2009-09-29, 18:16
Bannlyst
Har WD Sata HDD på 1TB i datorn, efter en omstart så få fanns den inte längre i "Den här datorn". Så läget är såhär: (OS XP!)

# Hårddisken syns inte i den här datorn

# Hårddisken syns i "Device Manager" och har statusen "This device is working properly." När jag klickar på "populate" under fliken "volumes" så får jag inte upp någon info om disken.

# Det tar ett tag att komma in i "disk management" men väl inne så syns inte disken där heller.

Är denna disk helt körd eller går den att gå in på och kopiera filer via cmd, alt fomatera den helt? Har lite saker där som jag vill ha kvar.
Citera
2009-09-29, 19:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter lite som saknade drivrutiner till HDD.
Citera
2009-09-29, 19:03
Medlem
[Strange Days]s avatar
Starta kommandotolken.
Kör DISKPART.
Skriv LIST DISK.

Kan du se disken i listan?
Citera
2009-09-29, 19:56
Medlem
Kollat SATA kabelns båda ändar.
Byt SATA port på moderkortet.

Vissa SATA kablar har en lås knapp för att de gamla glappade. Vissa har missat lås knappen och lyckats rycka loss eller skadat kontakterna.

Finns olika räddnings (recovery) program som kan kopiera dina grejer.
Senast redigerad av panpo98 2009-09-29 kl. 19:58.
Citera
2009-09-29, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Starta kommandotolken.
Kör DISKPART.
Skriv LIST DISK.

Kan du se disken i listan?

Har skrivit DISKPART och sen LIST DISK i kommandotolken och får upp detta då:

CyrusGNetwork: Hur kan det vara saknade drivrutiner då detta hände efter omstart då den har fungerat innan?

panpo98: Har bytt kabel mot den jag hade till systemdisken, även testa olika portar tex den jag använder till min DVD. Då borde jag ha uteslutit alla fel som kan ha uppstått där.

Någon som har erfarenhet av recoveryprogam? Eller något annat som går att göra via kommandotolken?

EDIT: Efter att DISKPART [ENTER] LIST DISK några gånger så fick jag upp detta svar:

EDIT2: Har även gjort en rescan och endast fått upp min systemdisk =/ Är det kört eller?
Senast redigerad av miniminion 2009-09-29 kl. 21:02.
Citera
2009-09-29, 21:07
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miniminion
Har skrivit DISKPART och sen LIST DISK i kommandotolken och får upp detta då:

CyrusGNetwork: Hur kan det vara saknade drivrutiner då detta hände efter omstart då den har fungerat innan?

panpo98: Har bytt kabel mot den jag hade till systemdisken, även testa olika portar tex den jag använder till min DVD. Då borde jag ha uteslutit alla fel som kan ha uppstått där.

Någon som har erfarenhet av recoveryprogam? Eller något annat som går att göra via kommandotolken?

EDIT: Efter att DISKPART [ENTER] LIST DISK några gånger så fick jag upp detta svar:

EDIT2: Har även gjort en rescan och endast fått upp min systemdisk =/ Är det kört eller?

Verkar som att disken inte syns i listan.

Jag skulle vilja rekommendera att du laddar ner verktyget Data Lifeguard Diagnostics från WD's hemsida.
Nu vet jag inte exakt vilken hårddiskmodell du har, men här är iaf en länk:

http://support.wdc.com/product/downl...&sid=3&lang=en

Följ sedan anvisningarna längre ner på sidan, kör en scan och se om hårddisken går att hitta överhuvudtaget.

Vad du också kan göra är att kontrollera så att jumpern (bygeln baktill på hårddisken) står på Cable Select, samt att kolla i BIOS så att du har Auto-Discovery av hårddiskenheter aktiverat.
Citera
2009-09-29, 21:45
Bannlyst
Citat:
Verkar som att disken inte syns i listan.

Jag skulle vilja rekommendera att du laddar ner verktyget Data Lifeguard Diagnostics från WD's hemsida.
Nu vet jag inte exakt vilken hårddiskmodell du har, men här är iaf en länk:

http://support.wdc.com/product/downl...&sid=3&lang=en

Följ sedan anvisningarna längre ner på sidan, kör en scan och se om hårddisken går att hitta överhuvudtaget.

Vad du också kan göra är att kontrollera så att jumpern (bygeln baktill på hårddisken) står på Cable Select, samt att kolla i BIOS så att du har Auto-Discovery av hårddiskenheter aktiverat.

1000 tack för det första!

I BIOS har jag Auto-Discovery aktiverat, där ser jag även hårddisken. Jag har ingen bygel alls på hårdisken (trodde grejen med sata vara att slippa bygla och ställa in master/slave?) Vet inte hur jag ska sätta bygeln (har ett par liggandes) för att aktivera cable select.

