Okej en till fråga, går det att göra en admin sida för enklare kontroll osv?
Givetvis. Allt går.
Bara att göra en sida där du kan ändra på olika data i din databas efter behov.
Sök på CMS (Content Management System) så lär du få lite tips.
Givetvis. Allt går.
Bara att göra en sida där du kan ändra på olika data i din databas efter behov.
Sök på CMS (Content Management System) så lär du få lite tips.
Just vad gäller login-script måste det ju finnas fem tusen trådar om detta ämne om man bara söker lite granna?
Att göra ett simpelt litet CMS är trivialt med php och MySQL skulle jag vilja påstå. Krävs inte speciellt mkt kunskap för att få till nån sån funktionalitet.
Jag tror att jag tar och lånar tråden lite ifall inte någon misstycker
såg till min förfäran hur många login-script trådar som fanns på FB så jag tänkte förskona oss från ännu en
Jag har hakat upp mig på vad som ska hända när man skriver in fel användarnamn och/eller lösenord!
När man skriver in loginuppgifterna i formuläret på index-sidan så skickas man till checklogin.php som antingen skickar vidare en till de undersidor som är lösenordskyddade (ifall man anger korrekta uppgifter). Om man däremot skriver in fel lösenord så visas bara en tom sida med texten "Wrong password". Detta beror på följande sats i checklogin.php:
Kod:
else {
echo "Wrong password";
}
Detta tycker jag är för jävla fult och jag tänker mig istället att det bara ska dyka upp en liten textremsa på index-sidan (där man alltså skriver inte användaruppgifterna) som upplyser en om att man angett felaktiga uppgifter.
Jag tänkte alltså att man kunde ändra else-satsen så att man länkas tillbaks till index och att dessutom "textremsan" dyker upp.
att redirecta till index är inga problem men att få index att fatta att remsan ska dyka upp som följd till att man har blivit directad får jag inte att funka!
Kan någon vänlig och kunnig själv hjälpa en kodare i nöd så vore jag tacksam som fan!
Finns flera sätt du kan göra det på..
Du kan t.ex skapa din egna 401 error sida och skicka dem dit.
Eller så kan du lägga till en
[PHP]
if(isset($_GET['badpassword'])){
echo "Fel lösenord";
}
[/PHP]
i din index.php sedan kör du [PHP]header('Location: index.php?badpassword=1');[/PHP] i din checklogins else
Eller så drar du
[PHP]
echo 'Fel lösenord';
include('index.php');
[/PHP] i din checklogin.php
Finns flera sätt du kan göra det på..
Du kan t.ex skapa din egna 401 error sida och skicka dem dit.
Eller så kan du lägga till en
[PHP]
if(isset($_GET['badpassword'])){
echo "Fel lösenord";
}
[/PHP]
i din index.php sedan kör du [PHP]header('Location: index.php?badpassword=1');[/PHP] i din checklogins else
Eller så drar du
[PHP]
echo 'Fel lösenord';
include('index.php');
[/PHP] i din checklogin.php
Jag kom på en till liten fråga angåenede login scriptet. Man måste ju på något vis kunna göra så att login-formuläret (som jag har placerat uppe till höger på alla undersidor) försvinner när man är inloggad och byts ut med en logga-ut knapp samt ett "Du är inloggad som X" ?
Jag kom på en till liten fråga angåenede login scriptet. Man måste ju på något vis kunna göra så att login-formuläret (som jag har placerat uppe till höger på alla undersidor) försvinner när man är inloggad och byts ut med en logga-ut knapp samt ett "Du är inloggad som X" ?