2009-09-23, 22:02
Medlem
Ipwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterharen
Du kan tappa hår även om du har tjockt hår.

Ja men tror det är troligare att en tunnhårig stackare blir flintis än att en som har fetaste vinterpälsen till hår på skallen blir det av lite kreatin. Tror heller inte jag har anlag för att bli en skallig man.
Citera
2009-09-23, 22:36
Medlem
SocDs avatar
Är främst unga killar med tidigt begynnande håravfall som ska akta sig kanske.. Vill ju helst inte accelerera håravfallet på något vis.
Citera
2011-09-04, 09:24
Medlem
Kneegros avatar
Men återgår inte DHT nivåerna till det normala när man slutar använda kreston igen? Så håret återställs?
Citera
2011-09-04, 11:51
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kneegro
Men återgår inte DHT nivåerna till det normala när man slutar använda kreston igen? Så håret återställs?
Du menar att håret skulle åka bakåt i tiden eller?
Citera
2011-09-04, 12:55
Medlem
Kneegros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Du menar att håret skulle åka bakåt i tiden eller?
Hört talas om att klippa håret? Så nytt växer ut?
Citera
2011-09-04, 20:56
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kneegro
Hört talas om att klippa håret? Så nytt växer ut?
Nu är jag inte så insatt i detta, men om DHT accelererar naturligt håravfall för de som har den genetiken, så innebär det väll att det är borta för evigt? Kan ha fel dock såklart.
Citera
2011-09-05, 19:46
Medlem
Slackoffs avatar
Mina egna empiriska studier på mitt hemuniversitet har påvisat ett starkt kausalt orsaks samband mellan hårkvalitet och konsumtion av kreatin.
Eftersom försöksgruppen bara bestod av en person så kan man bara dra begränsade slutsatser utifrån denna studie.
Citera
2013-02-28, 13:26
Medlem
Zlaneks avatar
Jaha... Ingen kul läsning. Funderar på att sluta med kreatinet nu. Håret är det bästa jag har och inte något som är värt att tappas för lite ökning av muskler.
Citera
2013-02-28, 14:24
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocD
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136275

En studie där 3 rugby spelare intog kreatin för att sedan mäta testo halten och DHT. Efter 7 dagar förändrades inte T något alls, däremot DHT halten ökade med 56% !! Efter 14 dagar låg fortfarande dht på 40% över det normala.

DHT är det ämne som konverterats från testo och sätter sig på alla möjliga ställe, b.la i håret. Det är därför män blir skalliga, för att ämnet sätter sig i hårbottnen och gör det svårare för hårstråna att ta sig upp friska.

Ni som inte har något håravfall i släkten behöver inte ens bry er för detta påverkar inte er

Hur känner ni kreatin-användare? Har ni märkt något ökat håravfall?

Vad är det för fråga egentligen? Hur ska man mäta det själv menar du? En subjektiv upplevelse av ökat eller icke ökat håravfall känns ganska meningslös. Jag har ärftligt håravfall i släkten och jag använder kreatin. Jag tappar inte hår, ergo leder kreatin inte till håravfall.

En studie gjord på 3 personer under relativt okontrollerade former känns heller inte särskilt relevant.
Citera
2017-10-28, 08:15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Vad är det för fråga egentligen? Hur ska man mäta det själv menar du? En subjektiv upplevelse av ökat eller icke ökat håravfall känns ganska meningslös. Jag har ärftligt håravfall i släkten och jag använder kreatin. Jag tappar inte hår, ergo leder kreatin inte till håravfall.

En studie gjord på 3 personer under relativt okontrollerade former känns heller inte särskilt relevant.
Nej, det var en crossover-studie med 20 personer. Dock hoppade vissa av under studien.

Daniel på Styrkelabbet verkar inte speciellt orolig för håravfall: http://www.styrkelabbet.se/okar-kreatin-risken-for-haravfall/

Ironiskt nog är det en person i kommentarsfältet på Styrkelabbet som säger sig uppleva accelererat håravfall vid bruk av kreatin:

Citat:
En viktig poäng här som borde beaktas är resultaten för average Joe vs. de som lider av bekräftat ärftligt håravfall. Jag hör till senare gruppen. Har tagit finasterid i över 10år och har därför ok med vår kvar. Nästan hela släkten från morsans sida är flint inklusive min yngre kusin. Gjorde själv en amatörtest med kreatin. Räknade hårstrån jag kunde rufsa ur huvudet några dar före och sedan efter jag började med kreatin. Märkte tydlig mängdökning efter några dar så avbröt mitt test. Finasterid är receptbelagt och är en blockerare av DHT. Alla har ju det här naturligt i kroppen så förstår inte varför de ens tror det skulle inerka på män som inte redan lider av ärftligt håravfall.
Citera
2017-10-28, 10:44
Medlem
Kreatin? Bara att kolla på de som ligger top 10 på ditt vanliga gym. Hur många av de är flintar? Amatör-bodybuilders som sabbar kaluffsen. Och för vad? Att som bäst ligga top 10 på ett vanligt Nordic Wellness. De tar ju starkare grejer än kreatin dock.

Kanske var såhär det hela började. De flesta seriösa har testat kreatin och då kan man skylla håravfall på detta tillskott när det egentligen kommer från de starkare sakerna man preppar med.
Citera
2017-10-28, 11:15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kreatin? Bara att kolla på de som ligger top 10 på ditt vanliga gym. Hur många av de är flintar? Amatör-bodybuilders som sabbar kaluffsen. Och för vad? Att som bäst ligga top 10 på ett vanligt Nordic Wellness. De tar ju starkare grejer än kreatin dock.

Kanske var såhär det hela började. De flesta seriösa har testat kreatin och då kan man skylla håravfall på detta tillskott när det egentligen kommer från de starkare sakerna man preppar med.
Så du tror inte på att det kan finnas något samband mellan håravfall och kreatin? Och hur vet du vad topp 10 på ett gym använder för preparat? Är det så vanligt att använda kreatin eller anabola?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in