Har fixat programmet och fått fram detta:

http://img525.imageshack.us/img525/3281/hddprobs.jpg

Om du undrar så är det pass på allt i den nedre högra boxen (gick inte att ändra storlek på) Jag vet ju att kabeln fungerar, kan det vara något med jumprarna att göra? =/
Citera
2009-09-29, 21:58
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
1000 tack för det första!

I BIOS har jag Auto-Discovery aktiverat, där ser jag även hårddisken. Jag har ingen bygel alls på hårdisken (trodde grejen med sata vara att slippa bygla och ställa in master/slave?) Vet inte hur jag ska sätta bygeln (har ett par liggandes) för att aktivera cable select.

Har fixat programmet och fått fram detta:

http://img525.imageshack.us/img525/3281/hddprobs.jpg

Om du undrar så är det pass på allt i den nedre högra boxen (gick inte att ändra storlek på) Jag vet ju att kabeln fungerar, kan det vara något med jumprarna att göra? =/

Antingen så är det jumper-problem eller signalkabeln som inte riktigt fungerar som den ska.
Att du faktiskt får ett kabelfel vid testningen tyder ju på det sistnämnda.
Testa först och främst att byta signalkabeln och se om det löser problemet.
Du kan även testa att trycka in en annan SATA-strömkabel i hårddisken.

Vad gäller jumpers så har vissa hårddiskar fortfarande byglingsfunktioner.
Kolla upp vilken hårddiskmodell du har och leta fram supportsidan för hårddisken på WD:s hemsida.
Det ska finns information om byglingen nånstans på sidan.
Vad du annars måste göra är att skruva loss hårddisken från hårddiskplatsen och kolla etiketten på hårddiskens ovansida; där bör jumper-inställningar stå förklarade.

Dock så tror jag stenhårt på signal/kabelfel.
Citera
2009-09-29, 22:18
Bannlyst
(Med signalkabeln menar du sata-kabeln där all data går eller hur?) I sådana fall har jag redan bytt den mot sata-kabeln jag använde till systemdisken för några timmar sen, och systemet rullar på fint med den andra sata-kabeln. Ska jag leta upp en 3e kabel och testa?

Detta står ang jumers på HDDn:

Jumperd pins 1 and 2 enables SSC (spread specrtum clocking)
Jumperd pins 3 and 4 enables PUIS (power up in standby)
Jumperd pins 5 and 6 enables 1,5GB PHY

Någon av dessa?

Ska kolla WDs hemsida om det står något mer där om jumpers för min modell, samt byta stömkabeln till hårddisken! Återkommer!
Citera
2009-09-29, 22:24
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
(Med signalkabeln menar du sata-kabeln där all data går eller hur?) I sådana fall har jag redan bytt den mot sata-kabeln jag använde till systemdisken för några timmar sen, och systemet rullar på fint med den andra sata-kabeln. Ska jag leta upp en 3e kabel och testa?

Detta står ang jumers på HDDn:

Jumperd pins 1 and 2 enables SSC (spread specrtum clocking)
Jumperd pins 3 and 4 enables PUIS (power up in standby)
Jumperd pins 5 and 6 enables 1,5GB PHY

Någon av dessa?

Ska kolla WDs hemsida om det står något mer där om jumpers för min modell, samt byta stömkabeln till hårddisken! Återkommer!

Har du redan testat med 2 olika signalkablar så verkar det trots allt som att det inte är problemet...
Har du även testat att sätta signalkabeln i en annan SATA-kontakt på moderkortet?
Om inte så kanske det kan vara ytterliggare ett tips att testa...

Börjar tyvärr få ont om fler tips.
Dock så verkar det ju vara någonting med kablarna eftersom Lifeguard-mjukvaran trots allt varnar för kabelfel...
Citera
2009-09-29, 22:32
Bannlyst
Citat:
Har du redan testat med 2 olika signalkablar så verkar det trots allt som att det inte är problemet...
Har du även testat att sätta signalkabeln i en annan SATA-kontakt på moderkortet?
Om inte så kanske det kan vara ytterliggare ett tips att testa...

Börjar tyvärr få ont om fler tips.
Dock så verkar det ju vara någonting med kablarna eftersom Lifeguard-mjukvaran trots allt varnar för kabelfel...

Bytte strömkabeln till en annan och blåste rent, hittade efter många veckor min kära hårddisk!

1000 tack för hjälpen igen, tur för mig att det löste sig när du började få slut på tipps, du borde jobba på en supportfirma hurru!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in