Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Jag kom just och tänka på en rolig och dum samt onödig tanke, har ni märkt att på TV och radio så säger alla "e" istället för "är". I barnprogram,dokusåpor,radio program, fakta program, ungefär alla så säger personerna "e". Har nästan aldrig hört någon säga "är" i media. Egentligen så heter det ju "är" och inte "e". Det låter så lataktigt

Tja, vad saker och ting
egentligen är, är ofta inte lätt att veta. I normalt svenskt skriftspråk heter det "är". Men det är inte samma sak som att det måste heta "är" och inte "e" i vanliga människors vanliga talspråk. Själv kommer jag från Uppsala och säger oftast "e" och ibland "är" och betraktar mig inte som lat. För att göra poängen extremt uppenbar (och det här är ju en diskussion som ständigt återkommer i språkforumet): knappast någon nu levande svensk modersmålstalare, och förmodligen ytterst få svenskar de senaste 400-500 åren, har uttalat l:et i "ljus". Vem skulle vilja påstå att det
egentligen heter [lju:s] när alla svenskar säger [ju:s]? Varför,
egentligen, skulle det vara "bättre" eller mer "egentligt" att uttala efter skriften hellre än att uttala som man brukar? Det kan man fundera på.