Flashback bygger pepparkakshus!
2009-09-23, 07:17
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Könlösa Pojken?
Har du aldrig hört metaforen "flyga under radarn"? Det är en beprövad metod som militären gärna använder sig av för att komma så nära inpå fienden som möjligt - utan att bli sedd av radaranläggningar.

Givetvis men jag har ju ingen aning om det fungerar längre iom teknikens utveckling.
Citera
2009-09-23, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillschumi
Jag fattar inte. Såg på TV4 nyheterna hur polisen springer och spärrar av medans helikoptern hovrar ovanför (då borde rånarna vara kvar inne). Det är väl bara skicka in ett gäng MP5 insatspoliser och börja panga. Man kan ju fanimej inte bara gå och titta?

Sen helikopter & pilot finns det nog i överflöd i ryssland. Detta rån väcker många frågor:

1. varför går inte polisen in i byggnaden och gör något?
2. finns det ingen koordinering mellan militären/polisen ang. helikoptrar luftövevakning?
3. hur bra är luftövervakningen?, jag hade insyn i militärens övervakning för en 10 år sedan. Då skröt man om att inte en fågel kunde passera obemärkt. Min gissning nu är att en helikopter på låg höjd inte går att spåra (vilket man påstod då).
4. står polisens helikoptrar obevakade?, verkar ju jävligt osmart.
5. Nationella insatsstyrkan , alldeles för segt. Varför inte böra använda militären i dessa fall (militärpolis, specialförband)
6. Det fanns uppåt 20 st anställda inne i lokalerna, polisen fruktade antagligen att om man avancerade så skulle gisslan kunna dödas, det går att anta att helikopter piloten hade radiokommunikation med rånarna i lokalerna, och kunde informera dem om polisen försökte ta sig in i byggnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Givetvis men jag har ju ingen aning om det fungerar längre iom teknikens utveckling.

Det gör det, det är något som används än i dag av diverse nationers flygvapen, inklusive Sveriges.
Citera
2009-09-23, 07:21
Medlem
Jag mötte 6 polisbilar på Essingeleden som åkte söderut.
Det va 2 svarta skåpbilar 1 lastbil och 3 målade!
Citera
2009-09-23, 07:21
Medlem
Korkbolls avatar
Det borde ju vara någon av dem som har jobbat på/för gas-bolaget tidigare, lär ju vara halvsvårt att veta vart pengarna förvaras annars.
Citera
2009-09-23, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatHurley
Än så länge verkar de ju varit rätt taktiska av sig och den här typen av rån planeras under lång tid. Att de skaffat helikoptern för 1-2 år sen är inte omöjligt, då kan det dock inte vara någon av grupperingarna som har span på sig.

Om det är så att rånarna kommer från ett annat land så finns säkert möjligheten att tagit med sig helikopterna därifrån.
Rent spontant känns det som de inte är svenska,det skulle vara alldeles för enkelt att hitta en koppling till helikoptern i Sverige.Det handlar ju inte om en stulen flyktbil direkt...
Men som någon tidigare nämnde så är det inte osannolikt att de samarbetat med svenskar,någon har ju lagt ut fotanglar.
Nåväl,det vi kan vara överens om är att detta måste vara ett av de mest spektakulära brotten vi har sett och att det ska bli spännande att följa jakten på rånarna.
Citera
2009-09-23, 07:31
Medlem
Xpers avatar
Detta är ju ballt, synd att dem inte sköt några Hoppas fan dem hittar bovarna, lär ju vara några med ryssk bakgrunt eller liknande.
Citera
2009-09-23, 07:31
Medlem
smileos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korkboll
Det borde ju vara någon av dem som har jobbat på/för gas-bolaget tidigare, lär ju vara halvsvårt att veta vart pengarna förvaras annars.

Bara att lägga ner tid på att spana, följ efter transporter och se.
Citera
2009-09-23, 07:33
Medlem
Korkbolls avatar
Jag tänkte mer på var i huset.
Citera
2009-09-23, 07:33
Medlem
Nyfiken vad de tänkt göra med flykthelikoptern sen... en sån gömmer man ju inte undan så lätt. Kanske bränna upp den?
Fasen!
Citera
2009-09-23, 07:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undret
Nyfiken vad de tänkt göra med flykthelikoptern sen... en sån gömmer man ju inte undan så lätt. Kanske bränna upp den?
Fasen!

Undrar det också. Att ens skaffa en pilot kan inte vara så jävla enkelt heller, iallafall inte en Svensk sådan.
Citera
Medlem
Xpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undret
Fasen!

En helikopter kostar ju ganska mycket, men den kanske är stulen. Den var ju helt gråmålad inte ett kännetecken tydligen. Man va fan, skicka upp 10 jaktplan samt 10 stridshelikoptrar? Hur svårt kan det vara...
Citera
Medlem
krillos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xper
Detta är ju ballt, synd att dem inte sköt några Hoppas fan dem hittar bovarna, lär ju vara några med ryssk bakgrunt eller liknande.

+1 att det har rysk anknytning, krävs mycket för att klara att göra en sån här grej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in