2009-01-19, 22:34
Medlem
ASSÅ KOSOVOALBANER ÄR SÅ JÄVLA ASSÅ DFAFSDFJN

...skämta. Min fråga är denna och jag hoppas att den kommer att leda till mycket debatt: "Om man jämför Serbien med EU och Kosovo med Sverige, vilket land av Kosovo och Sverige är mer självständigt än det andra?"
Citera
2009-01-19, 23:35
Medlem
Kan du översätta till svenska?
Citera
2009-01-19, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Kan du översätta till svenska?
Sverige förlorar sin självständighet mer och mer pga. EU (läs Lissabonfördraget). Kosovo har utropat självständighet men det är ju allmänt känt att det är ett land bara på ett ungefär. Att Serbien vägrar att erkänna landet är en faktor som bidrar till det. Nu är min fråga, "vilket land av Sverige och Kosovo är mest jämställt?"
Senast redigerad av Äcklig gubbe 2009-01-20 kl. 00:01.
Citera
2009-01-20, 00:01
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Sverige förlorar sin självständighet mer och mer pga. EU. Kosovo har utropat självständighet men det är ju allmänt känt att det är ett land bara på ett ungefär. Att Serbien vägrar att erkänna landet är en faktor som bidrar till det. Nu är min fråga, "vilket land av Sverige och Kosovo är mest jämställt?"

Sverige. Kosovo existerar för att någon har tvingat fram dess självständiga existens, inte i form av en naturlig process.
Citera
2009-01-20, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Sverige. Kosovo existerar för att någon har tvingat fram dess självständiga existens, inte i form av en naturlig process.

Hur tänker du då?
Citera
2009-01-20, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veli
Hur tänker du då?

Serbien - tvingat.
Citera
2009-01-20, 16:35
Bannlyst
Citat:
Hur tänker du då?

Han menade att albanska maffiapengar/provokationer mot serbiskt rättmätigt styre med dess konsekvenser, tvingade fram en självständighet.
Senast redigerad av Moravac 2009-01-20 kl. 16:38.
Citera
2009-01-20, 16:49
Medlem
109740s avatar
Citat:
Hur tänker du då?

Helt enkelt att det inte var en överenskommelse med Serbien. Det var inte accepterat av den andra parten utan självständigheten kom tack vare goda vänner, inte för att både serber och albaner fick nog av varandra. Dumt uttryck dock, de krigade ju friskt. Jag menar, helt enkelt att självständigheten inte var accepterat av "moderlandet" eller vad vi nu ska kalla det.

Citat:
Ursprungligen postat av Moravac
Han menade att albanska maffiapengar/provokationer mot serbiskt rättmätigt styre med dess konsekvenser, tvingade fram en självständighet.

Ja, precis. Och serberna hade inte gjort något som helst fel utan var oskyldiga offer i det hela. Typ som Tibet versus Kina. [/END IRONI]
Citera
2009-01-20, 19:00
Bannlyst
Citat:
ASSÅ KOSOVOALBANER ÄR SÅ JÄVLA ASSÅ DFAFSDFJN

...skämta. Min fråga är denna och jag hoppas att den kommer att leda till mycket debatt: "Om man jämför Serbien med EU och Kosovo med Sverige, vilket land av Kosovo och Sverige är mer självständigt än det andra?"

Vem är det du citerar?
Citera
2009-01-20, 19:03
Bannlyst
Citat:
Sverige förlorar sin självständighet mer och mer pga. EU (läs Lissabonfördraget) Kosovo har utropat självständighet men det är ju allmänt känt att det är ett land bara på ett ungefär. Att Serbien vägrar att erkänna landet är en faktor som bidrar till det. Nu är min fråga, "vilket land av Sverige och Kosovo är mest jämställt?"

Jämställt? Ja ser vi till de båda ländernas regeringar så är kämställdhet toppprioritet för dem båda. Men vad gäller folket i Sverige och i Kosovo så ser det annorlunda ut. Båda folken är ganska rasistiska, den ena har större skäl för att vara rasistiska och den andra har knappt några (du kan gissa vem som är vem).
Citera
2009-01-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Vad är naturligt i en statsbildning? Kosovo är inte godkänt av FN eftersom Ryssland stoppar detta, det är det som är skillnaden.
Citera
2009-01-20, 21:47
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Vad är naturligt i en statsbildning? Kosovo är inte godkänt av FN eftersom Ryssland stoppar detta, det är det som är skillnaden.

Statsbildningar har i vanliga fall kommit till efter:
A: Fredsöverkommelser efter långt krig där bägge parter skriver under: ÖUs kollaps efter WW1 och alla nya centraleuropeiska stater.
B: Fredlig uppgörelse mellan "moderlandet" och den nya staten. Exempel: Sverige - Norge 1905.

Vi har varken det ena eller det andra i Kosovo utan vi har fortfarande Kosovo inom Serbiens gränser enligt Serbien och många andra länder i världen. Problemet är således inte löst bara för att albanerna säger "Nu har vi gjort det, case closed". Det kallas en ensidig självständighetsförklaring som är långt ifrån lika tung som mutual. Se hur det gick för Yassir Arafats ensidiga självständighetsförklaring av Palestina 1988 (tror det var det året).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in