2009-02-06, 16:37
Medlem
Sodajacks avatar
Okej jag har inte bakat någonting på många år, var väl på högstadiet på hemkunskapen och då misslyckades jag jämt, men nu måste jag ha bakat någonting till min flickvän inom 2 timmar! Det ska vara som ett förlåtelsekaka eller nåt som visar att jag ångrar mig och är snäll igen typ

Så snälla någon som har ett bra förslag? Det är helt tomt i mitt huvud och skulle behöva tips snabbt. Länka gärna ett recept om ni kan hitta det så är jag evigt tacksam

ps. det ska helst kunna göras på något som finns i varje hem... Typ ägg, mjöl och sånt
Citera
2009-02-06, 16:39
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodajack
Okej jag har inte bakat någonting på många år, var väl på högstadiet på hemkunskapen och då misslyckades jag jämt, men nu måste jag ha bakat någonting till min flickvän inom 2 timmar! Det ska vara som ett förlåtelsekaka eller nåt som visar att jag ångrar mig och är snäll igen typ

Så snälla någon som har ett bra förslag? Det är helt tomt i mitt huvud och skulle behöva tips snabbt. Länka gärna ett recept om ni kan hitta det så är jag evigt tacksam

ps. det ska helst kunna göras på något som finns i varje hem... Typ ägg, mjöl och sånt

här kommer lite copypasta!

100 g smält smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
1 dl kakao
1/2 tsk salt
50 g krossad mörk choklad (om man vill)

Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med ströbröd eller kokos. Sätt ugnen på 175 grader. Rör i hop de torra ingredienserna och tillsätt sen smöret och sist äggen. Rör ner chokladkrosset och häll över smeten i formen. In i ugnen ca 15-30 min, beroende på hur stor form man har mm. Känn med sticka med jämna mellanrum för den ska vara KLADDIG! Hellre för kladdig än tvärt om.. Serveras riktigt kall med grädde eller glass. Yummi yummi!
Citera
2009-02-06, 16:43
Medlem
Sodajacks avatar
Ser gott ut Är det kladdkaka?

edit: fan har inte en sån där med löstagbar kant... Vad gör man då?
Citera
2009-02-06, 17:23
Medlem
arthuros avatar
man MÅSTE inte ha en med löstagbar kant.
Citera
2009-02-06, 17:31
Medlem
stilltons avatar
det går väl att proppa ner ett bakplåtspapper om man inte vill få svårt att få ur kakan.. kanske inte blir så fina kanter iof..
Citera
2009-02-06, 18:01
Medlem
Sodajacks avatar
Det blev en sockerkaka istället då jag såg en sån form Tack för hjälpen iaf sparar det där receptet
Citera
2009-02-06, 18:04
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodajack
Det blev en sockerkaka istället då jag såg en sån form Tack för hjälpen iaf sparar det där receptet

Angående kanten så är det ju inget krav, blir bara lite enklare.
Receptet var första bästa kladdkaksrecept jag hittade, finns oändligt med variationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in