2009-09-12, 00:53
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
(Once-twice-three times-four times)
Once, twice, thrice.
Citera
2009-09-12, 00:58
Medlem
lapparnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Min retoriklärare sa en gång till mig, be aldrig om ursäkt. Dvs "Jag är inte bra på det där med att tala inför publik, ursäkta mig. [Sedan påbörjas talet]" det visar underlägsenhet och på något vis ynklighet. Jag skulle ta bort det.
OT nu... Det kan även vara till talarens fördel att ursäkta sig och berätta att man är en usel talare innan talet, då är förväntningarna lägre och du kan endast överraska positivt.
Citera
2009-09-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Once, twice, thrice.

Thrice kan nog kännas en aning förlegat...
Citera
2009-09-12, 15:37
Medlem
kqrs avatar
Okej, kanske du har rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av lapparna
OT nu... Det kan även vara till talarens fördel att ursäkta sig och berätta att man är en usel talare innan talet, då är förväntningarna lägre och du kan endast överraska positivt.
Njaej, jag tror inte det. Om man förutsätter att talaren är riktigt dålig, så kommer det reflekteras i hur man uppfattar talet som helhet sedan.
Citera
2009-09-12, 16:07
Medlem
Snälla ta bort det överesta. Finns inget mer patetiskt en folk som klagar på sina språkkunskaper "umm umm jag har inte pratat engelska på 2år blabla"

Sedan använder man inte förkortningar som "I'm" i formella brev.
Citera
2009-09-13, 13:18
Medlem
lapparnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Okej, kanske du har rätt i.

Njaej, jag tror inte det. Om man förutsätter att talaren är riktigt dålig, så kommer det reflekteras i hur man uppfattar talet som helhet sedan.
Det är din åsikt. Det är ju talaren som berättar att han är dålig på att hålla tal, det visar väldigt mycket ödmjukhet och han kan även få massor av sympatier.
Citera
2009-09-13, 13:51
Medlem
abecedefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Snälla ta bort det överesta. Finns inget mer patetiskt en folk som klagar på sina språkkunskaper "umm umm jag har inte pratat engelska på 2år blabla"

Sedan använder man inte förkortningar som "I'm" i formella brev.

Det beror ju mycket på den som ska läsa CV:t vilken stil man ska hålla, ska du skriva till USA får du inte verka ha dåligt självförtroende, det är bara att skriva vad du kan och ursäkta dig inte. En kinesisk arbetsgivare å andra sidan kan tycka att du är burdus och oartig.

Jag vet inte hur attityden i Irland är men det är värt att diskutera vilken stil man ska hålla i sitt personliga brev med tanke på vilken land man söker jobb i (eller för den delen vilken bransch). I Sverige har jag uppfattningen att kan vara rätt informell och man kan gärna spä på lite. Viktig är dock men en snygg layout så att man syns bland kanske hundratals ansökningar.

Men du bör nog inte ursäkta din engelska, be hellre någon rätta brevet och sedan är problemet väck. Däremot om du tror att din arbetsgivare vill veta av din dåliga engelska kan det vara idé att säga det så att du inte blir utkickad direkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in