2009-05-21, 08:32
Medlem
hej, jag vet att det är rätt så gammalt ämne, men jag undrar än idag om hur detta kunde ske, att en bit land som alltid varit serbisk helt plötsligt blev en egen stat, dessutom har Kina och Ryssland inte förklarat dom som självständiga så jag vet inte till vilken grad det gäller. men kina o ryssland är ju 2 av världens mäktigaste länder. för mig känns det som om gotland skulle bli självständigt och sverige fick finna sig i det. blir inte serbien mobbad i detta ärende?

PS: jag tar ingens sida, undrar bara hur detta kan ske och vilka splittningar det förde med sig internationellt

mvh Aki
2009-05-21, 10:52
Medlem
RaskaOblasts avatar
Alla har redan gått igenom det jobbigt med såna trådar nåväl. Kosovo är självständigt då USA har intressen i området. En militärbas närmare Ryssland tex. Och nej Beni o ni alla andra dem värnade inte om era rättigheter utan det är anledningen.
2009-05-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
tycker bara det e sjukt att det kunde ske, för kosovo albaner ä'r typ inget annat än jogoslaviens zigienare om man ska vara helt ärligt, o nu får dom eget land bara så där e ju lite sjukt faktiskt

japp så kan man också tycka, det är inte lönt, det är bara gilla läget, kosovo är deras nu och ingeting kan ändra på det.

jag kan förstå serbernas smärta av förlusten när det gäller kosovo, men det är bara gilla läget, serberna borde koncentrera sig på att börja stå på egna stadiga ben, släppa kosovo och försöka bli sams med sina kroatiska och bosniska bröder.

jag tror dem flesta här är trötta på diskutera kosovo så snälla strö inte mer salt i såret.
2009-05-21, 23:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Jag undrar än idag om hur detta kunde ske, att en bit land som alltid varit serbisk helt plötsligt blev en egen stat...?
Du menar ungefär som när Serbien bröt sig ur ottomanska riket med hjälp av Frankrike och Ryssland?

Citat:
Blir inte Serbien mobbad i detta ärende?
Möjligen, men de fick skylla sig själv efter att de startat tre (eller var det fyra?) krig på ett mindre än tio år och öppet trotsat FN, EU och NATO. Till slut tröttnar folk.

Citat:
Undrar bara hur detta kan ske...
Det skedde för att serberna överskattade Ryssland och underskattade resten. De fattade helt enkelt inte att kalla kriget var slut. Kosovoalbanerna spelade också sina kort väl.

Citat:
...och vilka splittningar det förde med sig internationellt?
Ryssland hänvisade till Kosovo när de erkände Sydossetiens självständighet från Georgien, men annars verkar det mest ha blivit en fotnot.
2009-06-04, 01:12
Medlem
Den-vise-mannens avatar
De fick det till slut, men med USA's hjälp. Albaniens roll däremot har varit suverän. Ändå, Kosovo/Kosova tillhör nu USA - inte albanerna. De hade det svårt under Serbiens förtryck, men ännu värre ska de ha det nu under USA. De är inte befriade, de är ockuperade. De kommer att vara tvungna att gå med på allt USA säger.

Och Serbien ska vara glada om albaner nöjer sig bara med Kosovo/Kosova. Vi pratar om 50 år framåt, då Kosovo/Kosova blir ett land som alla i Balkan räknar med. Länder i Balkan måste inse att Kosovo/Kosova är faktiskt USA's 53;e stat. Se bara vad de har uppnåt på ett år. Säg mig, vilket land i världen har återhämtat sig så snabbt på 10 år, efter ett fruktansvärt krig. Visst, med EU's hjälp, men ändå.
2009-06-04, 02:15
Medlem
Alla vet att kosovo är serbiskt område, det är ingen hemlighet och alla i eropa håller med vi vet alla at serbien är ett stor nation!
2009-06-04, 10:56
Medlem
kess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnitsky
Alla vet att kosovo är serbiskt område, det är ingen hemlighet och alla i eropa håller med vi vet alla at serbien är ett stor nation!

Är det kanske därför 22 av 27 EU länder har erkänt Kosovo? Eller för att ge klarare siffror så har hela 81.48% av EU erkänt Kosovo som en självständig oberoende stat från Serbien.
2009-06-04, 12:02
Bannlyst
Citat:
hej, jag vet att det är rätt så gammalt ämne, men jag undrar än idag om hur detta kunde ske, att en bit land som alltid varit serbisk helt plötsligt blev en egen stat, dessutom har Kina och Ryssland inte förklarat dom som självständiga så jag vet inte till vilken grad det gäller. men kina o ryssland är ju 2 av världens mäktigaste länder. för mig känns det som om gotland skulle bli självständigt och sverige fick finna sig i det. blir inte serbien mobbad i detta ärende?

PS: jag tar ingens sida, undrar bara hur detta kan ske och vilka splittningar det förde med sig internationellt

mvh Aki

Om Kosovo alltid varit serbiskt, varför utgör då albanerna 90% av Kosovos befolkning.
2009-06-04, 12:05
Medlem
Pucilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballisti
Om Kosovo alltid varit serbiskt, varför utgör då albanerna 90% av Kosovos befolkning.

De kanske har flyttat in?
Serberna kanske har flyttat ut?
Eller har albanerna bott där i 2500 år medans resten av illyrien avbefolkades av albaner/illyrer.

Bara en tanke
2009-06-04, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pucilo
De kanske har flyttat in?
Serberna kanske har flyttat ut?
Eller har albanerna bott där i 2500 år medans resten av illyrien avbefolkades av albaner/illyrer.

Bara en tanke

90% är ju ändå en siffra som säger rätt så mycket ändå. Delar av självaste Albanien har inte ens en så hög andel av albaner.
2009-06-04, 13:20
Medlem
Pucilos avatar
Citat:
90% är ju ändå en siffra som säger rätt så mycket ändå. Delar av självaste Albanien har inte ens en så hög andel av albaner.

De kanske gillar naturen?
Skämt åsido, serber har i stora antal flyttat ur Kosovo de senaste 400 åren, lägg till albanernas höge födelsetal så har vi 90% på ett ut!
2009-06-04, 14:06
Bannlyst
Citat:

Så malmö är arabiskt? Rosengård borde få bli självständigt? Sami land i norrland?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in