Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-19, 03:38
Medlem
StefanHeterJags avatar
Såg precis filmen "The boat that Rocked" och när sluttexterna rullade så kändes det som att jag sett något jag varit med om att uppleva själv under min livstid. Här handlade det om piratradio och en som vågade stå upp mot statens fördömmande. Som stod upp när det var fult att spela Rock, det ansågs omoraliskt och skulle förstöra folket om de fick höra sådant. Självklart var det inte bara en enda som sände piratradio, men i filmen fick man ju följa en station. I verkligheten var det många människor som insåg att musik och radioprat var en del av de mänskliga rättigheterna och yttrandefriheterna som myndigheterna försökte inskränka rättigheten till.

Nu idag finns det hundratals fria radiostationer utan censur som kan säga vad de vill. Runt om i världen är det tusentals. Utan pionjärerna skulle dessa kanske aldrig fått chansen att visa sina bra sidor. De banade vägen för det vi idag kallar för normalt, då var det omoraliskt eller fördärvande i bästa fall.

Den känslan jag lämnades med efter att ha sett filmen, som i övrigt lämnade en hel del i övrigt att önska, var att jag insåg att Flashback haft samma roll. En banbrytande roll på nätet. En som gjort det möjligt att många små forum kan finnas som skulle ha slagits ned på direkt utan flashback. Flashback har passerat gränser, tagit smällar och stått upp för det fria ordet. Flashback har därmed banat vägen för andra som vill starta forum inom små nischer.

Förut kunde inte vem som helst säga politiskt inkorrekta saker, det fanns helt enkelt ingen arena för det. Förut kunde man inte skämta om vad som helst, ja verkligen vad som helst (på gott och ont), det fanns helt enkelt ingenstans att göra det på. Visst, man kunde säga vad man ville till sina insvurna eller till redan frälsta. Men att öppet nå en stor publik där man kan säga vad man tycker och tänker, det fanns inte. Nu finns det det. På bara ett ställe i Sverige kan du säga exakt dina åsikter, så länge du inte uppmanar till brott, och du kommer få svar och får utbyta åsikter med andra som både håller med och tycker tvärtemot.

Självklart har Axelsson en väldigt stor del i detta. Han har inte bara tagit smällarna utan engagerat sig i detta med hela sitt sociala och ekonomiska kapital. Han borde hyllas på samma sätt som de högt värderade radiopiraterna som öppnade upp för det fria ordet i etern, fast på nätet, i Sverige.

Flashback har varit en dörröppnare i Sverige, något som slagit in stängda dörrar, sparkat upp hål i igenmurade väggar och banat vägen för en ny generation. Utan Flashback skulle internet i Sverige bara varit en stor sorglig pöl med statlig media, tidningsredaktioner, kommersiella reklamsidor och hiskeliga hemsidor gjorda av folk med FrontPage installerat på sina datorer, med blinkande animerade GIF-bilder och en "under construction"-bild under den undermåliga textmassan på sidan. Nä, skämt åsido, men så såg ju "internet" ut då Flashback var ungt. Problemet var att inte många fattade att Internet skulle bli ett ställe där alla kunde få möjlighet att uttrycka sina åsikter. Internet var till för att 1. företag kan lägga upp en sida med kontaktinfo och lite till. 2. studenter/forskare hade det som lekstuga, lade upp program och forskninginformation och telnetade jorden runt på två sekunder och hämtade ner program eller skrev meddelanden till varandra.

Samtidigt så fattade Axelsson att Internet faktiskt gick att använda som en informationskanal för vanliga människor, en kanal som passerade förbi vanligt media och samtidigt inte krävde samma resurser för att nå ut till den stora massan. Nyhetsbrev som nådde över 100.000 personer varje gång med nyheter och information som aldrig skulle skrivas i vanlig mainstream-media. Nyheter som inte låtsades vara "oberoende" utan där man verkligen fick veta vad folk tyckte och tänkte och menade, fanns det en politisk agenda, så fick man veta det och kunde ta ställning till det. Inte som dagens "gammelmedia" som låtsas vara oberoende men har dolda agendor, politisk bakbundna, ljugande, ekonomiskt beroende, vinstdrivande. Ja köpta penga- och åsikts-maskiner som du absolut inte kan lita på.

Det engagemang som Flashback skapar i och med den stora gruppen människor som dagligen besöker Flashback och den information som alla dessa människor delar med varandra överstiger all annan media i Sverige. Ingen tidning, ingen radiokanal, ingen tv-kanal kan nå ut till så många människor på så kort tid som Flashback kan. På så kort tid som en enda person, en medlem på Flashback kan.

Styrkan ligger i mångfalden och spridningen, vilket är överväldigande på Flashback.

Det jag insett och är anledningen till att jag skrev detta inlägg, är att Flashback haft en otroligt stor roll, större än jag tänkt på innan, vad gäller hela utvecklingen av Internet och media i Sverige. Flashback har nästan passerat den roll som piratradion hade för dagens radio.

Självklart har detta inte skett ostraffat, Flashback har blivit fällda i domstol en gång och är väldigt noga med att inte behöva bli det en gång till, det är en begränsning i yttrandefriheten inte bara för Flashback utan för alla oss här som vill diskutera de ämnen som nu är förbjudna att diskutera här. Men det är viktigt att lägga skulden där den hör hemma, det är inte Flashback som begränsat den friheten, det är våra Svenska domstolar som gjort det med hjälp av lagboken.

Jag vill bara tacka en person som trots allt motstånd stått upp för sina ideal och för tanken att det fria ordet ska gälla alla, oavsett åsikt. Jan Axelsson. Tack. You rock my boat!

Diskussionsunderlaget i tråden är väl om ni håller med eller inte och varför.
Citera
2009-09-19, 09:33
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
"---Det engagemang som Flashback skapar i och med den stora gruppen människor som dagligen besöker Flashback och den information som alla dessa människor delar med varandra överstiger all annan media i Sverige. Ingen tidning, ingen radiokanal, ingen tv-kanal kan nå ut till så många människor på så kort tid som Flashback kan. På så kort tid som en enda person, en medlem på Flashback kan.

Styrkan ligger i mångfalden och spridningen, vilket är överväldigande på Flashback.

Det jag insett och är anledningen till att jag skrev detta inlägg, är att Flashback haft en otroligt stor roll, större än jag tänkt på innan, vad gäller hela utvecklingen av Internet och media i Sverige. Flashback har nästan passerat den roll som piratradion hade för dagens radio.

Självklart har detta inte skett ostraffat, Flashback har blivit fällda i domstol en gång och är väldigt noga med att inte behöva bli det en gång till, det är en begränsning i yttrandefriheten inte bara för Flashback utan för alla oss här som vill diskutera de ämnen som nu är förbjudna att diskutera här. Men det är viktigt att lägga skulden där den hör hemma, det är inte Flashback som begränsat den friheten, det är våra Svenska domstolar som gjort det med hjälp av lagboken.---"

Jag tror du har helt rätt i din värdering av Flashbacks betydelse - jag gjorde redan på den tid (2004?) när det var ett smärre under om det var 300 pers online en vanlig kväll bedömningen att FB var det svenskspråkiga forum som hade överlägset störst potential, och tack vare strukturen i konceptet var och är det ett forum av internationellt mycket gångbart snitt. Nu hade FB nyss nära 30.000 uppkopplade samtidigt, och möjligheterna för de enskilda debattörerna har aldrig varit bättre. Förutom Axelsson har de oavlönade moderatorerna och de flitiga, seriösa debattörerna möjliggjort detta - tack, era jävlar.
Citera
2009-09-19, 09:56
Medlem
Fenrisulv!s avatar
Citat:

Jag vill bara tacka en person som trots allt motstånd stått upp för sina ideal och för tanken att det fria ordet ska gälla alla, oavsett åsikt. Jan Axelsson. Tack. You rock my boat!

En gång för länge sedan hade jag nog kunnat hålla med dig. Nu har dock tiden och Axelssons numera uttalade faiblesse för att frottera sig i samhällets finrum förvandlat honom och hans tidigare ideal till något som nu närmast liknar en grinig barnunges gnöl över att hans mamma tycker han blivit för stor för att åka barnvagn längre.

Tiden har inte varit nådig mot Flashback. Numera känns forumet, med några lysande undantag, närmast helt obsolet, precis som Axelssons engagemang som "försvarare av det fria ordet". När Fan blir gammal blir han religiös, lyder ju ett gammalt ordspråk, och när Fan också upptäcker hur trevligt det är med stora pengar på fickan så är steget till att slänga alla ideal överbord och istället casha in på ett varumärke inte alls långt...........

Att mainstrem-anpassa och vattna ur en verksamhet som i grunden bygger på idealism och stark vilja att hävda rätten till fri information och yttrandefrihet, som dom senaste årens "utveckling" av Flashback har inneburit, är inte direkt ägnat att skapa ett förtroende för sannolikheten att Axelsson fortfarande brinner för sina idéer. Det är uppenbart att han INTE gör detta längre utan istället ser Flashback som ett starkt varumärke med stor ekonomisk substans som bör utnyttjas.

Detta ser jag principellt inte som något fel, men herregud, kalla det då för vad det är istället för att tönta runt och tro Flashback är det fria ordets och svensk undergrounds främsta förkämpar. Det blir i sken av dagens verklighet bara enormt löjligt.

Citat:
Diskussionsunderlaget i tråden är väl om ni håller med eller inte och varför.

Ja, vad tror du?
Citera
2009-09-19, 10:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrisulv!
En gång för länge sedan hade jag nog kunnat hålla med dig. Nu har dock tiden och Axelssons numera uttalade faiblesse för att frottera sig i samhällets finrum förvandlat honom och hans tidigare ideal till något som nu närmast liknar en grinig barnunges gnöl över att hans mamma tycker han blivit för stor för att åka barnvagn längre.

Tiden har inte varit nådig mot Flashback. Numera känns forumet, med några lysande undantag, närmast helt obsolet, precis som Axelssons engagemang som "försvarare av det fria ordet". När Fan blir gammal blir han religiös, lyder ju ett gammalt ordspråk, och när Fan också upptäcker hur trevligt det är med stora pengar på fickan så är steget till att slänga alla ideal överbord och istället casha in på ett varumärke inte alls långt...........

Att mainstrem-anpassa och vattna ur en verksamhet som i grunden bygger på idealism och stark vilja att hävda rätten till fri information och yttrandefrihet, som dom senaste årens "utveckling" av Flashback har inneburit, är inte direkt ägnat att skapa ett förtroende för sannolikheten att Axelsson fortfarande brinner för sina idéer. Det är uppenbart att han INTE gör detta längre utan istället ser Flashback som ett starkt varumärke med stor ekonomisk substans som bör utnyttjas.

Detta ser jag principellt inte som något fel, men herregud, kalla det då för vad det är istället för att tönta runt och tro Flashback är det fria ordets och svensk undergrounds främsta förkämpar. Det blir i sken av dagens verklighet bara enormt löjligt.

Det var ord och inga visor om Jan Axelsson det. Om jag inte missminner mig är du väl själv admin för några konkurrerande diskussionsfora som har en mycket mindre skara användare, en del av din aversion kanske kan förklaras av det? Jag kan varken säga att du har fel eller rätt i din bedömning av Flashbacks grundare, eftersom jag inte känner personen och knappt vet något om honom. Men är det inte så att FB:s diskussionsforum sedan rätt länge lever sitt eget liv oavsett vad Axelsson må göra, om det nu är så att han glassar i de trista "finrummen" och lyxar sig med reklamintäkter från FB eller inte? Forumet är nu liksom tidigare precis så "yttrandefrihetsfanatiskt" och inopportunt vad gäller diskussionsämnen som användarna väljer att göra det, tycker jag - strukturen och "varumärket" (traditionen) finns där, oavsett vad Axelsson eller någon annan må göra.
Citera
2009-09-19, 11:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
...
Vad flashback är idag är nästan oväsentligt. Det är rollen Flashback har haft som är det viktiga. Man skulle kunna säga att när mångfalden inom radion blev bättre så vart piratradio inte lika viktigt och intressant. Mainstreamradion tog över helt enkelt och piratradion dog ut. Utöver mainstreamradio så tillkom hobbystationer som drevs av entusiaster.

