka det som med meth.
Till din fråga om metamfetamin. Det är precis samma sak där som med amfetamin. Vanligt pulver meta som är rent är doftfritt. Ice/crystal ice är fri bas av metamfetamin och luktar precis som att amfetamin fri bas luktar.
Så slutsats. Både amfetamin och metamfetamin fungerar likadant i sulfat och fri bas. Men två olika substanser som ger olika rus.
Tillägg: när du röker kristaller så smakar det just för att det är en fri bas och avger doft/smak.
Hoppas det gjorde dig något klokare. Annars får du fråga ifall något var oklart. Eller om jag har fel får någon mer än gärna rätta mig.
Tack för mig.