2008-11-12, 14:25
Medlem
Visst finns det EU direktiv på att EU garantin gäller för varor köpta inom EU ? Vet någon vart man kan hitta de?

Jag har en Samsung tv apparat och de vägrar laga den för att "den inte är avsedd för den svenska marknaden" . Enligt mig så är detta tydligt att de vill begränsa importen.

Enligt mig så strider det mot EU lagarna då fri handel med varor, kapital gäller.

Någon som kan bistå med hjälp ?
Citera
2008-11-14, 09:54
Medlem
Alla juridiknissar här inne, ingen av er som kan hjälpa
Citera
2008-11-14, 10:23
Medlem
JackBlacks avatar
Det finns ett direktiv (konsumentköpsdirektivet) som säger att man har 2 års reklamationsrätt på en vara.

Men sen får man inte blanda ihop garanti och reklamationsrätt. Garantin från tillverkaren är frivillig och behöver inte alltid gälla. En reklamation av en trasig vara gör man hos företaget där man köpte produkten.
Citera
2008-11-14, 10:50
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det finns ett direktiv (konsumentköpsdirektivet) som säger att man har 2 års reklamationsrätt på en vara.

Men sen får man inte blanda ihop garanti och reklamationsrätt. Garantin från tillverkaren är frivillig och behöver inte alltid gälla. En reklamation av en trasig vara gör man hos företaget där man köpte produkten.
Antar att du syftar på denna!
Det som är intressant här har jag fetmarkerat!
http://ec.europa.eu/youreurope/nav/sv/citizens/services/eu-guide/buying/buying_sv.pdf
Garantin skall alltså riktas mot säljaren i första hand d.v.s företaget som sålt det.
I andra hand till företaget som tillverkat i detta fall Samsung om dom har garanterat s.k världsgaranti.
På Samsungs hemsida i Sverige står dock detta om garanti.
Citat:
Ursprungligen postat av Samsung
Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
SAMSUNG Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av SAMSUNG Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "SAMSUNG European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade.
Observera att denna garanti är begränsad och t.ex. inte gäller mjukvara i mobiltelefoner.
http://www.samsung.com/se/support/repairpolicy/servicePolicyWarrantyMain.html#need
Om detta finns med kan du vända dig till Samsung Nordic annars är det säljaren i det land där du köpte den som har reparationsansvaret.
Dock är det du som konsument som får stå för frakten till dom vilket kan kosta en del!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in