Vi är NÄSTAN där. Vi har myriader med bloggportaler som mer eller mindre tillåter folk att säga vad dom vill (oavsett om någon läser eller ej), vissa med censur vissa utan. Det finns massor med forum och communitys inom varje tänkbart intresseområde. Det är till och med så att idag kan man ha en "nazist"-hemsida, eller pedofilblogg utan att säpo stänger ner leverantörer och hämtar servrar. Så nånstans har acceptansen för det fria ordet ökat, jag tror att Flashback har en stor del i det. Att det är Flashback som har flyttat fram gränserna för vad som är tillåtet genom att ständigt ligga nära och en bit förbi vad som är tillåtet.

Och det är DET jag pratar om. Inte vad Flashback är nu. Kanske Flashback så småningom spelar ut sin roll helt och hållet, kanske vissa tycker att så redan skett, att Flashback är mainstream och inte upprör alls. Men vad bra, det innebär att Flashback har normaliserat det som förut var omoraliskt och farligt för folk att ta del av, information. Precis som piratradion gjorde.
Citera
2009-09-19, 11:31
Medlem
Fenrisulv!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Det var ord och inga visor om Jan Axelsson det. Om jag inte missminner mig är du väl själv admin för några konkurrerande diskussionsfora som har en mycket mindre skara användare, en del av din aversion kanske kan förklaras av det?

Inte admin, men moderator. Det är en lättförståelig teori, men vi (Exilen) ser oss inte alls som en konkurrent till Flashback, därtill har vi alltför skilda avsikter med respektive forum. FB har valt sin "mellanmjölksväg", lite av varje för alla smakriktningar, medans Exilen försöker fokusera mer på politik, religion, historia, ideologi, filosofi och vetenskap. Det finns definitivt plats för oss båda, framför allt då Exilen inte tar så volymmässigt stort utrymme som Flaxbax

Citat:
Jag kan varken säga att du har fel eller rätt i din bedömning av Flashbacks grundare, eftersom jag inte känner personen och knappt vet något om honom. Men är det inte så att FB:s diskussionsforum sedan rätt länge lever sitt eget liv oavsett vad Axelsson må göra, om det nu är så att han glassar i de trista "finrummen" och lyxar sig med reklamintäkter från FB eller inte?

Axelssons person och ande svävar fortfarande tungt över Flashback, tro inget annat. Just därför deklinerar forumet i takt med att Axelssons preferenser förändras. Inget vare sig konstigt eller fel med det, men man skall då också våga vara så ärlig att man står för det och upphör med att krampaktigt försöka behålla någon sorts "underground"-stämpel på ett forum som innehåller sådana Hemmets Journal-inspirerade delforum som t ex Livsstils-avdelningen.

Citat:
Forumet är nu liksom tidigare precis så "yttrandefrihetsfanatiskt" och inopportunt vad gäller diskussionsämnen som användarna väljer att göra det, tycker jag - strukturen och "varumärket" (traditionen) finns där, oavsett vad Axelsson eller någon annan må göra.

Både ja och nej, vill jag hävda. Jag kan sju dagar i veckan, trehundrasextiofem dagar om året, hålla med om att forum-Sverige inte hade varit vad det är idag utan Flashback. Som inspirationskälla och föredöme saknar det motstycke, helt klart. Men det var då det. Numera känns forumet till största del urvattnat, anpassat och mer salongsfähigt än stridbart. Mycket beror säkert på att "mångfalden" har likriktat istället för att berika. Det har blivit för mycket av "saft-och-kakor" istället för "smäll-på-käften", om liknelsen förstås.

