2009-09-22, 12:28
Medlem
Jag har funderat lite över min bastu.. Jag bastar i princip varje dag och varje gång värmer jag upp bastun på nytt.. Borde det inte vara effektivare att låta den stå på dygnet runt? Varför är det så i sånnafall?
Citera
2009-09-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frogen
Jag har funderat lite över min bastu.. Jag bastar i princip varje dag och varje gång värmer jag upp bastun på nytt.. Borde det inte vara effektivare att låta den stå på dygnet runt? Varför är det så i sånnafall?
Det är knappast billigare om du inte tar heroiskt långa bastubad.

Jag har inte tillgång till något bildredigeringsprogram eller uppladdningsmöjligheter, men ställ själv upp en graf över energiutgång över tiden så förstår du snabbt varför det inte blir billigare.

edit:
Det är förövrigt knapsu att ha elbastu
Citera
2009-09-22, 12:53
Medlem
Okej, det har du nog rätt i.. Ska tilläggas att bastun är helt fristående, ligger inte i huset. Så varje gång jag värmer upp den går den från (nästan)dåvarande utomhustemperatur. Nu på sommaren borde det vara billigare att värma upp bastun varje gång, men säg på vinter om det skulle vara -25 grader ute. Då borde det, med bra isolering vara billigare att ha den på dynget runt.. För då ska aggregatet endast bibehålla en konstant temperatur inte öka den..
Några tankar om det?
Citera
2009-09-22, 13:06
Medlem
woofers avatar
Du kommer alltid att ha värmeförlustet och dessa förluster bli ju större ju större skillnaden mellan ytter och innertemperaturen är. Om du konstant har din bastu på 95 grader så kommer du konstant att ha ett stort "värmeläckage" om du istället bara har den påslagen några timmar per dyng kommer det största "värmeläckaget" bara att ske när den är påslagen.

När du inte använder den gör du alltså bäst i att ha den avstängd.
Citera
2009-09-22, 13:24
Medlem
Blå Rutas avatar
Bara att göra en vetenskaplig undersökning.

Hitta ett sätt att mäta energiåtgången. Är den eldriven och fristående borde det ju gå att koppla in nån mätare ut till bastun.

Sedan har du bastun kall. Du kopplar på den och mäter energiåtgången tills det är så varmt att du vill basta. Då kollar du hur mycket energi som gått åt. Efter det bastar du så länge som du brukar. Efter det kollar du igen hur mycket som gått åt (tar den nuvarande siffran minus föregående)

Efter detta vet du:
1: Hur länge det tar att värma upp den och hur mycket energi det går åt
2: Hur mycket energi det går åt att bibehålla värmen i redan varm bastu
3: Hur länge du bastar i genomsnitt

Sedan är det bara att räkna på det. Lätt att ta kostnaden för bibehålla värmen och multiplicera med 24 ifall du bastar en timme. Eller så räknar du kostnaden för bibehållen värme i en timme + kostnad för uppvärmningen till bastutemperatur.

Vill man sedan vara mer exakt kan du göra samma mätning, fast vid olika yttertemperaturer. Sedan gör man fina grafer över konstaden. Då kanske graferna korsar varandra så att det enda blir mer lönsamt vid vissa temperaturer, och annan vid andra.
Citera
2009-09-22, 14:39
Medlem
En till faktor att ta in är livslängden på aggregatet. Att ha aggregatet i konstantdrift kommer att avsevärt korta livslängden jämfört med normalt bruk. Ett försiktigt antagande är att livslängden minst halveras och då är jag väldigt generös.
Citera
2009-09-22, 15:46
Medlem
Jerka^s avatar
Om bastun kyls av till omgivande temperatur betyder det att den hamnat i jämviktsläge. Man kan säga att den hamnar på en miniminivå - man behöver aldrig värma upp den från en kallare temperatur än omgivningen.

Det här gör att man sparar energi på att låta den hamna där. Om man istället tvingar upp temperaturen till en nivå över jämviktsläget så måste man hela tiden använda energi till att kämpa emot värmeförlusterna till omgivningen.

Enda anledningen till att du måste värma upp bastun på nytt varje gång är att värmeförlusterna varit så stora att de tagit ner temperaturen till jämviktsläget. Om du hade haft aggregatet på så hade det gått åt mer el för att hålla temperaturen uppe än för att värma upp bastun på nytt.
Citera
2009-09-22, 20:25
Medlem
chrguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
En till faktor att ta in är livslängden på aggregatet. Att ha aggregatet i konstantdrift kommer att avsevärt korta livslängden jämfört med normalt bruk. Ett försiktigt antagande är att livslängden minst halveras och då är jag väldigt generös.

Du får inte samma effekt som på en glödlampa då? Att om du trycker av och på flera gånger så kan du förstöra den på det sättet?
Citera
2009-09-23, 10:24
Medlem
Aggregatet har förmodligen en termostat som håller på och slår på och av när önskad temperatur uppnåtts, så den kommer att starta och stoppa ofta om man håller bastun varm hela tiden.
Citera
2009-09-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrgus
Du får inte samma effekt som på en glödlampa då? Att om du trycker av och på flera gånger så kan du förstöra den på det sättet?
Se mulpacs svar.
Citera
2009-09-23, 17:15
Medlem
chrguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Se mulpacs svar.

Övertygad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera