Citat:
Ursprungligen postat av
Tory
500 kr i månaden? Måste vara trevligt att befinna sig på toppen av pyram....eh...ursäkta MLM-företaget.
Översättning från nätet om Kyani ,,
Hälsokost Scams : Alaskan Blåbär.
En vän frågade mig vad jag vet om Alaskan Blåbär ( Vaccinium alaskensis ) , som vissa företag är marknadsföring som ännu en " Superfruit " . Jag var tvungen att erkänna att jag inte hade hört något om det och bestämde sig för att göra en del forskning I ämnet .
Okej , först av allt , det kallas " Alaskan blåbär " men det är inte bara växa I Alaska . Dess kända intervallet sträcker sig så långt söderut som Oregon . Så , vara försiktig med människor som visar dig att det bara växer på ett ställe I hela vida världen . Det är den typen av " mycket sällsynt växt " vinkel att vissa multi - level marketing ( MLM ) företag försöker utnyttja , I hopp om att någon antingen inte kan äga en dator eller ett lånekort , vara läskunniga eller ens villiga att kassan en produkts bakgrund innan de spenderar sina surt förvärvade pengar på den senaste Superfad .
Nu , blåbär , I allmänhet , är mycket bra för dig . De har visats I kliniska studier för att minska risken för vissa cancerformer , minska stroke skador hos försöksdjur och ha en hög nivå av antioxidanter , bland annat . Så , ja , lägga blåbär till din dagliga kost - säger en kopp blåbär varje dag - kan hjälpa dig att bli friskare .
Denna speciella art av blåbär är känd för att växa bra I skogen öppningar , som kalhyggen och områden som hade drabbats av skogsbränder . Det kommer att växa tills skogen börjar växa över området och därefter blåbären kommer framstå som mindre och mindre . De hade använts som föda av indianstammar I området , samt med ett antal djur , som rådjur , björnar , kaniner och möss .
Men , är Alaskan Blåbär något slags mirakel mat ? För att vara helt sanningsenlig , jag har inte sett några bevis på att blåbär från Alaska är något bättre för dig än blåbär från någon annanstans .
En vinkel vid användning är att indianer åt dem . Nå , så vad ? Indianstammar , för det mesta , tenderade att vara jägare och samlare och åt vad de kunde hitta eller döda . Därav termen " jägare och samlare " . De åt dem eftersom 1 ) de inte var giftig , och 2 ) de var tillgängliga . Vissa djur som används delar av Alaskan blåbär anläggningen för att göra sina bon . Betyder det att vi ska bygga våra hus av Alaskan blåbär buskar ?
För närvarande är det MLM som är marknadsföring Alaskan blåbär produkter vissa gäng som kallas Kiyani Inc. Här är deras hemsida om du är intresserad .
På deras hemsida , hävdar de att den antioxidant värdet av deras produkt var värderat högre än två andra produkter Ute på marknaden . Vem gjorde betyg ? Ett företag som heter Brunswick Laboratories .
Så , vem är Brunswick Lab ? Jag har ingen aning , förutom att de verkar göra en massa arbete för MLMs UT att marknadsföra sina superfoods . Tillfällighet ? Kanske . Kiyani säger att Brunswick är ett " nationellt respekterad testanläggning " , men , jag måste fråga : respekterad av vem ? Det Finns ingenting om dem på Wikipedia eller på någon webbplats utan samband med en multi - level marketing företag som jag kan hitta .
Du ser ett mönster här ? Har du märkt det , men ändå ? Om du har , du är en av de få som har fångats -on till multi - level marknadsförare främsta vinkel . Här är vad som händer - på för de som inte har märkt :
Alla dessa superfoods verkar komma från avlägsna platser som de flesta aldrig har varit eller ens sett . Jag menar , om du är I Alaska , Alaska blåbär är inget särskilt . Heck , de är bara blåbär till Alaskans , rätt ? De växer nära håll så , de är inte mycket dyra vid de närliggande butikerna . De växer vilt , så att du kan välja din egen , om du vill och om du är mycket noga med att undvika björnar . Men , om du bor I en annan del av USA , är Alaska denna avlägset land av is och snö . En mystisk plats som du har bara sett I filmer eller tillfällig Discovery Channel show . Det är också där Sarah Palin , den super - snyggingen och intelligens - utmanade guvernör kommer ifrån . Så när någon multi - level marknadsförare talar om att det är ett mirakel mat växer I Alaska som hjälper dig att vara frisk och lycklig , kan du vara mer villig att punga UT några dollar för en burk av Alaskan blåbär sylt . Jag garanterar att du kommer att betala mer för att burk än John Q. Citizen I Eskimoland kommer att betala för det på sitt lokala snabbköp .