Observera att jag håller tidens tand som mer ansvarig för detta än vad exempelvis enskilda moderatorer har haft och har för inverkan. Dom gör så gott dom kan utifrån sin individuella förmåga och inom dom ramar som Flashbacks admin numera anger som övergripande styrmedel.

Det tål dock att upprepas precis hur många gånger som helst, Flashbacks historiska betydelse inom sin genre GÅR EJ ATT ÖVERSKATTA!

Senast redigerad av Fenrisulv! 2009-09-19 kl. 11:35.
Citera
2009-09-19, 13:03
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Axelssons person och ande svävar fortfarande tungt över Flashback, tro inget annat. Just därför deklinerar forumet i takt med att Axelssons preferenser förändras. Inget vare sig konstigt eller fel med det, men man skall då också våga vara så ärlig att man står för det och upphör med att krampaktigt försöka behålla någon sorts "underground"-stämpel på ett forum som innehåller sådana Hemmets Journal-inspirerade delforum som t ex Livsstils-avdelningen.
Fast vad jag inte riktigt förstår är resonemanget att det faktum att det finns mellanmjölkforum som Livsstil per automatik gör att övriga delar försämras. Så vitt jag vet är det bra längesedan någon påstod att FB är eller strävar efter att vara underground, och jag kan personligen inte riktigt se vitsen med att ha det som mål. Självklart ska diskussioner av undergroundkaraktär ha en given plats här, men att försöka stävja diskussioner kring det som inte är underground har jag svårt att förstå det positiva i förutom man man vill ha någon form av elitistisk syn på saker och ting.
Citera
2009-09-19, 14:56
Medlem
Fenrisulv!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Fast vad jag inte riktigt förstår är resonemanget att det faktum att det finns mellanmjölkforum som Livsstil per automatik gör att övriga delar försämras. Så vitt jag vet är det bra längesedan någon påstod att FB är eller strävar efter att vara underground, och jag kan personligen inte riktigt se vitsen med att ha det som mål. Självklart ska diskussioner av undergroundkaraktär ha en given plats här, men att försöka stävja diskussioner kring det som inte är underground har jag svårt att förstå det positiva i förutom man man vill ha någon form av elitistisk syn på saker och ting.

Tycker du då att varje forumdel skall bedömas för sig själv, eller är det helheten som skall nagelfaras?? Jag påstår att FB fortfarande har några helt outstanding forum som sannolikt är dom som håller hela apparaten igång, men sett till helheten är FB bara en skugga av sitt forna jag. På den tiden när Flashback kunde agera nästan helt ensamma på scenen så var man suveräna, ohotade mästare. Idag kan forumet som helhet närmast jämföras med George Foreman i sin trettiosjunde comeback. Trött.....

StefanHeterJag har naturligtvis rätt när han hävdar Flashbacks historiska ställning som inspirationskälla och Jan Axelssons kamp för det fria ordet som ett föredöme. Jag är den första att hålla med om det. Men jag är varken blind eller korkad, jag ser ju att Flashback i stora stycken numera är ganska så passé och har passerat bäst-föredatum.

Men så länge reklamintäkter genererar pengar, sannolikt ganska skapliga pengar också, så finns det ju ingen anledning att ändra på det som på ett sätt visat sig vara ett vinnande koncept, men på ett annat sätt visat sig ha tämligen negativa konsekvenser för forumets trovärdighet. Men det är ju bara min åsikt, inget att se här, cirkulera!
Citera
2009-09-19, 18:12
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Numera känns forumet, med några lysande undantag, närmast helt obsolet...
Vilka undantag tänker du på?
Citera
2009-09-20, 08:16
Medlem
Fenrisulv!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Vilka undantag tänker du på?

Jag tycker t ex Censur&Yttrandefrihet är mycket bra, Skvaller likaså (det finns ena riktigt skickliga grävare där, Revisionism är finfint, Politik Inrikes kan glimta till ibland pga faktumet att det finns en hel del oerhört skarpa hjärnor som skriver där. Har kanske glömt något forum, men dessa jag nämnt tycker jag sticker ut på ett positivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in