Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-27, 17:22
Medlem
Bullsquids avatar
När jag försöker spela upp avi filer i media player blir färgerna helt konstiga... typ som i lager av grönt grått och rosa eller nåt, ser knappt nånting.
testar jag i vlc säger den att filen är skadad och färgerna blir negativa samt att man inte kan spola.
ibland hörs det heller inget ljud...

vad e det för speciell kodec jag behöver?
vill främst kunna spela upp de i media player då jag ofta kollar filmer som e inspelade med min digitalkamera (de är i avi format)

tydligen är det bara filmer med denna nya kameran som strular (en nikon coolpix s220), filmer inspelade med mina gamla samsung kamera funkar fint
Citera
2009-09-27, 17:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du nu inte har ett codecspaket i maskinen så kan CCCP rekommenderas som en lösning.
Citera
2009-09-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Om du nu inte har ett codecspaket i maskinen så kan CCCP rekommenderas som en lösning.

Ja CCCP och/eller VLC som du hittar på www.videolan.org, gratis, opensource, och stabilt och spelar upp i princip allt o lite till.

Helt ärligt suger Windows Media player rätt hårt hur man är ser på det.
/D
Citera
2009-09-27, 17:37
Medlem
Bullsquids avatar
Sa ju precis att jag har vlc och de funkar inte att spela upp riktigt där heller...blir ju fel på färgerna på bilden samt går ej spola (sägs att filen är skadad)

kör med xp btw
Citera
2009-09-27, 17:42
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Är det endast 1 fil, d.v.s den du vill titta på eller rent generellt alla filer som detta problem uppstå?
Citera
2009-09-27, 17:43
Medlem
Bullsquids avatar
Efter att ha testat installera CCCP blir det fortfarande samma problem i media player 11 och vlc, det funkar dock att spela upp i media player classic samt divx player men vet inte om jag vill ha dessa som standardspelare
Citera
2009-09-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
Sa ju precis att jag har vlc och de funkar inte att spela upp riktigt där heller...blir ju fel på färgerna på bilden samt går ej spola (sägs att filen är skadad)

kör med xp btw

Oops my bad, såg inte att du skrev VLC. Blir det så här med många olika AVI filer eller just dessa specifika som du skriver om?

Funkar filen ok att spela upp på nån annan dator? Då vet du ju om det är din dator som strular eller filen, ja troligtvis.

Om inte annat får du ta ned nåt verktyg som kan gör diagnos på din AVI o se om den e ok. Det finns en flora såna här verktyg som jag kan bara komma på vad ett heter som jag använde nån gång kring dackefejden och det hetter nog video fixer eller så... (sorry)
Men googla på problemet så ska du nog kunna hitta nåt.
Citera
2009-09-27, 18:17
Medlem
Bullsquids avatar
just filmerna från den kameran som blir så tror jag

nikon coolpix s220 är det
Citera
2010-01-27, 21:29
Medlem
-ELF-s avatar
Jag hoppar in och lånar tråden när det ändå handlar om .avi.

Jag märkte att vodei codecen behövdes för en video.
När jag spelar upp videon så tror WMP att den är 5 sekunder lång och jag kan inte spola. När WMP når 5 sekunder så fortsätter det dock som vanligt och fortsätter spela upp resten av filmen.
Det är lite irriterande. Inte för att jag skulle titta på sista sekunden i filmen. Men skulle jag göra det så skulle jag behöva vänta en timma eller hur lång filmen nu är...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in