Visst finns det EU direktiv på att EU garantin gäller för varor köpta inom EU ? Vet någon vart man kan hitta de?
Jag har en Samsung tv apparat och de vägrar laga den för att "den inte är avsedd för den svenska marknaden" . Enligt mig så är detta tydligt att de vill begränsa importen.
Enligt mig så strider det mot EU lagarna då fri handel med varor, kapital gäller.
Det finns ett direktiv (konsumentköpsdirektivet) som säger att man har 2 års reklamationsrätt på en vara.
Men sen får man inte blanda ihop garanti och reklamationsrätt. Garantin från tillverkaren är frivillig och behöver inte alltid gälla. En reklamation av en trasig vara gör man hos företaget där man köpte produkten.
Det finns ett direktiv (konsumentköpsdirektivet) som säger att man har 2 års reklamationsrätt på en vara.
Men sen får man inte blanda ihop garanti och reklamationsrätt. Garantin från tillverkaren är frivillig och behöver inte alltid gälla. En reklamation av en trasig vara gör man hos företaget där man köpte produkten.
GARANTIER VID KONSUMENTKÖP
När du köper en vara ska säljaren leverera varan i överensstämmelse med försäljningsavtalet.
Vid fel på varan kan du i första hand begära att varan repareras eller att du utan kostnad får en ny vara. Om det är omöjligt eller oskäligt dyrt att reparera eller ge dig en ny vara, eller om säljaren inte uppfyller sina förpliktelser inom rimlig tid och utan onödigt besvär för dig kan du be om prisavdrag på varan eller att köpet går tillbaka. Säljaren är ansvarig för fel på varan som visar sig inom två år efter varans leverans. Näringsidkare som erbjuder extra garantier (t.ex. tillverkare) är bundna av de villkor som anges i garantin och i reklamen för varan. De måste klart ange att den extra garanti som erbjuds inte påverkar de andra rättigheter som konsumenten har enligt den nationella
lagstiftningen.
Garantin skall alltså riktas mot säljaren i första hand d.v.s företaget som sålt det.
I andra hand till företaget som tillverkat i detta fall Samsung om dom har garanterat s.k världsgaranti.
På Samsungs hemsida i Sverige står dock detta om garanti.
Citat:
Ursprungligen postat av Samsung
Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
SAMSUNG Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av SAMSUNG Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "SAMSUNG European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.
Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner.