2009-09-19, 01:22
Medlem
Mates avatar
Älskar e! För att gå OT så säger jag även e för är när jag snackar. Att uttala som "är" är ett lexikaliserat uttal.
Citera
2009-09-19, 01:49
Medlem
smaksaks avatar
Talar med "är" men skriver med "e" för det går snabbare hehe.
Citera
2009-09-19, 02:13
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Jag kom just och tänka på en rolig och dum samt onödig tanke, har ni märkt att på TV och radio så säger alla "e" istället för "är". I barnprogram,dokusåpor,radio program, fakta program, ungefär alla så säger personerna "e". Har nästan aldrig hört någon säga "är" i media. Egentligen så heter det ju "är" och inte "e". Det låter så lataktigt

Tja, vad saker och ting egentligen är, är ofta inte lätt att veta. I normalt svenskt skriftspråk heter det "är". Men det är inte samma sak som att det måste heta "är" och inte "e" i vanliga människors vanliga talspråk. Själv kommer jag från Uppsala och säger oftast "e" och ibland "är" och betraktar mig inte som lat. För att göra poängen extremt uppenbar (och det här är ju en diskussion som ständigt återkommer i språkforumet): knappast någon nu levande svensk modersmålstalare, och förmodligen ytterst få svenskar de senaste 400-500 åren, har uttalat l:et i "ljus". Vem skulle vilja påstå att det egentligen heter [lju:s] när alla svenskar säger [ju:s]? Varför, egentligen, skulle det vara "bättre" eller mer "egentligt" att uttala efter skriften hellre än att uttala som man brukar? Det kan man fundera på.
Citera
2009-09-19, 03:06
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekster
Tja, vad saker och ting egentligen är, är ofta inte lätt att veta. I normalt svenskt skriftspråk heter det "är". Men det är inte samma sak som att det måste heta "är" och inte "e" i vanliga människors vanliga talspråk. Själv kommer jag från Uppsala och säger oftast "e" och ibland "är" och betraktar mig inte som lat. För att göra poängen extremt uppenbar (och det här är ju en diskussion som ständigt återkommer i språkforumet): knappast någon nu levande svensk modersmålstalare, och förmodligen ytterst få svenskar de senaste 400-500 åren, har uttalat l:et i "ljus". Vem skulle vilja påstå att det egentligen heter [lju:s] när alla svenskar säger [ju:s]? Varför, egentligen, skulle det vara "bättre" eller mer "egentligt" att uttala efter skriften hellre än att uttala som man brukar? Det kan man fundera på.

Håller med. Många svenska ord uttalas helt enkelt inte som de skrivs - något som varken är fel eller "oegentligt".

Det känns helt självklart för mig att "är" uttalas [e], åtminstone i allt annat än extremt betonad ställning. Tror knappast att jag har hört någon med svenska som modersmål konsekvent uttala r:en i "är".
Citera
2009-09-19, 03:07
Bannlyst
"Ida ska ja gå å äta på resturang å då e de best att ja har pengar me mä."

Så pratar jag.
Citera
2009-09-19, 06:04
Medlem
jumpcuts avatar
Nar jag vaxkte upp hette det räkör (eller räkêr eller hur man nu stavar varmlandska), i dag heter det reker, vegen, chefen osv. Sveavegen t ex.
Citera
2009-09-19, 07:32
Medlem
Supertramp01s avatar
Man kan ju inte säga "är". Det låter för jävla dumt.

Ja e från Skåne å nu skriver ja nästan likadant som ja snackar.
Citera
2009-09-19, 10:05
Medlem
Egon3s avatar
SVT har ett medicinskt program där presentatören kör med e genomgående. Folk ringer in och får då råd som följande:

— Hoppas att du blir bättre i helen, annars får du tala med din lekare.

Effekten behöver inte bli fel. Det är bara trevligt om folk leker doktor i hemmet, och då kan hälen få lite oljemassage förbifarten. Men, se upp för kvacksalvare och kvicksalvare på nätet!
Senast redigerad av Egon3 2009-09-19 kl. 10:18.
Citera
2009-09-19, 10:11
Medlem
najass avatar
Litegrann hörande till detta ämne är Lennart Helsings rim. Denne gigant har en del små skönhetsfläckar. När man sitter och läser böckerna för barnen inser man att förvånansvärt ofta bygger rimmen på att man säge e och inte ä i vissa ord.

Nu minns jag inte något direkt exempel, men det händer att han får till rim av typen väg - feg. Alltså om man uttalar väg som veg så visst då rimmar det på feg, men för mig, blir det rätt förvirrat i uppläsningen.
Citera
2009-09-19, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Talar dem alltså renare om dem säger [æ:r]?

Nej, men de talar renare!
Citera
2009-09-19, 12:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Litegrann hörande till detta ämne är Lennart Helsings rim. Denne gigant har en del små skönhetsfläckar. När man sitter och läser böckerna för barnen inser man att förvånansvärt ofta bygger rimmen på att man säge e och inte ä i vissa ord.

Nu minns jag inte något direkt exempel, men det händer att han får till rim av typen väg - feg. Alltså om man uttalar väg som veg så visst då rimmar det på feg, men för mig, blir det rätt förvirrat i uppläsningen.

Du får väl börja säga fäg?
Citera
2009-09-19, 12:54
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Litegrann hörande till detta ämne är Lennart Helsings rim. ...
Redan i namnet Helsing tycks ä i fågelnamnet hälsing vara e-ifierat. En hälsing är en ejderyngling, kallad hälsing på grund av speciell teckning på halsen. Halsen avledes då med omljud.

En hälsing kan förstås också vara en person från Hälsingland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in