2026-08-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Den skulden är på 150.000 kr totalt. Jag vet inte hur jag ska samla allt. Hur minimerar jag månadskostnaderna? Om inte jag kan lösa det denna månad så är jag körd!!

Hur kan jag samla mina lån om banker vägrar samla de?
Har du provat Anyfin?
Citera
2026-08-06, 23:19
Medlem
Citat:
Jag har två separata låner. Ett på 43.000 med 20% i ränta och ett med 25% i ränta. Den på 43.000 har ett år kvar och den på 40.000 ska betalas på 7 år.
Månadskostnaden på lån 1 är 3600/mån.
Sen har jag fakturor på Klarna på ca 60.000:- som ska betalas i augusti och september. Vad fan ska jag göra?

Jag kan absolut inte prata med släkt, vänner eller familj. Just nu bor jag ”gratis” för att jag är ”student”. Ansökte om CSN lån, hade den gått igenom så är jag räddad men de kommer nog neka den också eftersom jag jobbat och tjänat mer än vad man får tjäna.

Vad är nästa steg? Jag kan absolut inte berätta för tjejen för den vägen gick jag med exet och relationen blev aldrig sig lik igen. Funderar på om jag ska typ fly landet eller nåt. Jag är typ körd?

Kommer ha 17.000 kr nu i augusti och klarna fakturan är på 16.000 kr. Sen har jag ju utgifter på 2000 + säkert 2000 till. Jag är KÖRD
Fly landet för 150 000 känns drastiskt. Du är ju ung misstänker jag, du har inte fuckat upp något om du bara lärt dig av misstaget. Kommunen har skuldrådgivare, dom har sekretess så du behöver inte oroa dig för att någon annan får veta. Om jag var du skulle jag nog börja där, du kommer få bättre hjälp än på Flashback. Ring kommunen imorgon och fråga!
Citera
2026-08-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Fly landet för 150 000 känns drastiskt. Du är ju ung misstänker jag, du har inte fuckat upp något om du bara lärt dig av misstaget. Kommunen har skuldrådgivare, dom har sekretess så du behöver inte oroa dig för att någon annan får veta. Om jag var du skulle jag nog börja där, du kommer få bättre hjälp än på Flashback. Ring kommunen imorgon och fråga!
Men vad ska de hjälpa mig med? De kommer bara säga saker jag redan vet
Citera
2026-08-07, 09:37
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Jag har två separata låner. Ett på 43.000 med 20% i ränta och ett med 25% i ränta. Den på 43.000 har ett år kvar och den på 40.000 ska betalas på 7 år.
Sen har jag fakturor på Klarna på ca 60.000:- som ska betalas i augusti och september. Vad fan ska jag göra?

Jag kan absolut inte prata med släkt, vänner eller familj. Just nu bor jag ”gratis” för att jag är ”student”. Ansökte om CSN lån, hade den gått igenom så är jag räddad men de kommer nog neka den också eftersom jag jobbat och tjänat mer än vad man får tjäna.

Vad är nästa steg? Jag kan absolut inte berätta för tjejen för den vägen gick jag med exet och relationen blev aldrig sig lik igen. Funderar på om jag ska typ fly landet eller nåt. Jag är typ körd?

Kommer ha 17.000 kr nu i augusti och klarna fakturan är på 16.000 kr. Sen har jag ju utgifter på 2000 + säkert 2000 till. Jag är KÖRD

Hur kan du ha en faktura på klarna på 16.000 ?

Du tar fram papper och Penna
Skriver upp alla du är skyldiga
Skriver upp va du får i månaden
Betalar av dem du är skyldiga , men du måste ha kvar till mat
Sen är företagen inga monster , de går att prata med !
Kronofogden tar ju inget , om du inte har något av värde
Klarna lär går att diskutera med

Det jag lärt mig är att ha kontakt med företagen man är skyldig
Ingen ide att gräva ner sig och gömma sig
Skulderna blir mycket större då

Spela inte mer nu och försök betala av så mycket du kan + ha mat hemma
Går ej leva utan mat

Den klarna på 16000, måste du ringa direkt , försöka dela upp

Nyvaken här så mitt svar kanske e lite snurrigt

Men ring företagen direkt
Säg hur mycket du klarar av att betala denna månaden
+ ha kvar pengar till mat som ska räcka till nästa lön

Viktigt att du förstår att företagen tar hellre emot 2000 än du inte ringer alls
Fly landet är det sista du ska
Pengar kommer och går , så inom kort kan du få ordning på detta !
Men fokus på betala och inte spela nu
Citera
2026-08-07, 10:55
Medlem
Citat:

Hur mås det idag?

