2009-07-21, 23:51
Medlem
waxizs avatar
Jag hade tänkt ge mig ut och plocka blåbär i skogen imorn då jag har sett att det finns hur mycket som helst iår! mums!

Frågan är då vad man ska göra med dem, jag tänkte göra marmelad samt frysa in lite av det.
Jag skulle vilja ha tips på andra saker man kan göra med dem som håller sig, visst man kan baka paj och så det hade jag nog tänkt göra men saker som jag kan behålla till hösten hade varit trevligt!
Citera
2009-07-22, 00:49
Medlem
FF0000s avatar
torka dem?
Citera
2009-07-22, 00:53
Medlem
Lantbruks avatar
Varför krångla till det för, häll upp en skål med mjölk, häv i massa blåbär och sockra rejält. Gott som fan .

Mvh
Citera
2009-07-22, 01:43
Medlem
gabbekjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Varför krångla till det för, häll upp en skål med mjölk, häv i massa blåbär och sockra rejält. Gott som fan .

Mvh

Visst är det härligt på slutet när det är en massa socker och mjölk kvar bara
Citera
2009-07-22, 02:30
Medlem
midnighttrains avatar
cheesecake, smoothies, sylt, marmelad, fruktsallader, sorbét, glass.. finns massor att göra
Citera
2009-07-22, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
cheesecake, smoothies, sylt, marmelad, fruktsallader, sorbét, glass.. finns massor att göra
Glöm inte blåbärspaj.
Citera
2009-07-22, 07:40
Bannlyst
Och till pajen brukar en blåbärssmoothie sitta som en smäck
Citera
2009-07-22, 11:13
Medlem
waxizs avatar
Tack för alla tips men dessa hade jag redan tänkt på, som jag skrev så ville jag ha tips på saker som jag kan ha kvar till hösten, kanske var lite otydlig då jag var trött när jag skrev skiten

blåbärsglass hade ju dock varit gott..
Hur pass håller sig hemmagjord marmelad och glass egentligen?
Citera
2009-07-22, 12:26
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Tack för alla tips men dessa hade jag redan tänkt på, som jag skrev så ville jag ha tips på saker som jag kan ha kvar till hösten, kanske var lite otydlig då jag var trött när jag skrev skiten

blåbärsglass hade ju dock varit gott..
Hur pass håller sig hemmagjord marmelad och glass egentligen?
Marmelad håller sig väldigt länge med tanke på sockerhalten.

Ett förslag (visserligen inte långvarigt men) är att slänga en näve blåbär i varje pannkaka när du gräddar dem.

Jag brukar nästan aldrig "göra något av" andra bär än jordgubbar (som jag gör sylt på). Jag bara fryser in dem, mest vinbär, krusbär och blåbär, för att sedan göra saft eller sylt vartefter senare på året. Det känns ofattbart lyxigt att koka saft mitt i vintern och känna sommardoften sprida sig...
Citera
2009-07-22, 13:23
Medlem
waxizs avatar
så det är nästan bara frysa in som gäller, jag håller just nu på att koka marmelad för första gången och ska även prova göra glass för första gången strax

marmeladen smakar väldigt gott redan!
Citera
2009-07-22, 13:25
Medlem
Gimp_offers avatar
Blåbärspannkaka mumms. Gör smet för vanlig fläskpannkaka men ha i blåbär i stället... Mums
Citera
2009-07-22, 13:27
Medlem
aq10s avatar
blåbärspaj är det riktiga guldet, hur gott som helst!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in