2008-08-05, 12:54
Medlem
Smaskenss avatar
Jag tänkte baka bröd för första gången och undrar hur man ska bära sig åt för att få till den där hårda ytan som är så god? Tänkte försöka efterlikna bröd jag ätit i Italien som var mjukt och luftigt inuti och ändå hade en kraftig hård yta, men utan att vara för frasigt så det bara knäcks och smulas sönder när man skär det. det hade en rätt "seghård" yta vill jag minnas och lät sig skäras ungefär som en rikligt glaserad stek med tjock stekyta.

En bekant sa att man ska grädda brödet väldigt hårt en stund för att sedan skruva ner värmen, kan ni höfta till med grader och minuter ungefär? Hade tänkt mig ett par normalstora limpor.

Skulle behöva hjälp med ett recept och jäsningstid också....
Citera
2008-08-05, 12:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Jag tänkte baka bröd för första gången och undrar hur man ska bära sig åt för att få till den där hårda ytan som är så god? Tänkte försöka efterlikna bröd jag ätit i Italien som var mjukt och luftigt inuti och ändå hade en kraftig hård yta, men utan att vara för frasigt så det bara knäcks och smulas sönder när man skär det. det hade en rätt "seghård" yta vill jag minnas och lät sig skäras ungefär som en rikligt glaserad stek med tjock stekyta.

En bekant sa att man ska grädda brödet väldigt hårt en stund för att sedan skruva ner värmen, kan ni höfta till med grader och minuter ungefär? Hade tänkt mig ett par normalstora limpor.

Ljust eller mörkt bröd??

~Paul~
Citera
2008-08-05, 14:34
Medlem
Pensla på vatten innan och under bakning.
Låt brödet svalna utan att täcka den med handduk (med handduk blir det mjukare)
Citera
2008-08-05, 14:39
Medlem
det här receptet funkar skitbra om du har tid och en stor gjutjärnsgryta:
http://www.nytimes.com/2006/11/08/dining/081mrex.html

svensk översättning: http://recept.paddy.se/arkivet/broed/helt-fantastiskt-langjast-brod.html

Blir fantastisk yta varje gång, även för en baknovis som jag.
Citera
2008-08-05, 18:28
Medlem
Smaskenss avatar
Ljust bröd.

Har tyvärr ingen gjutjärnsgryta.

EDIT: Tänkte dessutom blanda lite experimentella godsaker i brödet som oliver och kapris, vet inte om det blir så bra att jäsa allt det i 18+ timmar i rumstemperatur?
Senast redigerad av Smaskens 2008-08-05 kl. 18:32.
Citera
2008-08-05, 18:37
Medlem
klybans avatar
Man kan också ställa en behållare men lite vatten i ugnen en stund innan man sätter in brödet.
Sen när man börjar baka så ångar vattnet och ger en hårdare och sprödare yta på ditt bröd.

Annars när man kör bakeup-bröd så räcker det att man penslar eller fuktar ytan så får man bra hård yta.

Vissa sätt att baka bröd på ger också hård yta på ditt bröd, men vilka sorter som funkar till det kan nog andra bättre.
Citera
2008-08-05, 18:42
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man kan också ställa en behållare men lite vatten i ugnen en stund innan man sätter in brödet.
Sen när man börjar baka så ångar vattnet och ger en hårdare och sprödare yta på ditt bröd.

Annars när man kör bakeup-bröd så räcker det att man penslar eller fuktar ytan så får man bra hård yta.

Vissa sätt att baka bröd på ger också hård yta på ditt bröd, men vilka sorter som funkar till det kan nog andra bättre.
Alternativt släng in ett par isbitar med jämna mellanrum. Brödet låter som Ciabatta ungefär. Kör på ett sådant recept och låt det kylskåpsjäsa över natten.
Citera
2008-08-05, 19:37
Medlem
Muggs avatar
Är det bara jag som tycker beskrivningen låter som ett vanligt lantbröd?

lite instruktioner finns iaf här:
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=20 67
Citera
2008-08-05, 19:50
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Då brödet får behålla en den av fuktigheten så brukar det bli bättre yta. Att pensla vatten innan bakning och stänka in vatten hjälper lite, men jag har aldrig fått något bra resultat med dessa metoder. Länken som reference skriver ger mycket gott bröd. Det använder en gjutjärnsgryta eller lergryta med lock för att behålla fuktigheten, för att sedan gräddas klart utan lock. Jag bjöd familjen på det brödet när de kom över på födelsedagslunch och trots att jag bakade dubbel sats så blev det knappt något kvar.
Citera
2008-08-06, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens

Såg Leila i ngt program på TV häromdagen(undrar jag om hon inte var just i Italien för just detta ändamålet?) och då handlade det just om det du efterfrågar, d. v. s bröd med hård yta.
Nu minns jag inte alla fysikaliska lagar runt och kring det, men det handlade i alla fall om brödbak i gammal stenugn/ bakugn och där brödet fick just denna yta; det berodde på hettan som uppstod/ var i just denna typen av ugn för att ugnen var just av det material den var utav...
Kanske går det nästan lika bra med en vedeldad spis, då? Det vore väl i sådana fall det närmaste man kan komma vad gäller en stenugn/ gammal bakugn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in