2008-08-27, 11:57
Medlem
Realizts avatar
Ur debattartikel i Dagens Industri idag:
Citat:
Betydande delar av västvärldens tjänsteproduktion lever närmast på självförsörjningsnivå. Ny forskning pekar ut Sverige som det land i EU som varit mest protektionistiskt i de ansträngningar som gjorts att liberalisera tjänstehandeln. Av EU:s tidigare 15 medlemsländer är Sverige det land som mest skyddar sin tjänstesektor från liberalisering och regler mot diskriminering. Sverige åtog sig minst liberaliseringar i den förra frihandelsrundan, insisterade på att många tjänstesektorer över huvud taget inte skulle omfattas av handelsliberaliseringar och att stora undantag skulle göras inom de sektorer som skulle öppnas för handel.

Denna position har inte förändrats nämnvärt när Sveriges förslag i nuvarande WTO-förhandlingar jämförs med andra EU 15-länder. Sverige är fortfarande mest protektionistiskt. Varför utgör Sverige inte samma röst för ökad frihandel med tjänster som för frihandel med varor?
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\08\27\297811&sectionid =undefined

Utan handel och konkurrens, så finns föga hopp om att kriserna inom vård och skola och försäkrings(bidrags)väsende ska kunna lösas. Det är svårt att se att borgarna skulle ha börjat vända utvecklingen, såsom de kämpar för att bevara statliga monopol i strid på EU:s grund om frihandel. Men förfallet i vår tjänstesektor kommer att tvinga fram en vändning, och det är inte alls så utopiskt som betonghäckar lätt inbillar sig. Artikeln avslutas:
Citat:
Det kan tyckas illusoriskt att sjukvården i Sverige skulle bli föremål för global handel – men lika omöjligt ansågs det för 20 år sedan att Televerket skulle bolagiseras, (del)privatiseras och bli en exportframgång. I dag är det en internationell koncern med mer än 120 miljoner abonnemang och en omsättning på nära 3 miljarder kronor bara i Eurasien.
Citera
2008-08-27, 12:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

...säkert riktigt som Du säger. Orsakerna till detta torde stå att finnai "den svenska modellen" som är helig för alla riksdagspartier och som obönhörligt leder till att landet tvingar ut duglia människor, lockar hit mindre produktiva och cementerar en fackföreningsmakt som omöjliggör rörlighet på arbetsmarknaden. Detta måste brytas, men trots Laval-dom så tycks inget hända.

Men samtidigt så är det ju Sverige som är med i EU - svenskarna är det inte.
Citera
2008-08-27, 12:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men samtidigt så är det ju Sverige som är med i EU - svenskarna är det inte.
Mycket bottnar nog i hur S hanterade EU-frågan på 90-talet. Man har ju alltid haft attityden att Sverige är bäst i världen och kan inte lära sig något av någon. Man trodde ju ett tag att de försökte ansluta EU till Sverige istället för tvärtom. Det är ju fortfarande protektionistiska lösningar som vinner gehör i Sverige idag.
Citera
2008-08-27, 12:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Deprimerande slutsatser, men väntade med tanke på vår gigantiska heliga ko.

Den offentliga eller "gemensamma" sektorn har förvandlats till en religiös symbol i Sverige, med SAP och journalistkåren som överstepräster. Ve den som hädar!
Citera
2008-08-27, 13:18
Medlem
timpakays avatar
Jag säger som min kommentar till artikeln, är inte en väldigt väldigt stor majoritet av världens nationalekonomer överrens om att protektionism inte är bra? Varför vägrar svenska politiker inse det?
Citera
2008-08-27, 13:23
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
Jag säger som min kommentar till artikeln, är inte en väldigt väldigt stor majoritet av världens nationalekonomer överrens om att protektionism inte är bra? Varför vägrar svenska politiker inse det?

För att det inte handlar om pengar för svenskar. Det handlar om "solidaritet" och "välfärd". Man måste avfärda ekonomers prat, annars är man en klassförädare. Ekonomer arbetar med ekonomin, svenska politiker arbetar mot den.
Citera
2008-08-27, 13:53
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
De flesta politiker inser nog det, men för många av dem skulle det innebära politiskt självmord att ens nämna det, eftersom väljarna inte skulle acceptera det. Makt eller rätt, så att säga.
Citera
2008-08-27, 18:07
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Mycket bottnar nog i hur S hanterade EU-frågan på 90-talet. Man har ju alltid haft attityden att Sverige är bäst i världen och kan inte lära sig något av någon. Man trodde ju ett tag att de försökte ansluta EU till Sverige istället för tvärtom. Det är ju fortfarande protektionistiska lösningar som vinner gehör i Sverige idag.
Självtillräckligheten har redan idag gjort att vi sackat ordentligt på många olika områden i samhället.
Citera
2008-08-27, 19:53
Medlem
Citat:
Protektionism är ju utmärkt, för de som skyddas av den. I Sverige skulle man antagligen inte heller se till helheten, utan skrika om att man sparkar på de svaga och om solidaritet med de stackarna som nu måste konkurrera med omvärlden. Det vinner man inga röster på, och således är det ointressant.
Citera
2008-08-27, 19:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Vad är det för protektionism du talar om? Har vi höga tullar eller skattesubventionerad tillverkning i stor skala?
Citera
2008-08-27, 20:13
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Vad är det för protektionism du talar om? Har vi höga tullar eller skattesubventionerad tillverkning i stor skala?
Det är inte ens tullar, utan förbud mot handel med tjänster som vård och utbildning (och t.ex. spel).
Citera
2008-08-27, 20:43
Medlem
Erk Swedes avatar
totalt sett bra

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Det är inte ens tullar, utan förbud mot handel med tjänster som vård och utbildning (och t.ex. spel).

Det är bra,för det motverkar lönedumpning.
Kortsiktigt girighet är idioti,att bromsa nyliberalismen så mycket som möjligt är det som ger en positiv framtid.
Det är uländerna som ska få det bättre ,inte vi svenskar som ska få det som dom har det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in