2009-09-13, 22:58
Medlem
Tjenare!

Jag hade till nästa år tänkt att söka till civilingenjör inom datateknik eller informationsteknik på chalmers eller KTH.

Min fråga är nu hur många studietimmar per vecka ni som går dessa program lägger ner per vecka på ett ungefär. Hur mycket som är schemalagd skol tid, respektive tid ni lägger ner på självstudier hemma.

Tack i förhand!

//Franzén
Citera
2009-09-14, 01:12
Medlem
pochps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eFranzen
Tjenare!

Jag hade till nästa år tänkt att söka till civilingenjör inom datateknik eller informationsteknik på chalmers eller KTH.

Min fråga är nu hur många studietimmar per vecka ni som går dessa program lägger ner per vecka på ett ungefär. Hur mycket som är schemalagd skol tid, respektive tid ni lägger ner på självstudier hemma.

Tack i förhand!

//Franzén

Jag läste iofs inte just det program du skriver om men har pluggat till högskoleingenjör själv plus att jag känner några som går det nämnda programmet på KTH.

Det du ska räkna med är heltidsstudier..alltså som ett heltidsjobb (40h/vecka). En del kurser har mer tid schemalagt i skolan än andra.
Hur mycket just du kommer behöva plugga hemma beror på hur lätt du har att lära just de saker du kommer behöva lära dig för att klara kursen (och det du tycker är intressant såklart, ibland vill man ju lära sig mer faktiskt).
Olika kurser kräver olika mycket tid även om de kanske är på samma antal poäng.

Vad jag sett hos mina vänner som pluggar Civ-ing Informationsteknik på KTH är att dom pluggade strax under 40h/vecka under perioderna och sedan galet mycket (enligt min mening) inför tentorna..låt säga 10-12h/dag (givetvis 70-84h/vecka, inga femdagarsveckor inför tentan där inte) i ungefär en vecka innan tentan (två kurser parallellt). MEN, värt att nämna är ju att alla är inte som dom!

Alltså, utgå från minst 40h/vecka (skola+hemma) till en början.
Citera
2009-09-14, 09:40
Medlem
Är du någorlunda klyftig och har lite fallenhet för det du sysslar med behöver du i stort sett aldrig gå över 40 h/vecka på en civilingenjörsutbildning såvida du inte siktar på riktigt höga betyg.
Citera
2009-09-14, 14:21
Medlem
Okej. Så när man snackar om heltid (8 timmar/dagen) så räknas det in på både schemalagd tid och egen studietid? Jag skulle verkligen överväga att välja något annat om man har föreläsningar 8 timmar/ dag för att sedan sitta hemma hela kvällen och gå igenom det som föreläsarna gick igenom på dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in