Citat:
Ursprungligen postat av RuskigtPK
Absolut inte. Varför skulle kriminaliteten bli hög? och varför skulle det bli ett inbördeskrig?
Att kriminaliteten är högre bland invandrare än etniska svenskar i Sverige har bevisats ett otal gånger genom utdrag ur brottsstatistiken. Det behöver jag knappast gå in på ytterligare en gång.
Nu är jag långt från någon ödesprofet, men vi kan ju ta en kik på några aktuella inbördeskrig, hämtar dem i denna lista:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronologisk_lista_%C3%B6ver_krig#2000-talet
Israel-Palestina-konflikten - Orsak: Mångkultur. Judar och palestinier bråkar.
Israel-Libanon-konflikten - Orsak: Mångkultur. Också här judar och muslimer som bråkar.
Västsahara (frihetsintifada) - Orsak: Mångkultur. Nomader mot marockaner.
Och såhär kan vi hålla på. Vågar påstå att i 90% av fallen är det olika folkgrupper som slåss vem som ska bestämma i ett landområde, under vilket religiöst ok folks ryggar ska krökas, eller vilken folkgrupp som ska få exploatera naturtillgångarna i området. Det är otroligt sällan det är människor av samma folkslag som kommit ihop sig.
Det finns alltså fog för att säga att risken för ett inbördeskrig är betydligt mycket större när befolkningen i ett område är heterogen. Jag har sagt det förr, människan är ett flockdjur med ett behov att tänka i vi och dem-termer, och i det moderna makrosamhället blir utseendet och språket differentiatorer. Så länge vi med en blick eller några snabba ord kan särskilja invandrare från folk med etnisk tillhörighet till plats i fråga kommer det också finnas ett vi och dem vart i världen man än kommer. Så länge människan är människa och inte någon hjärnmanipulerad robot kommer också de här instinkterna göra sig gällande.
Nu tror väl inte jag på något inbördeskrig i Sverige, i alla fall så länge vi har råd att upprätthålla bidragssamhället. Så länge de har det skapligt bekvämt så kommer inte ens den mest radikale islamist lyckas dra igång något. Det finns helt enkelt för mycket att förlora för de allra flesta. Men, det är inte helt uppåt väggarna att fundera i de banorna. Historien har som sagt ett och annat att säga om lämpligheten i för stora skillnader mellan folk som bor på samma ställe, och historien har en förmåga att upprepa sig.