Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-01, 14:08
Medlem
MrOaikis avatar
På mitt företag kör de Exchange 2003, och de har gemensamma mappar i nätverket. Tror inte det ena har med det andra att göra, men nämnde det ändå.

Nu till problemet... När jag kollar i findern så ser jag alla gemensamma mappar eller vad man nu ska kalla det. Det är inte mappar, utan små blåa datorer. Om jag väljer att se mer info så beskrivs de som "Typ: PC-server". Men när jag dubbelklickar för att komma åt dem, så får jag "Anslutningen misslyckades". Beror det på att jag måste göra något speciellt, ladda ner någon plugin eller liknande för att få gemensamma windowsservermappar att öppna sig i Mac OS X Snow Leopard?
Citera
2009-10-01, 15:53
Medlem
StyleWarss avatar
I Finder:
Gå>>Anslut till server>>bläddra>>(ev. autentisering)>välj vilken resurs du vill ha

Då hamnar de "blåa datorerna" på ditt skrivbord som vilken disk som helst.
Citera
2009-10-01, 16:00
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
I Finder:
Gå>>Anslut till server>>bläddra>>(ev. autentisering)>välj vilken resurs du vill ha

Då hamnar de "blåa datorerna" på ditt skrivbord som vilken disk som helst.

När jag klickar bläddra, och sedan dubbelklickar på en av datorerna, så händer inte så mycket mer än om jag gör det i findern. Kunde inte ansluta, helt enkelt. :-/
Citera
2009-10-01, 16:04
Medlem
StyleWarss avatar
När du klickar bläddra får du ju upp ett filhanterarfönster där resurserna finns?
Ser ut på samma sätt som om du hade dubbelklickat på din HD.
I samma meny(gå): Network
Där radas också resurserna upp.
Citera
2009-10-01, 16:05
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
När du klickar bläddra får du ju upp ett filhanterarfönster där resurserna finns?
Ser ut på samma sätt som om du hade dubbelklickat på din HD.
I samma meny(gå): Network
Där radas också resurserna upp.

Ah, nu gick det! Jag gjorde som du sade, men drog den blåa lilla datorikonen till serverfältet i "Anslut till server"-rutan. Det blev serveradress smb:// följt av servernamnet. Och då gick det att klicka på Anslut, och så kom frågan om inloggning upp.
Citera
2009-10-01, 16:07
Medlem
StyleWarss avatar
Drag-and-Drop is the shit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in