2017-06-02, 10:48
  #4261
Medlem
Skulle individer som anser sig vara spelberoende säga att det är något medfött eller något som man sjunker ner i allt med tiden och mer spelande? Jag har själv spelat och känt djävulshornen växa i pannan och tänkt att mina 10.000 kan enkelt blir 50.000 om jag bara träffar bonusen en gång till.

Är det något speciellt i spelberoendes sinnen eller hjärnor som gör att de inte besitter förmågan att säga nej? Vet inte om en jämförelse med droger är på sin plats eftersom det är något som man stoppar i sig och som påverkar kroppen. Spelberoende är ju endast ens egna känslor och (icke)vilja som triggar en till att spela mer, spela vågligare samt spela för högre summor.

Det jag fiskar efter är om det finns samma möjligheter att bota spelberoende som det finns mot andra beroenden.
Citera
2017-06-12, 00:36
  #4262
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downunderthere
Skulle individer som anser sig vara spelberoende säga att det är något medfött eller något som man sjunker ner i allt med tiden och mer spelande? Jag har själv spelat och känt djävulshornen växa i pannan och tänkt att mina 10.000 kan enkelt blir 50.000 om jag bara träffar bonusen en gång till.

Är det något speciellt i spelberoendes sinnen eller hjärnor som gör att de inte besitter förmågan att säga nej? Vet inte om en jämförelse med droger är på sin plats eftersom det är något som man stoppar i sig och som påverkar kroppen. Spelberoende är ju endast ens egna känslor och (icke)vilja som triggar en till att spela mer, spela vågligare samt spela för högre summor.

Det jag fiskar efter är om det finns samma möjligheter att bota spelberoende som det finns mot andra beroenden.

Alla beroenden botas igenom att du måste vilja själv. Finns dock hjälpmedel på vägen. Men det e bara vi själva som kan bestämma den vägen.

Alla beroenden e olika för alla.
Hur vi hanterar dem å hur vi tänker. Vi e uppväxta olika med olika problem.
Vi kan hjälpa varandra med att stötta å ge råd. Men det e bara vi själva som måste välja våran väg.

Att sluta spela kan vara en sak. Men många som spelar har ofta andra problem eller missbruk.
Och därför kan allt va så svårt ,
Så allt handlar ej bara om att sluta spela.
Citera
2017-06-15, 10:36
  #4263
Medlem
Thraxxs avatar
Gjorde det alla spelmissbrukare nog känner igen sig i att jaga förluster inatt! Låg flera tusen plus igår på några timmar och senare på kvällen jo vad fan gör man istället för att vara glad för det man vunnit så sätter man ytterligare en tusenlapp och säger till sig själv det här blir det sista sen räcker det.

När den tusenlappen var borta kom besattheten av att vinna tillbaka dom 1000kr så jag satte in och satte in och satte in tills allting var borta som vanligt. 90 minuter tog det ungefär att spela bort närmare 8000kr och nu sitter man här med en stor klump av ångest och skam över att man inte har någon jävla självdisciplin att kontrollera sig själv när det kommer till spel.

När jag väl har snöat in mig på att vinna tillbaka och jaga förluster så är det antingen en riktigt fet vinst så jag kan släppa det eller att spela tills kontot står på noll. Att man aldrig kan vara nöjd över sina vinster igen, man sitter där och tänker hela tiden men fan vad jag har vunnit idag och sätter in mera för man tror man kan vinna hela tiden men så är det inte.
Citera
2017-06-15, 20:17
  #4264
Medlem
Marcus-van-bastens avatar
Helt spelfri i en månad idag. Klippte alla kort förutom mitt bankort, där jag istället beställde ett nytt och bad en kompis skrapa bort de tre siffrorna på baksidan (och memorera om jag skulle vilja beställa något på nätet, Spotify osv.). Känns riktigt bra att inte hela tiden leva i en emotionell bergodalbana vid vinst och förlust. Funderar på att gå ner till den lokala spelberoendeföreningen någon gång då och då för att påminna mig själv om att spel är skit.

Kan tipsa om en relativt nystartad podcast vid namn Bettingtorsken. Bra gäster och bra stöd på vägen att bli spelfri.

