2009-01-16, 17:05
Medlem
FrasseFloyds avatar
Tjeckien blev ordförandeland den 1 januari. Som traditionen bjuder ska ledarlandet avtäcka ett konstverk av något slag i parlamentet. Frankrike, som var ordförande innan Tjeckien, hade en enkel ballong i de franska färgerna. Tjeckien däremot tog det hela till en ny nivå när de utsåg konstnären David Černý att ordna med konstverket.

Han gjorde ett slags collage över EU-länderna och tog något typiskt attribut som han satte på landet. Danmark, t ex, byggdes av legobitar som formar Muhammedkarikatyren från Jyllandsposten, Litauen fick ett par små män som urinerar åt öst (så att de träffar Ryssland) och Frankrike fick en stor banderoll där det står GRÈVE! (STREJK!) rakt över hela landet.

Roligt är också att David Černý påstått sig ha tagit hjälp av 26 andra konstnärer från EU-länderna men han har i själva verket bara hittat på 26 namn som och biografier som han publicerat i samband med konstverkets avtäckning.

Konstverket har givetvis upprört någon. Bulgarien kräver att deras land (som symboliseras av neonljus och en turkisk toalett) tas bort ur konstverket. Även muslimer har reagerat eftersom Danmarks karikatyrer nu tas till en ny nivå.

Jag undrar vad det här konstverket kan få för följder. Det är givetvis en petitess men eftersom reaktioner redan kommit lär fler följa. Får det vara kvar? Kommer länder radera sig själva från konstverket? Eller kommer folk, precis som jag, se det komiska i det hela och inse att man bara är löjlig om man försöker göra något åt det?

Komik på hög nivå!

Översiktlig bild
Mer detaljerad video
Citera
2009-01-16, 17:11
Medlem
Deeecs avatar
Haha! Jag har inget att tillföra diskussionen, men jävlar va klockrent!
Citera
2009-01-16, 17:22
Medlem
Vilket vidrigt "konstverk". Anskrämligt utseende, muslimbashing och nazireferenser. En hundring på "konstnärens" etnicitet, någon?
Citera
2009-01-16, 17:28
Medlem
Sarteks avatar
Måste ge honom respekt för att ha lyckats med ett brottsligt tilltag och förmodligen undkommit. Dessutom fullt synligt, och utan att förstöra nåns egendom, sånt gillar jag . Notera att han fick betalt 350.000€. Jag kommer dock att skratta högt om EU stämmer skiten ur honom för att INTE uppfyllt sitt kontrakt. Hoppas också att detta leder till att EU kontrollerar vart man skickar skattebetalarnas pengar bättre.

(som sagt kommer han knappast bli stämd eftersom han gömmer sitt brott bakom yttrandefriheten, och EU kommer knappast att agera mot honom hur kul detta nu än vore.) Ironiskt nog kommer detta att stärka EU Leve S.P.Q.E!
Citera
2009-01-16, 17:47
Medlem
king hippos avatar
hur framstäldes sverige? hittade inte på bilden.
Citera
2009-01-16, 17:48
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king hippo
hur framstäldes sverige? hittade inte på bilden.

IKEA-paket!
Citera
2009-01-16, 17:55
Medlem
NeyCons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
IKEA-paket!

Med en vinge från Gripen synlig i den genomskinliga delen.

Tycker detta konstverk är alldeles underbart och tycker inte att något av det borde ändras efter reaktioner från medlemsländer.

Vissa saker kan dock tänkas överdriva (nazireferenser, etc), men hoppas att de flesta länder åtminstone försöker se det humoristiska i det och kanske istället tänker på att det ändå bara kommer visas under Tjeckiens ordförandeskap.
Citera
2009-01-16, 18:08
Medlem
Philemon046s avatar
Jag läste om detta idag och det är skitroligt! Ibland blir man bara trött för att folk inte kan spänna av lite och se att det bara handlar om att underhålla samtidigt som ett budskap ska nå fram. Jag tror att temat var "barriärer" och att bli upprörd över något sånt här är ju bara att öka klyftorna mellan människor.
Citera
2009-01-16, 19:41
Medlem
Tobiaslindgrens avatar
Jag förstod inte riktigt avbildningen av Finland, inte de flesta av de andra länderna heller. Jag är väl för obildad och/eller ung för att förstå de flesta av referenserna
Citera
2009-01-16, 19:58
Medlem
liquid_flows avatar
haha,
ungern är full med atomer och molekyler.
Citera
2009-01-16, 19:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslindgren
Jag förstod inte riktigt avbildningen av Finland, inte de flesta av de andra länderna heller. Jag är väl för obildad och/eller ung för att förstå de flesta av referenserna
Om du tittar här hittar du en förklaring. http://en.wikipedia.org/wiki/Entropa#Nations_shown
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in