2008-12-28, 21:30
Bannlyst
Tjena!

Jag har under en tid försökt förmå Flashback att skapa ett underforum för Stadsplanering, Arkitektur, Infrastruktur och Kollektivtrafik. Två av dessa skulle jag vilja se som en slags motpol till UE. Allt övergivet kontra stadsplanering (kanske också arkitektur). Tunnlar och liknande klassar också in; det är ju ren infrastruktur. Kollektivtrafik får väl i det här sammanhanget ses som ett svart får.

Har ni andra UE:are - liksom jag - ett intresse för sånt här? Kan man gå så långt som att de som är intresserade av övergivna objekt även är intresserade av stadsplanering, och att de som inte är intresserade av just övergivna objekt, inte heller är intresserade av just stadsplanering?

Tillägg: Eller är det kanske så att ni hatar stadsplanering eftersom det är en del i att förnya (läs förstöra) UE-objekt?

Jag startar den här tråden av två anledningar. Dels för att diskutera detta samband. Dels för att samla anhängare till skapandet av nämnda forum. Vi finns i tråden länkad till nedan, ni är mer än välkommna

https://www.flashback.org/showthread.php?t=705711

Allt gott
//myller
Senast redigerad av dr myller 2008-12-28 kl. 21:42. Anledning: hatar?
Citera
2008-12-28, 23:11
Medlem
Jag anser att UE är intressant, men själva upplägget, planeringen och tänkandet över infrastrukturen är något jag tycker är mycket intressantare, men är ju två världar av det hela.

UE är ju lite mer förbjudet
Citera
2008-12-29, 09:26
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Tjena!

Jag har under en tid försökt förmå Flashback att skapa ett underforum för Stadsplanering, Arkitektur, Infrastruktur och Kollektivtrafik. Två av dessa skulle jag vilja se som en slags motpol till UE. Allt övergivet kontra stadsplanering (kanske också arkitektur). Tunnlar och liknande klassar också in; det är ju ren infrastruktur. Kollektivtrafik får väl i det här sammanhanget ses som ett svart får.

Har ni andra UE:are - liksom jag - ett intresse för sånt här? Kan man gå så långt som att de som är intresserade av övergivna objekt även är intresserade av stadsplanering, och att de som inte är intresserade av just övergivna objekt, inte heller är intresserade av just stadsplanering?

Tillägg: Eller är det kanske så att ni hatar stadsplanering eftersom det är en del i att förnya (läs förstöra) UE-objekt?

Jag startar den här tråden av två anledningar. Dels för att diskutera detta samband. Dels för att samla anhängare till skapandet av nämnda forum. Vi finns i tråden länkad till nedan, ni är mer än välkommna

Allt gott
//myller

Jag gillar att det byggs nytt, att utforska en stor byggnad under byggtiden kan vara ett slags UE det med tycker jag.
Citera
2008-12-29, 17:13
Medlem
ge.igens avatar
Jag tycker att det låter som en utmärkt idé!
Citera
2009-01-04, 21:14
Bannlyst
Håller med. Är med och godkänner nya stadsidéer. Kommunen har nämligen tillåtit UGL (Ungdomsledningen) Vara med och tycka och tänka över hur områdena kan användas till. Jag sitter med i denna ledning och sen denna ledning infördes så har vi godkännt 24 byggen och ändrat 12 byggen och nekat 14 byggen. En genial ledning och ett beslut som våran kommunalavdelning har gjort rätt i att tillåta
Citera
2009-01-04, 21:33
Bannlyst
UE skulle kunna vara en underavdelning till ett sånt forum

UE handlar ju om kunskaper om och utforskande av, såväl IRL som i läsform, stadens uppbyggnad, dess mellanrum dess konstruktion

Detta intresse kan ta sig formen av att man vill titta in och undersöka
Jag har själv aldrig gjort det, men alltid varit intresserad av skyddsrum och kulvertar som förbinder byggnadskomplex. T ex det faktum att stockholms city är underminerat av skyddsrum sen kalla krigets dagar finner jag fascinerande.

Att läsa om tanken bakom detta är en form av UE-intresse. (ni som är sugna på ämnet skyddsrum och UE kan läsa kapitlet i Jesper Virdborgs "försvinnarna" eller nåt liknande, där finns en detaljerad beskrivning av stockholms underjord)
Citera
2009-01-04, 22:19
Bannlyst
Intresse verkar ju helt klart finnas för ett nytt forum. Jättekul tycker jag!

Skriv gärna i den speciella tråden också.
Citera
2009-01-05, 01:53
Medlem
slcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonist
Håller med. Är med och godkänner nya stadsidéer. Kommunen har nämligen tillåtit UGL (Ungdomsledningen) Vara med och tycka och tänka över hur områdena kan användas till. Jag sitter med i denna ledning och sen denna ledning infördes så har vi godkännt 24 byggen och ändrat 12 byggen och nekat 14 byggen. En genial ledning och ett beslut som våran kommunalavdelning har gjort rätt i att tillåta

Får jag fråga vilken kommun det rör sig om? Jag trodde att det var upp till Stadsbyggnadskontoret att bestämma sådant utefter detaljplan och översiktsplan.
Citera
2009-01-05, 23:28
Medlem
mikke1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slcom
Får jag fråga vilken kommun det rör sig om? Jag trodde att det var upp till Stadsbyggnadskontoret att bestämma sådant utefter detaljplan och översiktsplan.
Håller med Trombonist kanske snarare är med o tycker till i någon medborgarinflytandegrupp?kanske till Översiktsplaner eller fördjupade översiktplaner? Komunfullmäktige beslutar om detaljplaner inte ungdomgrupper så är det i Göteborg iaf
Citera
2009-01-05, 23:30
Medlem
rebbans avatar
Klart att det är intressant men frågan är om det finns tillräckligt med underlag för en forumsdel/underforum för ämnet..
Citera
2009-01-19, 23:28
Bannlyst
För de som har missat, nu har ett forum startats!

https://www.flashback.org/showthread.php?t=828153
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in