Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Vad är det för fråga egentligen? Hur ska man mäta det själv menar du? En subjektiv upplevelse av ökat eller icke ökat håravfall känns ganska meningslös. Jag har ärftligt håravfall i släkten och jag använder kreatin. Jag tappar inte hår, ergo leder kreatin inte till håravfall.
En studie gjord på 3 personer under relativt okontrollerade former känns heller inte särskilt relevant.
Nej, det var en crossover-studie med 20 personer. Dock hoppade vissa av under studien.
Daniel på Styrkelabbet verkar inte speciellt orolig för håravfall:
http://www.styrkelabbet.se/okar-kreatin-risken-for-haravfall/
Ironiskt nog är det en person i kommentarsfältet på Styrkelabbet som säger sig uppleva accelererat håravfall vid bruk av kreatin:
Citat:
En viktig poäng här som borde beaktas är resultaten för average Joe vs. de som lider av bekräftat ärftligt håravfall. Jag hör till senare gruppen. Har tagit finasterid i över 10år och har därför ok med vår kvar. Nästan hela släkten från morsans sida är flint inklusive min yngre kusin. Gjorde själv en amatörtest med kreatin. Räknade hårstrån jag kunde rufsa ur huvudet några dar före och sedan efter jag började med kreatin. Märkte tydlig mängdökning efter några dar så avbröt mitt test. Finasterid är receptbelagt och är en blockerare av DHT. Alla har ju det här naturligt i kroppen så förstår inte varför de ens tror det skulle inerka på män som inte redan lider av ärftligt håravfall.