Har spelat i 15 år men det har eskalerat de senaste 4-5 åren.

Nu gäller det att inte släppa gården, men har inte känt mig så bra och stabil på flera år som jag gjort de senaste två veckorna.
Fridens!
Citera
2017-06-15, 21:52
  #4265
Medlem
feel you mannen.. hänt mig också att man sätter in sätter in sen efter nån timme eller 2 är flera tusenlappar borta.. Sätt gräns på alla sidor du spela på så att när du torskat så kan du inte fortsätta sätta in..
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Gjorde det alla spelmissbrukare nog känner igen sig i att jaga förluster inatt! Låg flera tusen plus igår på några timmar och senare på kvällen jo vad fan gör man istället för att vara glad för det man vunnit så sätter man ytterligare en tusenlapp och säger till sig själv det här blir det sista sen räcker det.

När den tusenlappen var borta kom besattheten av att vinna tillbaka dom 1000kr så jag satte in och satte in och satte in tills allting var borta som vanligt. 90 minuter tog det ungefär att spela bort närmare 8000kr och nu sitter man här med en stor klump av ångest och skam över att man inte har någon jävla självdisciplin att kontrollera sig själv när det kommer till spel.

När jag väl har snöat in mig på att vinna tillbaka och jaga förluster så är det antingen en riktigt fet vinst så jag kan släppa det eller att spela tills kontot står på noll. Att man aldrig kan vara nöjd över sina vinster igen, man sitter där och tänker hela tiden men fan vad jag har vunnit idag och sätter in mera för man tror man kan vinna hela tiden men så är det inte.
Citera
2017-06-15, 23:23
  #4266
Medlem
Jag har varit spelberoende sedan ung och nu spelar jag bara CS:GO. Tycker mmorpg är ännu värre. Måste försöka sluta spela detta. Slösar för mycket tid på det. Det tröttar ut mig så jag inte kan koncentrera mig på jobb och annat personlig/ekonomisk utveckling. Jag dras in i det så himla hårt, innan jag vet av det så är klockan sent och så vill man inte lägga sig.

Denna tråd kanske handlar om att spela bort pengar, men att spela bort sitt liv är lika dåligt. Dessutom skulle jag ha kunnat tjäna mer pengar om jag inte satt här och spela spel. Jag tänker hela tiden att jag kommer sluta imorn, men det blir inte av.

Jag försöker forska och plugga (om saker som intresserar mig), men klickar ofta på spelet.. Även nu spelar jag. Klockan blir bara sent, min mentala ohälsa blir värre. Jag har slutat tidigare i perioder, men nu har jag hamnat här igen. Jag tror att jag klara av det, och spelar bara lite grand, men så är det inte.

Måste påminna mig själv att jag inte klarar av det. Det finns många som inte kan, och då måste man sluta helt och hållet. Man kan inte ens röra ett spel, för då blir man besatt.

Ville bara skriva av mig lite. Skriv gärna vad ni tycker om detta. Mvh

edit: 16-06-2017 avslutar jag spela. Avinstallerar spelen.

edit2: Musik beroende kommer jag också avsluta med, kommer bli riktigt svårt. Musiken lugnar ner mig en del, fast spenderar mycket tid med att dagdrömma medans jag lyssnar. Avslutar det med från och med imorn, då dagens dag är snart över.
__________________
Senast redigerad av dd105 2017-06-15 kl. 23:43.
Citera
2017-06-16, 00:16
  #4267
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har varit spelberoende sedan ung och nu spelar jag bara CS:GO. Tycker mmorpg är ännu värre. Måste försöka sluta spela detta. Slösar för mycket tid på det. Det tröttar ut mig så jag inte kan koncentrera mig på jobb och annat personlig/ekonomisk utveckling. Jag dras in i det så himla hårt, innan jag vet av det så är klockan sent och så vill man inte lägga sig.

Denna tråd kanske handlar om att spela bort pengar, men att spela bort sitt liv är lika dåligt. Dessutom skulle jag ha kunnat tjäna mer pengar om jag inte satt här och spela spel. Jag tänker hela tiden att jag kommer sluta imorn, men det blir inte av.

