2009-09-15, 14:35
Medlem
Givet är följande differentialekvation:

(t^2)*y´´ - t(t + 2)*y´+ (t + 2)y = 2t^3

t > 0

Från uppgiften fås att y = t och y = te^t satisfierar motsvarande homogena ekvation, jag har testat det också och det stämmer. Uppgiften är att bestämma partikulärlösningen till den icke-homogena ekvationen ovan. Jag började med att bestämma Wronskideterminanten och när man väl har gjort det så ska man kunna tillämpa en sats för att kunna bestämma partikulärlösningen. Man ska bestämma två integraler men jag får inte mitt svar att stämma överens med facit, i facit står det -2t^2. Enligt mina beräkningar så är det fler termer som ingår, någon som kan visa att partikulärlösningen faktiskt är -2t^2?
Citera
2009-09-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no_usefora_name
i facit står det -2t^2. Enligt mina beräkningar så är det fler termer som ingår, någon som kan visa att partikulärlösningen faktiskt är -2t^2?
Undersök skillnaden mellan din partikulärlösning och facits partikulärlösning. Är det en homogenlösning? I så fall är båda partikulärlösningarna korrekta.
Citera
2009-09-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Undersök skillnaden mellan din partikulärlösning och facits partikulärlösning. Är det en homogenlösning? I så fall är båda partikulärlösningarna korrekta.

Ah! Nu börjar det klarna, jag undersökte skillnaden och det var en homogenlösning. Hmm, jag borde ha tänkt på detta.

Tack Manne, du är duktig på matematik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in