2009-01-13, 18:44
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Hej kära FB bröder.

Jag har fått i uppdrag av cannabis culture (Marc Emery) att skriva en artikel om den svenska cannabis förföljelsen.

Den kommer till mestadels handla om den svenska modellen och nolltolerans.
Vi i sverige är ett av få "fria" länder där det är straffbart att ha cannabis i kroppen.
Jag kommer även ta upp MS sjuka susannes bisarra fall, problematiken med drograttfylleri och att människor får sina liv förstörda och sina körkort indragna för att de har så lågt som 0.001 mikrogram thc i kroppen.

Om ni har några fler infallsvinklar som är lite mer unika för just sveriges cannabis förföljelse så mottages dessa med öppen famn.

Egna upplevelser och dylikt vore också guld
(har ett par fin fina exempel på vanliga liv förstörda som jag hittat här och på swecan)

Det som jag skulle behöva cannabisfolket i sveriges hjälp med är fotografier.
Jag är en utmärkt skribent men som fotograf är jag helt värdelös, jag kan inte knäppa en bild och jag kan knappt komma på hur jag ska illustrera artikeln.

Om någon där ute vill hjälpa till med bilder så hör av er, ni kommer givetvis få credd för bilderna i artikeln men några pengar i det hela finns det inte, detta gör jag för att vi ska få dela med oss av den sjuka och förvridna svenska modellen med våra nordamerikanska cannabis kollegor.
Senast redigerad av GanjaThorulf 2009-01-13 kl. 18:46.
2009-01-13, 18:49
Medlem
alternativt.s avatar
Det låter awesome!

Vi har ju det unika uttrycket "haschpsykos", som bygger på en noja staten själva har skapat. Vem är inte rädd när straffen är skyhöga pga lite röka? Inte tala om alla polisresurser som läggs på att ta fast brukare.

Bara en teori, annars lycka till med artikeln!
2009-01-13, 19:05
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativt.
Det låter awesome!

Vi har ju det unika uttrycket "haschpsykos", som bygger på en noja staten själva har skapat. Vem är inte rädd när straffen är skyhöga pga lite röka? Inte tala om alla polisresurser som läggs på att ta fast brukare.

Bara en teori, annars lycka till med artikeln!

Ja haschpsykos och apelsinmannen bör få sig ett par rader.

Jag håller på och researcha om hasch-flashbacks är en del av propagandan i övriga länder. Det är något som känns väldigt svenskt.
i sverige blir man hög mer än en gång på varje joint och det i upp till ett halvår =)

Körkortsboken och dess påstående om att cannabis berusar i upp till 6 veckor är också en klassiker, om någon har en aktuell bok med aktuellt citat vore underbart, jag är lite för gammal för att ha vänner med böcker liggandes.

Tack för feedbacken, jag tycker det ska bli riktigt trevligt men jag känner ett ansvar då vi är många som är förföljda och jag vill ge en bild av alla cannabisbrukare i sveriges lidande inte bara mitt eget.
2009-01-13, 19:15
Medlem
Tycker de sjuka med det är att polisen aldrig blundar för det.
Visst man kan förstå att dom måste göra sitt jobb,men att åka runt i områden mitt i natten för att jaga folk som röker en joint är för mkt bara.Och ja det är precis va dom gör här.livserfarenheter!
2009-01-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Ja haschpsykos och apelsinmannen bör få sig ett par rader.

Jag håller på och researcha om hasch-flashbacks är en del av propagandan i övriga länder. Det är något som känns väldigt svenskt.
i sverige blir man hög mer än en gång på varje joint och det i upp till ett halvår =)

Körkortsboken och dess påstående om att cannabis berusar i upp till 6 veckor är också en klassiker, om någon har en aktuell bok med aktuellt citat vore underbart, jag är lite för gammal för att ha vänner med böcker liggandes.

Tack för feedbacken, jag tycker det ska bli riktigt trevligt men jag känner ett ansvar då vi är många som är förföljda och jag vill ge en bild av alla cannabisbrukare i sveriges lidande inte bara mitt eget.

Min syster har börjat att ta körkort nu. Hon borde ha en sådan bok liggandes. Ska genast gå och fråga henne och leta upp det ! Återkommer så snart som möjligt!

Boken är från 2007 av Sveriges Trafikskolors Riksförbund.
"Körkortsborken" det är den trettonde upplagan.

Så här står det om hasch:

"Hasch framkallar hallucinationer och ger störd verklighets-uppfattning. Det ger också oförmåga att ta emot intryck utifrån, kraftig överskattning och desorientering. En hasch-påverkad bilförare har svårt med avståndsbedömning och att hålla en jämn trafikrytm. En pipa hasch ger påverkan under minst en vecka. Under den tiden är du troligen olämplig som bilförare. Giftet kan finnas kvar i kroppen upp till två månader."