Jag vet hur det känns när man skuldsatt sig för mycket, att det inte finns någon räddning, att allt känns hopplöst och livet är slut. Men jag lovar dig att detta kommer att lösa sig! Det viktigaste är att du öppnar upp dig för någon, för själv kommer du inte kunna lösa detta.
Jag kan absolut inte prata med släkt, vänner eller familj.
(...)
Jag kan absolut inte berätta för tjejen
Du måste, hur mycket det än tar emot och hur jobbigt det än känns, så måste du. Spelmissbruk och lånekarusellen i kombination vet jag av egen erfarenhet är näst intill omöjlig att stoppa på egen hand. Om det känns jobbigt att få fram det i ord, så skriv ett brev och lägg på bordet till tjejen eller föräldrarna - vad som helst är bättre än att tiga i detta fallet.

För även om du skulle lösa upp detta på egen hand, säg att du får någon form av samlingslån och kan pusta ut för denna gång, så finns hemligheten kvar och den kommer äta upp dig inifrån. Och du och jag vet ju vad en spelmissbrukare lätt kan göra för att lindra den ångesten.
Citera
2026-08-07, 15:00
Medlem
Hej jag är en snubbe på 22 år, har cirka 350k i spelskulder har spelat i flera år och de har bara blivit värre, för nån månad sedan spelade jag bort 50k på en dag. och nu är första månaden jag inte har råd att betala av mina skulder längre och känner att slutet är nära innan min tjej får reda på det så skulle vilja berätta innan hon får reda på det själv.

Har någon något tips hur jag ska berätta? eller hur ni själva gjorde? och vad som hände.

Tack!
Citera
2026-08-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZAZAZAZAZAZAZ
Hej jag är en snubbe på 22 år, har cirka 350k i spelskulder har spelat i flera år och de har bara blivit värre, för nån månad sedan spelade jag bort 50k på en dag. och nu är första månaden jag inte har råd att betala av mina skulder längre och känner att slutet är nära innan min tjej får reda på det så skulle vilja berätta innan hon får reda på det själv.

Har någon något tips hur jag ska berätta? eller hur ni själva gjorde? och vad som hände.

Tack!
Hej!

Det är otroligt starkt att du tagit beslutet att själv berätta. Jag önskar jag hade gjort lika dant, istället för att skriva ett avskedsbrev till min fru och barn, och gå ut i skogen för att hänga mig. Har spelskulder i samma härad (en halv miljon ungefär), lån som min fru inte hade någon aning om. Brytpunkten kom precis som för dig när jag inte kunde betala räkningarna längre, hur mycket jag än vände och vred på alla krediter så hade jag kommit till vägs ände.
Nu överlevde jag ju uppenbarligen, så jag fick konfronteras med allt ändå. Satt inne på psyket och gick igenom alla skulder med min fru via telefon och sådär, det var fruktansvärt jobbigt - nattsvart ångest. MEN! Efteråt var det som att världens hela tyngd lyfte från mina axlar. ÄNTLIGEN slapp jag bära omkring den där äckliga hemligheten.

Men om du tycker det känns allt för jobbigt att ta det öga mot öga kanske kan du skriva ner allt i ett brev som du lägger på bordet, och så åker du iväg ett par timmar. Så får hon läsa och fundera, bli arg och ledsen, ringa sina vänner och föräldrar osv. Och sedan kan ni prata ut några timmar senare när de värsta känslostormarna lagt sig.

Kämpa på!
Citera
2026-08-08, 16:09
Medlem
Citat:
Jag är KÖRD

Vadå ska du gå runt och tampas med alla dessa skulder helt själv? Ta tag i dig själv, inse att du har spelproblem och att du behöver hjälp. Du kan få hjälp och stöttning genom att berätta för nära och kära, det är det första steget. Erkänn dina problem - berätta - rehabilitera. Tro inte att du kan lösa dessa problem själv. Bara det att du inte vill berätta för någon säger en hel del. Du vill fortsätta? Fan du har tagit beslutet om att sluta? Berätta vad du gått igenom och hur du ska gå tillväga för att vara ren från spel. Håll det inte för dig själv! Lycka till!
Citera
2026-08-09, 16:02
Medlem
Citat:
Men vad ska de hjälpa mig med? De kommer bara säga saker jag redan vet

Klarna har så att du kan pausa dina fakturer. Sök på klarna svårt att betala. Hoppas du löser din situation. Jag hade som mest 800k i skuld när jag var som värst. Hade dock turen att vinna 700k+ på en session för längesen och 0 alla skulder. Inget av detta förespråkar jag dock, lån ska man försöka amortera på och spela in lån ska man undvika eftersom atr 9/10 gånger så funkar det inte och man bara gräver ner sig djupare.
Citera
2026-08-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hej!