Jag försöker forska och plugga (om saker som intresserar mig), men klickar ofta på spelet.. Även nu spelar jag. Klockan blir bara sent, min mentala ohälsa blir värre. Jag har slutat tidigare i perioder, men nu har jag hamnat här igen. Jag tror att jag klara av det, och spelar bara lite grand, men så är det inte.

Måste påminna mig själv att jag inte klarar av det. Det finns många som inte kan, och då måste man sluta helt och hållet. Man kan inte ens röra ett spel, för då blir man besatt.

Ville bara skriva av mig lite. Skriv gärna vad ni tycker om detta. Mvh

edit: 16-06-2017 avslutar jag spela. Avinstallerar spelen.

edit2: Musik beroende kommer jag också avsluta med, kommer bli riktigt svårt. Musiken lugnar ner mig en del, fast spenderar mycket tid med att dagdrömma medans jag lyssnar. Avslutar det med från och med imorn, då dagens dag är snart över.


Du har ju missbrukspersonlighet ,
Tråkigt att något du tycker om ska ta så mycket tid och ork.
Jag vet hur det e. Man lägger ner en jävla massa tid å energi på saker man fastnar för. Vet faktiskt ej hur det e att inte ha ett beroende .


Ni som e insatta , går det å va helt fri från beroende ? Jag byter beroenden och stannar kvar i vissa osv.

Det som hjälper mig är att göra olika saker under dagen.
Ha många intressen.
Just nu känner jag mig rätt frisk ändå. Inget som styr mig totalt.

Men att du ska sluta lyssna på musik låter lite väl ?
jag har perioder där jag samlar helt hysteriskt på vissa genre , artister osv.
Citera
2017-06-16, 00:22
  #4268
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har varit spelberoende sedan ung och nu spelar jag bara CS:GO. Tycker mmorpg är ännu värre. Måste försöka sluta spela detta. Slösar för mycket tid på det. Det tröttar ut mig så jag inte kan koncentrera mig på jobb och annat personlig/ekonomisk utveckling. Jag dras in i det så himla hårt, innan jag vet av det så är klockan sent och så vill man inte lägga sig.

Denna tråd kanske handlar om att spela bort pengar, men att spela bort sitt liv är lika dåligt. Dessutom skulle jag ha kunnat tjäna mer pengar om jag inte satt här och spela spel. Jag tänker hela tiden att jag kommer sluta imorn, men det blir inte av.

Jag försöker forska och plugga (om saker som intresserar mig), men klickar ofta på spelet.. Även nu spelar jag. Klockan blir bara sent, min mentala ohälsa blir värre. Jag har slutat tidigare i perioder, men nu har jag hamnat här igen. Jag tror att jag klara av det, och spelar bara lite grand, men så är det inte.

Måste påminna mig själv att jag inte klarar av det. Det finns många som inte kan, och då måste man sluta helt och hållet. Man kan inte ens röra ett spel, för då blir man besatt.

Ville bara skriva av mig lite. Skriv gärna vad ni tycker om detta. Mvh

edit: 16-06-2017 avslutar jag spela. Avinstallerar spelen.

edit2: Musik beroende kommer jag också avsluta med, kommer bli riktigt svårt. Musiken lugnar ner mig en del, fast spenderar mycket tid med att dagdrömma medans jag lyssnar. Avslutar det med från och med imorn, då dagens dag är snart över.

gör dig av med datorn då. ingen behöver en dator egentligen. sälj den, fixa en bra mobil/pad och sluta spela tv-spel. Du inser det ju själv men vill höra sympatier. Sluta bara
Citera
2017-06-16, 16:39
  #4269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Du har ju missbrukspersonlighet ,
Tråkigt att något du tycker om ska ta så mycket tid och ork.
Jag vet hur det e. Man lägger ner en jävla massa tid å energi på saker man fastnar för. Vet faktiskt ej hur det e att inte ha ett beroende .


Ni som e insatta , går det å va helt fri från beroende ? Jag byter beroenden och stannar kvar i vissa osv.