Så står det ord för ord om hasch i Kökortsboken.
Senast redigerad av ChrilleKrullis 2009-01-13 kl. 19:26.
2009-01-13, 19:21
Medlem
OldSpices avatar
Citat:

Haha, upp till 10 år har jag hört! Och det är faktist baserat på sanni..logi..vetensk.. det är en myt, fast jag skulle inte ha något emot att bli bäng helt plötsligt bara, någon som har några tips om hur man får dessa "flashbacks"?

Hitta några gamla skolböcker om du har, eller försök få tag på, och citera några av alla dem myter som står, och skriv att detta är vad staten lät ut till sina medborgare, lögner!
2009-01-13, 19:23
Medlem
Nice
När ska den publiceras?
Vad för sorts bilder hade du tänkt dig (kan försöka bidra med några)
2009-01-13, 19:34
Medlem
dynamit-kisens avatar
"En pipa hasch ger påverkan under minst en vecka. Under den tiden är du troligen olämplig som bilförare. Giftet kan finnas kvar i kroppen i upp till två månader"

- Körkortsboken
Ges ut av Sveriges trafikskolors trafikförbund.

Det var nog det enda jag hittade. Men det stod väldigt lite i boken, bara en sida som behandlade hasch, amfetamin, kokain och narkotika i allmänhet. Hoppas att det hjälper och att jag inte uppfattat hasch fel. (Har själv inte rökt hasch).
2009-01-13, 19:35
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Tack alla som bidrar!

Den ur körkortsboken är klockren, helt utan verklighetsuppfattning jag blir så förbannad.

Marc ska ha ett första utkast den 30:e Januari.

Hur tycker ni att man bäst kan illustrera landet lagom och dess övernitiska nolltolerans?

Bidrag av foton vore underbart, har du några tankar vad du skulle vilja fota?

Min dröm är en snötäckt svensk radhusträdgård med flagga hissad och två huttrande personer med varsin joint framför. Den känns dock ej realistisk.

Jag kan ärligt säga att jag är total n00b på att illustrera artiklar jag brukar lämna det åt andra.
2009-01-13, 19:47
Medlem
Citat:
Tack alla som bidrar!

Den ur körkortsboken är klockren, helt utan verklighetsuppfattning jag blir så förbannad.

Marc ska ha ett första utkast den 30:e Januari.

Hur tycker ni att man bäst kan illustrera landet lagom och dess övernitiska nolltolerans?

Bidrag av foton vore underbart, har du några tankar vad du skulle vilja fota?

Min dröm är en snötäckt svensk radhusträdgård med flagga hissad och två huttrande personer med varsin joint framför. Den känns dock ej realistisk.

Jag kan ärligt säga att jag är total n00b på att illustrera artiklar jag brukar lämna det åt andra.

Vet faktiskt inte, your the boss
Möjligtvis något med poliser med i bilden, kanske också något med en garderobs odlig , men vad vet jag.

En annan ide som du också kan skriva om är ju overgrow och då kan man ju kanske ta nån bild ifrån http://bilder.cannabisera.se/
Eller kanske rent av http://i44.tinypic.com/hvdilj.jpg , om yonny tillåter

Om du ska skriva om susanne så skulle man ju kunna försöka få en bild av henne också.
Senast redigerad av antiantiliberal 2009-01-13 kl. 19:52.
2009-01-13, 19:48
Medlem
Citat:
Tack alla som bidrar!

Haha jorrå händer defenitivt att man hamnar i nått radhus område
2009-01-13, 19:52
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Vet faktiskt inte, your the boss
Möjligtvis något med poliser med i bilden, kanske också något med en garderobs odlig , men vad vet jag.

En annan ide som du också kan skriva om är ju overgrow och då kan man ju kanske ta nån bild ifrån http://bilder.cannabisera.se/

Ja några svenska poliser hade varit guld.

En idé jag haft är bilder från en vanlig svensk stad klockan tolv en lördagkväll, en bild på det svenska svineriet som är lagligt och som motsats en bild på skötsamma svenskar som röker.

En fin svensk odling är också en utmärkt idé.

Vi ser vilka fler idéer som dyker upp här, jag har inte fått specifierat hur många bilder redaktören vill ha men artikeln ska vara på 3000 ord.

Edit: Hur får vi yonnis godkännande? Den bilden var magnifik i mina ögon (dock foto n00b deluxe)
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in