2016-04-25, 22:18
Medlem
Ångesten är obeskrivlig börjar inse att detta är en svår sjukdom altså det går inte och komma ifrån det sålänge man lever.Det är värre än alla andra droger det känns som att enda vägen ut är och dö bara. Jag fattar inte hur jag kan göra så här 27 tusen för 1 vecka sedan och nu hela lönen. Lönen kom idag och den är redan slut 113kr på mitt konto.
Citera
2016-04-25, 22:32
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Ångesten är obeskrivlig börjar inse att detta är en svår sjukdom altså det går inte och komma ifrån det sålänge man lever.Det är värre än alla andra droger det känns som att enda vägen ut är och dö bara. Jag fattar inte hur jag kan göra så här 27 tusen för 1 vecka sedan och nu hela lönen. Lönen kom idag och den är redan slut 113kr på mitt konto.

Usch, jag lider med dig.

Just det här med ångesten tycker jag är den värsta biten. Själv satt jag ofta och pendlade mellan hopp och förtvivlan, många gånger så förstår man undermedvetet att loppet är kört men kan inte sluta.

Jag har ingen mirakelkur på hur man blir spelfri, det är nog olika från person till person. Men har du öppnat dig för familj och vänner och berättat om hur det är? Jag vet att det kan vara både förnedrande och jobbigt, men med facit i hand så hjälpte det mig, även att det var obehagligt. Stödföreningar har jag ingen erfarenhet av, men allt är värt att testa för att tygla speldjävulen.
Citera
2016-04-25, 22:39
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:

Du bestämde dig för att börja spela, glöm inte det. Vad trodde du att skulle hända när du väl började spela? Trodde du att du antingen vinner en hel del eller antingen förlorar allt, men det är det värt då chansen att vinna hägrar. Säger det igen, har sagt det flera gånger i tråden. Om din tanke var att du har chans att vinna ganska mycket, om det var det som styrde ditt beteende så är det viktigaste i ett sådant läge att komma ihåg att även om jag vinner nu så kommer jag förlora dessa pengar i det långa loppet. Det som jag vinner nu samt om jag fortsätter spela, ytterligare en massa pengar. Så den goda känslan du får under det korta ögonblicket som du vinner är något som är falskt och vad man än vinner i stunden förlorar man i längden så länge man spelar.

Spela inte helt enkelt, jaga inte efter vinster. Finns inget sätt att "på ett enkelt sätt att vinna/får/tjäna pengar". Sluta spela, och du kommer må bättre.

#moraltanten
Citera
2016-04-25, 22:46
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Du bestämde dig för att börja spela, glöm inte det. Vad trodde du att skulle hända när du väl började spela? Trodde du att du antingen vinner en hel del eller antingen förlorar allt, men det är det värt då chansen att vinna hägrar. Säger det igen, har sagt det flera gånger i tråden. Om din tanke var att du har chans att vinna ganska mycket, om det var det som styrde ditt beteende så är det viktigaste i ett sådant läge att komma ihåg att även om jag vinner nu så kommer jag förlora dessa pengar i det långa loppet. Det som jag vinner nu samt om jag fortsätter spela, ytterligare en massa pengar. Så den goda känslan du får under det korta ögonblicket som du vinner är något som är falskt och vad man än vinner i stunden förlorar man i längden så länge man spelar.

Spela inte helt enkelt, jaga inte efter vinster. Finns inget sätt att "på ett enkelt sätt att vinna/får/tjäna pengar". Sluta spela, och du kommer må bättre.

#moraltanten

Ok, du begriper att vi diskuterar ett beroende som är väldigt svårt att kontrollera? Vi snackar inte om Nisse som spelar någon gång mellan varven för ett par hundra, utan om ett tvångsmässigt spelande där vett och reson inte existerar. Det kanske är svårt att begripa om man inte själv hamnat i skiten, och då är det lätt att komma med moralkakor...
Citera
2016-04-25, 22:59
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Ok, du begriper att vi diskuterar ett beroende som är väldigt svårt att kontrollera? Vi snackar inte om Nisse som spelar någon gång mellan varven för ett par hundra, utan om ett tvångsmässigt spelande där vett och reson inte existerar. Det kanske är svårt att begripa om man inte själv hamnat i skiten, och då är det lätt att komma med moralkakor...

Vet inte om jag inte begriper, men man blir något provocerad när man läser att folk gång på gång gör på ett visst sätt och förväntar en annan utgång. Och jo jag har själv varit där och klara mig ur.