Precis som Goji kommer från fjärran Tibet och Mongoliet och Noni kommer från den exotiska södra Stilla havet , Alaska blåbär ha nytta - för multi - level marknadsförare , ändå - för att komma från en plats som är en avlägsen lokal att de rotskott som kommer att att köpa den från MLMs . Ja , as jag " suckers " . Eftersom endast en sucker skulle avstå alla tillgängliga hälsosamma livsmedel som de lätt kan få på någon stormarknad för att köpa något från någon MLM som kommer att kosta dig mer än saken är värt . Hej , kan du köpa blåbär från butiken du normalt handla på och du vill köpa några kodade flaska blåbär juice från någon som bara bryr sig om foder sina fickor och kunde inte bry sig mindre om du verkligen fick friskare ? Kom igen , människor ! Läs deras hemsidor , någon gång . De talar om den " gyllene tillfälle " för dig att göra pengar på att sälja sin produkt . Det handlar om pengar och ingenting annat .
Jag ska göra dig en tjänst , just nu . Jag kommer att lista några riktiga superfoods som kan om du lägger till din dagliga kost verkligen hjälpa dig att bli friskare och jag kommer att göra det gratis . Här går :
Sötpotatis var en basföda för Maori folket i Nya Zeeland . ( Hey! Det är ett avlägset ställe som de flesta människor aldrig har varit på , eller hur? ) Dessa saker är sprängfyllda av vitaminer och kostfibrer . De är en av de bästa sakerna du kan lägga till din diet , faktiskt . Men förväxla inte dem med jams , eftersom de är två olika växter . Men , på tal om jams ...
Jams är ett annat livsmedel som är hög i näringsvärde . Inte lika bra som sötpotatis . Men , om du inte kan hitta riktiga sötpotatis i butiken , få jams istället . Jams är en av de baslivsmedel i västra Afrika , där de gör det till något som kallas " fu fu " . Om du inte vet vad fu fu är , googla det . Jag tänker inte lägga upp ett recept för fu fu just nu . Allt du behöver är jams , en matberedare och en del andra saker som jag inte kommer ihåg från toppen av mitt huvud . Bara Googla på det , okej ?
Men , vänta ! ( infoga ljudeffekt här ) Det finns mer !
Natto kan hittas på alla asiatiska livsmedelsbutiker som vänder sig till japanska . Det ser ut som bönor suspenderade i snor , det luktar som rutten ost och smakar typ av funky . Men , är den goda nyheten att du kan vänja sig . Natto är mycket bra för dig och en del av den äldre generationen i Japan äter det varje morgon . Konsumtionen av natto kan hjälpa till att förebygga stroke . Bara blanda det med wasabe och shoyu och det kommer att smaka bättre . Sätt den över en skål med ångande ris och gräva i !
Men , vänta ! Det finns mer !
Te , den näst mest konsumerade drycken i världen , bakom vatten . Det är nummer två efter vanligt vatten ! Hur många studier som beskriver de hälsosamma effekterna av te behöver du se innan du dricker ett par koppar te varje dag ? Färskbryggt iste , gjord med vanliga Lipton påse te är mycket bättre för dig att Coke eller Pepsi . För varmt te , föreslår jag PG Tips , det mest populära märket av te som säljs i England , som nu finns på i USA , förresten , och du kan även hitta folk som säljer fall av det på eBay .
Åh , vad annars ? Låt oss nämna : nötter av alla slag , blåbär , körsbär, jordgubbar , citrusfrukter .
Det är allt jag kommer att lista för nu . Det finns fler exempel jag kan ge , men jag tror att poängen har gjorts . Det finns en massor av livsmedel som finns på din lokala livsmedelsbutik som du kan lägga till din dagliga kost och bli friskare . Som inte ger alla ni människor en ursäkt för att inte träna , men. Du behöver inte bara sitta ner vid matbordet , äter alla dessa hälsosamma livsmedel jag nyss nämnde , och gå sedan sitta i soffan för att bli fet . Få in en vana av någon form av daglig motion program , även om det bara är att gå en promenad .
Jag tänker inte göra några pengar på denna blogg . Jag tänker inte göra en cent styrning dig bort från multi - level marknadsförare försöker sälja dig en produkt som du kan leva ganska bra utan .
Min enda förpliktelse är att sanningen och det är vad jag just gav dig .