Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
En kompis och jag funderar på att starta upp ett community för skojs skull som vi tänkte driva på fritiden. Vi skulle vilja ha lite information om hur mycket det kan kosta i månaden eller per år att hyra en server där våran hemsida ligger.
Tack för att du väcker tråden igen, glömde premimunera på ämnet och hittade alltså inte den efteråt, och vill inte bli anklagad för korspostning

OnT: Jag har kollat länkarna som tipsades om i tråden men det verkar inte vara billigt om man har gigabit-lina som önskemål.
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
En kompis och jag funderar på att starta upp ett community för skojs skull som vi tänkte driva på fritiden. Vi skulle vilja ha lite information om hur mycket det kan kosta i månaden eller per år att hyra en server där våran hemsida ligger.
Ungefär hur mycket besökare räknar ni med att ha i snitt per dag? Om det inte är något lunarstormliknande så bör det nog räcka med 10 Mbit/s upload som faktist rätt många har idag. Mitt tips, om vi utgår från att någon av er har 10 Mbit/s upload eller mer, är att köra egen webbserver.
Enbart webbserver drar mindre resurser än vad många tror

men förstår dig givetvis om ni tänkt er något större comunnity i stil med lunarstorm.
EDIT:
http://loopia.se har rätt förmånliga priser på deras webbhotell, exempelvis bara runt 90 kr/månaden för 1GB utrymme, 20 GB trafik per månad osv.. Kika runt på sidan eller hör av dig till dom ifall ni har krav på mer utrymme etc..