Det är otroligt starkt att du tagit beslutet att själv berätta. Jag önskar jag hade gjort lika dant, istället för att skriva ett avskedsbrev till min fru och barn, och gå ut i skogen för att hänga mig. Har spelskulder i samma härad (en halv miljon ungefär), lån som min fru inte hade någon aning om. Brytpunkten kom precis som för dig när jag inte kunde betala räkningarna längre, hur mycket jag än vände och vred på alla krediter så hade jag kommit till vägs ände.
Nu överlevde jag ju uppenbarligen, så jag fick konfronteras med allt ändå. Satt inne på psyket och gick igenom alla skulder med min fru via telefon och sådär, det var fruktansvärt jobbigt - nattsvart ångest. MEN! Efteråt var det som att världens hela tyngd lyfte från mina axlar. ÄNTLIGEN slapp jag bära omkring den där äckliga hemligheten.

Men om du tycker det känns allt för jobbigt att ta det öga mot öga kanske kan du skriva ner allt i ett brev som du lägger på bordet, och så åker du iväg ett par timmar. Så får hon läsa och fundera, bli arg och ledsen, ringa sina vänner och föräldrar osv. Och sedan kan ni prata ut några timmar senare när de värsta känslostormarna lagt sig.

Kämpa på!

Tack för tipsen och är väldigt glad att du lyckades ta dig ur det hur länge har du varit spelfri? Har inte riktigt bestämt mig ännu vilket dag jag tänkte ta detta med henne då jag sjukligt nog tror att jag kan ta mig ur detta fast jag själv vet att det är omöljigt och att jag behöver hjälp. Måste nog säga att lögnerna är det som tar på mig värst. Hon har nyligen börjat misstänka mig väldigt mycket med dessvärre grejer.
Citera
2026-08-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AZAZAZAZAZAZAZ
Tack för tipsen och är väldigt glad att du lyckades ta dig ur det hur länge har du varit spelfri? Har inte riktigt bestämt mig ännu vilket dag jag tänkte ta detta med henne då jag sjukligt nog tror att jag kan ta mig ur detta fast jag själv vet att det är omöljigt och att jag behöver hjälp. Måste nog säga att lögnerna är det som tar på mig värst. Hon har nyligen börjat misstänka mig väldigt mycket med dessvärre grejer.
Ja, lögnen är otroligt tärande! Bit för bit känns det som att man ruttnar inifrån och livsgnistan försvinner. Och man är ständigt på sin vakt, livrädd för att bli avslöjad. Det är en sådan otrolig befrielse att bli av med den, men först måste man ju vandra naken genom helvetets alla lager.

Jag har haft ett återfall sedan jag slutade för snart 3 år sedan, kommer inte ihåg exakt när det var (ett år sedan kanske?), annars har det gått OK.
Citera
2026-08-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, lögnen är otroligt tärande! Bit för bit känns det som att man ruttnar inifrån och livsgnistan försvinner. Och man är ständigt på sin vakt, livrädd för att bli avslöjad. Det är en sådan otrolig befrielse att bli av med den, men först måste man ju vandra naken genom helvetets alla lager.

Jag har haft ett återfall sedan jag slutade för snart 3 år sedan, kommer inte ihåg exakt när det var (ett år sedan kanske?), annars har det gått OK.

Ja det är sant och är otroligt stessad och rädd för att sanningen ska komma fram, ständig stress som tar all min livslust. Och vakna med känslan varje dag att man sviktit någon man älskar, hon kommer bli totaltförstörd när sanningen kommer fram. Då jag har inprincip spelat bort allt jag har. När vi träffades hade jag en mycket god ekonomi, hon undrar ibland vart mina pengar tar vägen och får ljuga att jag sparar varje månad på avanza, Fast jag inte gjort det på snart 1 år iaf. Skönt att det har gått bra för dig annars bara fortsätta titta framåt. Är dina skulder helt borta ännu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in