2009-09-13, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Troligtvis att användarnamn bannas, inget mer. Vilket bevisas av att bannlysta personer (medlemmar) kan återkomma gång på gång under nya namn.

Precis så, och även om det är mänskligt att fela känns det lite kontraproduktivt att banna en medlem som dagen efter är tillbaka på forumet. Dock finns det ju inte direkt en solid lösning på problemet så det är väl bara att gilla läget.
Citera
2009-09-13, 20:31
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Troligtvis att användarnamn bannas, inget mer. Vilket bevisas av att bannlysta personer (medlemmar) kan återkomma gång på gång under nya namn.
Nä det går i sf aldrig att stoppa. Vad jag då förstått så är man då ett s k Troll. Men som man sett avslöjas det ganska många sådana o det är i ofs bra för regler är till för att följas. Men dom som inte avslöjar sig själv eller genom andra hur komma åt dom? Men det är inget som kan tänkas det talas öppet om. För F B är ett fantastiskt forum och hoppas så förbli och då behövs det någon jävla ordning också.
Citera
2009-09-13, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Nä det går i sf aldrig att stoppa. Vad jag då förstått så är man då ett s k Troll. Men som man sett avslöjas det ganska många sådana o det är i ofs bra för regler är till för att följas. Men dom som inte avslöjar sig själv eller genom andra hur komma åt dom? Men det är inget som kan tänkas det talas öppet om. För F B är ett fantastiskt forum och hoppas så förbli och då behövs det någon jävla ordning också.

Precis, men den stora boven i drama är ju de facto IP-adressen. Om man exempelvis registrerar adressen för att sedan permanent radera dess befogenhet räcker det med att en vän till dig använt din dator och din server för att du som "bonus" får följa dennes öde. Så är det jag har uppfattat det hela iallafall, just att oskyldiga kan drabbas.
Citera
2009-09-13, 20:47
Medlem
spleendids avatar
Ja, jag kunde inte komma åt FB överhuvudtaget under den vecka jag var avstängd. Det var ganska surt. Man borde åtminstone få läsa!
Citera
2009-09-13, 20:54
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Ja, jag kunde inte komma åt FB överhuvudtaget under den vecka jag var avstängd. Det var ganska surt. Man borde åtminstone få läsa!
Även icke inloggade kan ju läsa, så det bör inte ha varit något problem. Dock kan det ju ha varit så att du hade autoinloggning påslaget och loggades in automatiskt, och då går det ju inte att läsa.
Citera
2009-09-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
FB använder sig som sagt inte av ip-banns.
Citat:
Har för mig att FB inte använder sig av IP-ban, enligt vad som sagts förut. Det är tämligen verkningslöst då det är mycket lätt att byta IP eller surfa via proxy.

har en ip-bannad polare så visst finns det. Det var för brott mot regel 1.01. Reklam och annonsering är förbjuden.

lite hårt men bra för mig, han kopplade nämligen ihop mig med mitt konto så det är lika bra att han inte ens kan komma in på fb.
Citera
2009-09-13, 21:33
Medlem
charkovs avatar
Man kan bara svara för sig själv men det skulle vara osmart att inte tänka på om man är inloggad automatisk o komma in o läsa när om nu vore avstängd. Sen kanske det t om kan vara ok att inte göra det ens, då inte regler sköts så har man inte där att göra överhuvudtaget. Klart inte för den drabbade men väl för dom som är seriösa och vet vad som gäller. Ip adressen skulle var så att stänga näst efter anv namnet. Det var att ta ansvar och hålla reda på säkerheten till den dator man då använder och inte en gemensam.
Senast redigerad av charkov 2009-09-13 kl. 21:36.
Citera
2009-09-13, 22:24
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
har en ip-bannad polare så visst finns det. Det var för brott mot regel 1.01. Reklam och annonsering är förbjuden.

lite hårt men bra för mig, han kopplade nämligen ihop mig med mitt konto så det är lika bra att han inte ens kan komma in på fb.
Om du menar att han gjorde sammankopplingen här på Flashback men avstängdes enligt 1.01 så ligger sammankopplingen kvar i öppet forum. Du kan då ännu RP:a inlägget/-n i fråga retroaktivt [enligt 1.06], om du inte har något emot att själv peka på sammankopplingen inför moderator.

Vad gäller IP-bannlysnings ineffektivitet å utkastade användare som återkommer proxyledes är det inte så farligt. Visten med 1.07 är ju inte att straffa kontomissbrukare, men skydda resten från kontomissbrukets störande effekter. Stör man inte kollas man inte och kan ännu bidra positivt. Den sekundära huvudsaken är att bråkstaken skärper sig, och gör hæn det i & med brott mot 1.07 är det ju blott formellt fel.
Citera
2009-09-15, 15:21
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Även icke inloggade kan ju läsa, så det bör inte ha varit något problem. Dock kan det ju ha varit så att du hade autoinloggning påslaget och loggades in automatiskt, och då går det ju inte att läsa.

Ja, jag hade autoinloggning påslaget. Tycker det är en bra funktion! Men det gick liksom inte att logga ut heller när jag var avstängd. Så jag kunde varken läsa eller skriva. Kanske vore bra om man loggades ut innan man stängdes av.
Citera
2009-09-15, 16:49
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spleendid
Ja, jag hade autoinloggning påslaget. Tycker det är en bra funktion! Men det gick liksom inte att logga ut heller när jag var avstängd. Så jag kunde varken läsa eller skriva. Kanske vore bra om man loggades ut innan man stängdes av.
rensa kakorna och ta bort alla koder som ligger på datoren så går det
Citera
2009-09-15, 18:13
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
rensa kakorna och ta bort alla koder som ligger på datoren så går det

Allright! Tack för tipset.
Citera
2009-09-15, 18:28
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee

Har han sett till att rensa alla kakor osv? Har haft kontakt med flera användare som trott sig vara ip-bannade, men sedan fick läsåtkomst efter att ha fixat det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in