2009-04-02, 23:30
Medlem
Tjena. Har suttit och tänkt på en grej de senaste dagarna typ. Hur vore det ifall det fanns en spikad tråd för alla "snabba frågor" i varje underforum?

Med snabba frågor menar jag typ, någonting man vill ha svar på som tendenserar att aldrig utvecklas till någon vidare diskussion.
Ska försöka illustrera ett exempel:

Tänk dig t.ex. Imorgon ska du till Göteborg och undrar ifall det finns något bra mat ställe i central stationen t.ex.
Detta är ju en sådan fråga om det aldrig direkt kommer utvecklas till någon större diskussion, utan bara några enstaka svar. Så Istället för att starta en helt ny tråd i aktuellt underforum ställer du din fråga i denna spikade tråden.

På så sätt slipper vi en massa skit trådar som ändå bara ligger och skräpar.

Har jag uttryckt mig så att ni förstår? Så vad säger ni? Kan detta vara en idé?
Citera
2009-04-02, 23:34
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Tjena. Har suttit och tänkt på en grej de senaste dagarna typ. Hur vore det ifall det fanns en spikad tråd för alla "snabba frågor" i varje underforum?

Med snabba frågor menar jag typ, någonting man vill ha svar på som tendenserar att aldrig utvecklas till någon vidare diskussion.
Ska försöka illustrera ett exempel:

Tänk dig t.ex. Imorgon ska du till Göteborg och undrar ifall det finns något bra mat ställe i central stationen t.ex.
Detta är ju en sådan fråga om det aldrig direkt kommer utvecklas till någon större diskussion, utan bara några enstaka svar. Så Istället för att starta en helt ny tråd i aktuellt underforum ställer du din fråga i denna spikade tråden.

På så sätt slipper vi en massa skit trådar som ändå bara ligger och skräpar.

Har jag uttryckt mig så att ni förstår? Så vad säger ni? Kan detta vara en idé?

"Problemet" är att oftast så finns informationen redan så det enda man behöver göra är att använda sökfunktionen.

Jag håller dock med om att FAQ's kan vara bra som klistrade trådar till en viss del, tyvärr är det så att många läser inte dom inte utan skapar nya trådar och så är man tillbaka på ruta 1 igen.

Ser du något du tycker ska klistras så är mitt bästa råd att du kontaktar moderatorerna för den forumdelen och snackar med dom.
Citera
2009-04-02, 23:35
Medlem
Shoffens avatar
Jobbigt att sortera ut svaren till ens egen fråga om det ramlar in tio frågor på en timme och man inte har tid att sitta och kolla var 5e minut. Tror det kommer bli ganska rörigt i den tråden.
Citera
2009-04-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
"Problemet" är att oftast så finns informationen redan så det enda man behöver göra är att använda sökfunktionen.

Ser du något du tycker ska klistras så är mitt bästa råd att du kontaktar moderatorerna för den forumdelen och snackar med dom.

Jo helt klart! Men jag skulle vilja påstå att i majoriteten utav fallen används aldrig den sök funktionen speciellt flitigt.
Jag säger inte att den spikade tråden i fråga skall bli en tramstråd. Men det kan ju vara betydligt "bekvämare" för er mods att få ett sådant inlägg i den tråden än att behöva gå på jakt efter dåliga trådstarter t.ex

Jag kanske uttryckte mig lite dåligt. Jag kan ta en utav mina egna trådar som exempel. Jag skulle ha fest på midsommarafton, och jag var lite sent ute så jag startade en tråd om "Ska jag sätta upp en lapp i trappuppgången om att jag ska ha fest typ"
Det var ju en typisk sån fråga som aldrig skulle komma att utvecklas till någon vidare diskussion. Utan själva frågan var "Snabb"

Menade inte att någon specifik tråd skulle spikas
Citera
2009-04-02, 23:46
Medlem
micaeles avatar
För de flesta små spörsmål och funderingar som man tänker sig kan nog forumet Vardagsbekymmer fungera bra. Där brukar det alltid ramla in korta, snabba svar oavsett frågeställning (INNAN någon fingerfärdig mod hinner låsa och hänvisa till 'rätt' forum...).