Säger bara att har det gått så långt som du skriver "där vett och reson inte existerar" så är det väl självklart att man själv inte kan ta sig ur det, förmodligen. Man behöver hjälp utifrån. En KBT-terapeut eller psykolog kan vara att rekommendera. Först ska man dock se sitt beroende i vitögat och erkänna det för sig själv, men framför allt till sina närmaste.
Citera
2016-04-25, 23:54
Medlem
Citat:
Vet inte om jag inte begriper, men man blir något provocerad när man läser att folk gång på gång gör på ett visst sätt och förväntar en annan utgång. Och jo jag har själv varit där och klara mig ur.

Säger bara att har det gått så långt som du skriver "där vett och reson inte existerar" så är det väl självklart att man själv inte kan ta sig ur det, förmodligen. Man behöver hjälp utifrån. En KBT-terapeut eller psykolog kan vara att rekommendera. Först ska man dock se sitt beroende i vitögat och erkänna det för sig själv, men framför allt till sina närmaste.
Instämmer. Det är bra att kunna prata om det. Jag skrev på min Facebook att det fick vara nog. Och jag berättade för familj och vänner. Visst blev de besvikna men sedan förstod de att jag inte kunnat hejda det. Svårast är det att berätta för flickvänner. Men det brukar sällan vara anledningen till varför det tar slut. Men det är helt klart bidragande orsak till varför relationer inte fungerar. Hjärnan blir förstörd av missbruket. Det förändrar hjärnan struktur och sätt att fungera. Det finns mycket rädsla och ångest kvar och det påverkar mig i relationer. Jag blir mer sexuell och mer svartsjuk.
Citera
2016-04-25, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marathonbajarn
Jag är lite på gränsen mellan spelberoende och lätt missbruk. Jag spelar inte för pengar jag inte har råd att förlora, jag kan IBLAND kontrollera mitt spelande, samt att jag inte direkt (däremot ibland indirekt) tänker att jag vill vinna tillbaka mina förlorade pengar. Jag har väl spelat bort c.a 5000 sen den 25:e, men då har jag haft tur de senaste dagarna och vunnit c.a 3000. Även om jag har råd att förlora 2000, så känns det ändå som ett slag i magen när jag torskar det. Jag funderar över vad jag har kunnat köpa istället, vilket blir en börda. Däremot försöker jag jämföra vad jag gör för mina pengar med vad mina kompisar gör för sina.

Jag har då aldrig varit en krogmänniska, men jag vet att mina kompisar kan bränna 1500 på en kväll, flera gånger i månaden. Jag ser ett nöje att spela, att tippa. Det är mitt månadsnöje. Det gäller att du tilltalar dig själv att det är roligt, annars kan du lika väl sluta. Det finns ingen som tycker det är roligt att förlora, men om du ändå känner dig nere när du förlorar så finns det två anledningar till detta.

Den första är att du spelar för stora och märkbara summor.
Den andra är att du förlorar (kanske mindre summor) för ofta.

Om du förlorar hela tiden, varför spelar du då? Fråga dig själv varför du fortfarande spelar om du gång på gång förlorar, och ofta.

När jag spelar så brukar jag göra så här.
1. Jag tittar hur mycket pengar jag har.
2. Jag frågar om jag kommer råka illa ut om pengarna går till spelbolagen.

Sen sätter jag in en RIMLIG summa. Låt säga att jag sätter in 200kr, så fort jag t.ex. spelat upp mig till 600, så tar jag ut 400. Även om de resterande 200kr försvinner, så ligger du ändå plus 200.
Förlorar jag mina 200kr, så tar jag en paus. Varför? Jo för jag vet att jag är en sådan person som lätt gör ogenomtänkta impulsinsättningar för att fortsätta. Vad gör jag dagen efter? Jo, dagen efter kan jag först göra en rimlig bedömning igen om jag ska fortsätta spela eller inte.

Om du inte har kontroll över ditt spelande, så ska du inte spela. Se de pengarna som du inte sätter in som vunna. Det är ju iprincip så. När du sätter in pengar så är chansen ALLTID större att du förlorar, vilket gör att när man skippar sätta in, så är det 100% att du inte förlorar dem. Gör något annat. Hitta på något som gör att du kan fördriva tiden.
Jag tänkte så från början. Men det räckte med att några kollegor tyckte jag fegade så började jag satsa 10 ggr mer.
Citera
2016-04-26, 09:22
Medlem
Citat:

Beklagar detta. Vet hur de känns.... Men har själv nu varit spelfri i 1 månad, tänker typ inte ens på spel längre och mår 10grg bättre. Lönen kom igår, inget spel inget sug. Vet du/ni varför. För jag har total spärrat mig från att kunna göra insättningar. Blir så trött på er här ine lite, har sagt hur det går lösa att intr kunnna ha möjligheten att göra insättingar men ingen som bryr sig. Vet ni varför? För ni vill fortfarande kunna sätta in den där 100 en lördag kväll.

Enkel lösning, tar er 1 timme max. Kolla mitt gamla inlägg.
Spärra alla f*cking sätt att sätts in pengar.

Och skriv inte nu att jag inte vet vad spelberoende är. Följt denna tråde. I mer än 1 år och har över 200k i spelskulder. Men ska man ha någon framtid så är de dags att sluta..
Citera
2016-04-26, 10:25
Medlem
Vic878s avatar
Citat:

Jo, det du beskriver är väl egentligen pudelns kärna. Problemet är just att komma till insikt om sitt beroende, och det är väl så att folk som skriver i den här tråden befinner sig i olika stadier. Man behöver se sitt beroende i vitögat som du skriver och erkänna att situationen är ohållbar. Själv förnekade länge att spelandet var ett problem tills poletten trillade ner. Du har givetvis rätt i ditt resonemang, men det krävs som sagt att man själv kommer till insikt och verkligen tar tag i problemet.
Citera
2016-04-26, 14:19
Medlem
Får jag bara fråga hur era sociala liv ser ut i övrigt. Har ni många vänner. Mycket aktiviteter i livet i övrigt?

Själv har det bara blivit värre och värre.

Jag minns 5-6 år tillbaka. Då hade jag ett större socialt liv. Då spelade jag i princip ingenting. Lyckades till och med månadsspara ihop 18000:- på 2-3 år.

Nu är allt det borta och mycket till.

Hur ser era liv ut?
Senast redigerad av Maxjohan1983 2016-04-26 kl. 14:42.
Citera
2016-04-26, 18:47
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Får jag bara fråga hur era sociala liv ser ut i övrigt. Har ni många vänner. Mycket aktiviteter i livet i övrigt?

Själv har det bara blivit värre och värre.

Jag minns 5-6 år tillbaka. Då hade jag ett större socialt liv. Då spelade jag i princip ingenting. Lyckades till och med månadsspara ihop 18000:- på 2-3 år.

Nu är allt det borta och mycket till.

Hur ser era liv ut?

När jag spelade så var jag allmänt asocial och även tvär mot familjen. Jag byggde en mur omkring mig för att slippa kommentarer om mitt spelande, och struntade väl mer eller mindre i sociala aktiviteter, eller om någon tog illa vid sig. Som spelfri (jag hoppas att det håller i sig) så har jag hittat tillbaka till både familj och en del vänner. Kan man fokusera på något annat än spel, så är mycket vunnet. Jag har hittat tillbaka till gamla fritidsintressen, familjen, och en del gamla vänner.

Även om det känns tungt just nu så kan det vända, men som många i tråden är inne på så krävs det att man tar tag i situationen och tacklar sitt spelmissbruk. Jag säger inte att det är lätt, men det är nog vad som krävs.
Citera
2016-04-26, 19:24
Medlem
Bodde utomlands, var lyckligare än jag någonsin varit, träffade även min tjej som bor där i USA.

Kom hem och ersatte det tomma hålet i hjärtat med nikotin och spel, varesig det var poker, slots, blackjack eller spel med virtuella föremål. Hur mycket jag spelat bort är oviktigt, jag har inga skulder men har spelat bort en hel del pengar de senaste månaderna

Dag 4 nu utan gambling och snus, tidigare har dessa små "slut" inte hållt länge men jag har börjat bära en bild på mig och flickvännen i plånboken som jag har på mig varje dag och det har hjälpt. Varje gång jag känner för att spela eller snusa tar jag upp min plånbok och ser tillbaka på bilden på oss två, och det får mig att inse hur lycklig jag var, en värld där jag inte behövde fylla tiden med spel eller substanser, och det har hjälpt mig känna att jag inte behöver spela eller snusa.

Är beroende-hjärna i botten så detta är inte lätt, men för er som försöker sluta så kanske ni kan ta och testa detta. Ha en bild i plånkan eller fickan varje dag, varesig singel eller inte, bara på ett tillfälle där du var lycklig och inte kände att du behövde spelandet, och försök håll kvar i den känslan, det har hjälpt mig än så länge. Vill inte falla tillbaka nu, vi får se, men jag vill inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in