2010-05-18, 21:05
Medlem
SevenDayss avatar
Helt fantastiskt löjligt att sätta åldersgräns på något som inte lagen kräver det på. Att behöva köpa ut energidryck till lillbrorsan som ska på lan känns rätt fånigt. Ska man börja sätta åldersgräns på godis och cola med? Det kan ju också missbrukas. Iof så kan allt missbrukas så varför inte sätta åldersgräns på att gå och handla..
Citera
2010-05-18, 21:06
Medlem
xylometazolines avatar
Nu får väl ungjävlarna börja pimpla espresso med massor av socker i.

Citat:
Ursprungligen postat av SevenDays
Helt fantastiskt löjligt att sätta åldersgräns på något som inte lagen kräver det på.
Jag ser hellre att butikerna själva sätter gränser än att staten gör det.
Citera
2010-05-18, 22:04
Medlem
SevenDayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xylometazoline
Jag ser hellre att butikerna själva sätter gränser än att staten gör det.
Eller så sätter man inte åldersgräns alls
Citera
2010-05-19, 20:06
Medlem
M__s avatar
Fick frågan om jag hade leg när jag skulle handla 5 energi på ica idag. Inte lätt det där med att bedöma ålder, men är man tatuerad och kommer med 2 systemkassar borde man väl vara en bit över 15
Citera
2010-05-19, 20:34
Medlem
Luigis avatar
Här i Finland så är det 18-års åldersgräns i VISSA butiker... Dom väljer nämligen själva om dom vill ha åldersgräns eller ej... Fast tror att en lag på 18+ är påväg. Vilket är rätt bra, 15-åringar ska inte pimpla 6-7st energidrycker i veckan!
Citera
2010-05-19, 23:17
Medlem
Tycker att det är helt patetiskt att alla ska drabbas för att ett fåtal inte kan håla efter sig själva. Som folk redan sagt kanske ska vi sätta åldersgränser eller chockhöja priser på tex godis också för att tjockisarna inte kan hålla fingrarna i styr? Nej!
Citera
2010-05-19, 23:45
Medlem
Trammiss avatar
Skulle iväg och köpa lite groggvirke och Redbull är ju det självklara valet då.
Lägger fram några på bandet och är redo att betala när hon bad om legitimation.
Jag blev helt paff. Skällde ut henne och det slutade med att jag inte behövde visa legg!
Citera
2010-05-20, 00:56
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Skulle iväg och köpa lite groggvirke och Redbull är ju det självklara valet då.
Lägger fram några på bandet och är redo att betala när hon bad om legitimation.
Jag blev helt paff. Skällde ut henne och det slutade med att jag inte behövde visa legg!

Tror du att du är cool när du skäller på butikspersonal som bara sköter sitt jobb? Det är knappast tjejen i kassan som har bestämt den töntiga regeln så uppför dig inte som en jävla bonnlurk!

On topic: Att det är 15-årsgräns på energidrycker var en nyhet för mig tills alldeles nyligen när jag såg skyltarna i affären. Jag blev dock inte det minsta förvånad. Regeln ligger väl i linje med vårt samhälle i övrigt. I Sverige är vi nämligen satta under förmyndarskap. Hur kan ni tro att Storebror skulle lita på att de under 15 år inte dricker ihjäl sig av Red Bull när han inte litar på att vi som är vuxna skulle klara av att köpa vin på ICA?
Citera
2010-05-20, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Oj, stentuff du är som har upplevt både det ena och det andra.

Jag har inte stentuff på nån nivå alls. Jag har inte testat ecstasy (vart nu din hjärna fick det ifrån) då jag endast sa att hjärnan är kraftfull.

Citat:
Att energidryck inte är hälsosamt för alla är väl något som har diskuterats tillräckligt länge, för att man ska anta att det stämmer?

Även gud har diskuterats länge, ska vi börja anta att han finns också eller? Jag menar det har ju pratats om det i 2000 år, då MÅSTE det vara sant ju.

Citat:
Och att helt enkelt avfärda goderians historia som en simpel "sockerkick" är ju lite väl enkelt.

Jag sa inget om en sockerkick i energidrycken, jag sa bara att det var en liknande kick. Om något så är socker lika dåligt för dig som koffein bara att koffein, på något vänster, upplevs som mer farligt. Kanske för att det finns en (om än stor) gräns men det är ju inte så jävla nyttigt att äta ett kilo socker heller.
Citera
2010-05-20, 10:23
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Tror du att du är cool när du skäller på butikspersonal som bara sköter sitt jobb? Det är knappast tjejen i kassan som har bestämt den töntiga regeln så uppför dig inte som en jävla bonnlurk!

On topic: Att det är 15-årsgräns på energidrycker var en nyhet för mig tills alldeles nyligen när jag såg skyltarna i affären. Jag blev dock inte det minsta förvånad. Regeln ligger väl i linje med vårt samhälle i övrigt. I Sverige är vi nämligen satta under förmyndarskap. Hur kan ni tro att Storebror skulle lita på att de under 15 år inte dricker ihjäl sig av Red Bull när han inte litar på att vi som är vuxna skulle klara av att köpa vin på ICA?

Nej jag gjorde det inte för att vara cool. Dom har haft regeln där ett bra tag och dom vet att jag är över 18
då jag brukar inhandla mitt snus där. Inte ens då brukar jag behöva visa legitimation men nu så behövde
jag alltså göra det för lite energidricka. " Jag vet såklart att du är över 15 men du behöver ändå visa legitimation! "
Idioti.
Citera
2010-05-20, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trammis
Nej jag gjorde det inte för att vara cool. Dom har haft regeln där ett bra tag och dom vet att jag är över 18
då jag brukar inhandla mitt snus där. Inte ens då brukar jag behöva visa legitimation men nu så behövde
jag alltså göra det för lite energidricka. " Jag vet såklart att du är över 15 men du behöver ändå visa legitimation! "
Idioti.

Men du förstår väl att det kan bli stora problem om dom inte kollar? Sluta grina och inse att det inte är kassörskarns fel.
Citera
2010-05-20, 14:25
Medlem
Ni som tycker att det är fel av butikerna har uppenbarligen aldrig jobbat i en skola. Där jag arbetar finns det en klass med 29 elever. Elva av dessa har en bokstavsdiagnos. Tror ni att det redan extremt påfrestande arbetet blir lättare när några av killarna också dricker 50cl Monster varje rast?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in