Fast nu lär jag väl få på pälsen av Pendeltåg och dennes medmods för att jag gör reklam för VB som allmän frågelåda...
Citera
2009-04-03, 01:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Själv hatar jag samlingstrådar. De är svåra att följa och man måste helt förlita sig på att man söker rätt för att hitta informationen när den vuxit till några 100 sidor. Sen dödar den den vanliga diskussionen eftersom det är naturligt att vilja posta en fråga i forumet och det kommer att bli en massa trådar som "Men ditt nöt, kolla i samlingstråden först, där står det ju på sida 85!!"

När folk istället skriver sina frågor som riktiga inlägg, så måste de lägga ner tid på att skapa en bra rubrik, vilket gör att de blir lättare att söka på än när man bara skriver en fråga i mängden i en gigantisk tråd.

Mina 5 cent.
Citera
2009-04-03, 01:28
Medlem
A-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Själv hatar jag samlingstrådar. De är svåra att följa och man måste helt förlita sig på att man söker rätt för att hitta informationen när den vuxit till några 100 sidor. Sen dödar den den vanliga diskussionen eftersom det är naturligt att vilja posta en fråga i forumet och det kommer att bli en massa trådar som "Men ditt nöt, kolla i samlingstråden först, där står det ju på sida 85!!"

När folk istället skriver sina frågor som riktiga inlägg, så måste de lägga ner tid på att skapa en bra rubrik, vilket gör att de blir lättare att söka på än när man bara skriver en fråga i mängden i en gigantisk tråd.

Mina 5 cent.

Redan nu är det tillräckligt illa då man knappt kan starta en tråd som ej varit "uppe" längre. Om dessutom TS idé realiseras blir en debatt närmast omöjlig.
Citera
2009-04-03, 02:58
Medlem
orkarNs avatar
Spontant känns det som att förslaget passar bättre för en webbplats som identifierar sig själv som "mötesplats" än ett diskussionsforum. Ja, jag vet att det är en trött gammal jävla poäng, men så länge FB inte bestämmer sig för att röra sig mot att bli en stor svensk webbplats där människor pratar om ditten och datten (passagen för flertalet år sen?) tycker jag att debatten skall sättas i första rummet - chattliknande trådar utan direkt syfte finns det plats för på många andra ställen.

Jag skulle nästan vilja gå vidare och säga att FB redan nu rört sig för långt åt det hållet med t.ex. sportforumet där one-liners och icke-debatt frodas som mögel, men det är min egen högst personliga åsikt. Naturligtvis inser jag att Flashback aldrig hade vuxit till dagens storlek om det handlade om strikt debatt enbart i frågor som var tillräckligt debatterbara - Flashback Debatt gick ju i graven.

Däremot ser jag nog en plats i framtiden för TS förslag på ett Flashback som fortsätter utvecklas som det gör, vilket onekligen tycks vara mot mer av en mötesplats.
Citera
2009-04-03, 07:53
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Jobbigt att sortera ut svaren till ens egen fråga om det ramlar in tio frågor på en timme och man inte har tid att sitta och kolla var 5e minut. Tror det kommer bli ganska rörigt i den tråden.
Fast det blir tveklöst jobbigare för hela forumet om det istället skapas tio helt nya trådar på en timme. På en eftermiddag har man 4-5 sidor med nya trådar och knappt en käft orkar läsa mer än till sidan 2.
Citera
2009-04-03, 15:19
Medlem
b0gfettos avatar
I "Språk" hade jag gärna sett en sådan tråd, där man kan ställa en fråga lite snabbt som inte förtjänar en hel tråd. Typ "Heter det välkommna eller välkomna?", "Vad är rätt: symptom eller symtom? Vad är vanligast om båda är korrekt?".

(Den sista frågan har jag funderat på att ställa men inte känt att det är värt en tråd.)
Citera
2009-04-03, 17:10
Medlem
Snövits avatar
Vi har en sådan i mat och jag tycker den passar bra där.

Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat
Citera
2009-04-03, 17:12
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Vi har en sådan i mat och jag tycker den passar bra där.

Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat
Ett gott exempel på något som borde införas i många forum där korta frågor är vardagsmat. Sen gäller det bara att upplysa nya och gamla medlemmar om trådarna...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in