Det som hjälper mig är att göra olika saker under dagen.
Ha många intressen.
Just nu känner jag mig rätt frisk ändå. Inget som styr mig totalt.

Men att du ska sluta lyssna på musik låter lite väl ?
jag har perioder där jag samlar helt hysteriskt på vissa genre , artister osv.

Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
gör dig av med datorn då. ingen behöver en dator egentligen. sälj den, fixa en bra mobil/pad och sluta spela tv-spel. Du inser det ju själv men vill höra sympatier. Sluta bara


Nu så tänker jag att jag inte har något att göra, så varför inte spela? Och det är sant, jag har tid över fram till måndagen, vad ska jag göra då? Jag tränar och äter en bra kost redan. Film och serier kommer bli ett beroende också. Allt jag gör kan bli ett beroende? Även människor som jag ser som kul, då vill jag umgås för mycket tills dom tröttnar på mig. Skulle det inte vara bättre att spela, fast att lära sig kontroll (som inte går). Läser artiklar nu.

edit: Om jag sitter på flackback lite mer, så blir detta ett beroende där jag bara vill skriva mer och mer inlägg. Allt blir ett spel för mig. Skulle vara perfekt om jag var såhär insatt på något som tjänar mig pengar. Jobb inom IT får vara mitt mål i livet.
__________________
Senast redigerad av dd105 2017-06-16 kl. 16:42.
Citera
2017-06-17, 09:42
  #4270
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Nu så tänker jag att jag inte har något att göra, så varför inte spela? Och det är sant, jag har tid över fram till måndagen, vad ska jag göra då? Jag tränar och äter en bra kost redan. Film och serier kommer bli ett beroende också. Allt jag gör kan bli ett beroende? Även människor som jag ser som kul, då vill jag umgås för mycket tills dom tröttnar på mig. Skulle det inte vara bättre att spela, fast att lära sig kontroll (som inte går). Läser artiklar nu.

edit: Om jag sitter på flackback lite mer, så blir detta ett beroende där jag bara vill skriva mer och mer inlägg. Allt blir ett spel för mig. Skulle vara perfekt om jag var såhär insatt på något som tjänar mig pengar. Jobb inom IT får vara mitt mål i livet.

Utan tvekan så har du lätt att fastna i repetitiva beteenden, och då är det lätt hänt att man ersätter ett beroende med ett annat. Om du inte redan har kontakt med sjukvården så skulle jag rekommendera att du till en början träffar en kurator för att få lite andra perspektiv, då du verkar ha väldigt lätt att utveckla beroenden. Det finns hjälp att få, även att möjligheterna varierar mellan olika orter. Din egen fundering om jobb inom IT tror jag kan vara en del av en lösning, det är inte helt fel att utnyttja sina egenskaper till något positivt.
Citera
2017-06-17, 12:04
  #4271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Utan tvekan så har du lätt att fastna i repetitiva beteenden, och då är det lätt hänt att man ersätter ett beroende med ett annat. Om du inte redan har kontakt med sjukvården så skulle jag rekommendera att du till en början träffar en kurator för att få lite andra perspektiv, då du verkar ha väldigt lätt att utveckla beroenden. Det finns hjälp att få, även att möjligheterna varierar mellan olika orter. Din egen fundering om jobb inom IT tror jag kan vara en del av en lösning, det är inte helt fel att utnyttja sina egenskaper till något positivt.

Konstigt att många säger eller tror att sjukvården kan hjälpa. Jag träffar en psykolog redan för autism(mild), och det ända man gör är att prata om sina problem, som kan underlätta lite grann, men egentligen gör det inte så mycket, och medicin ger för många biverkningar, som jag inte vill ha. Har forskat lite om paleo diet och kanske för det för ett par månader för att se om det kan hjälpa innan jag ger upp och accepterar att jag är såhär.

Har läst att många har "läkt" sina mentala besvär genom kost. Kanske kan ni med spelberoende också känna lite mer avslappning av det.
Citera
2017-06-28, 14:10
  #4272
Medlem
Här är en ny bra svensk sida som förenklar om man vill spärra sig från spelsidor på nätet. Uppdateras dagligen.

www.totalblock.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in