Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Jag tänkte baka bröd för första gången och undrar hur man ska bära sig åt för att få till den där hårda ytan som är så god? Tänkte försöka efterlikna bröd jag ätit i Italien som var mjukt och luftigt inuti och ändå hade en kraftig hård yta, men utan att vara för frasigt så det bara knäcks och smulas sönder när man skär det. det hade en rätt "seghård" yta vill jag minnas och lät sig skäras ungefär som en rikligt glaserad stek med tjock stekyta.
En bekant sa att man ska grädda brödet väldigt hårt en stund för att sedan skruva ner värmen, kan ni höfta till med grader och minuter ungefär? Hade tänkt mig ett par normalstora limpor.
Skulle behöva hjälp med ett recept och jäsningstid också....

Såg Leila i ngt program på TV häromdagen(undrar jag om hon inte var just i Italien för just detta ändamålet?) och då handlade det just om det du efterfrågar, d. v. s
bröd med hård yta.
Nu minns jag inte alla fysikaliska lagar runt och kring det, men det handlade i alla fall om brödbak i gammal stenugn/ bakugn och där brödet fick just denna yta; det berodde på hettan som uppstod/ var i just denna typen av ugn för att ugnen var just av det
material den var utav...
Kanske går det nästan lika bra med en vedeldad spis, då? Det vore väl i sådana fall det närmaste man kan komma vad gäller en stenugn/ gammal bakugn...