2008-06-25, 22:31
Medlem
Doktor_Blys avatar
Vart man än vänder huvudet så lär det vara mer eller mindre en omöjlighet att missa vart man kan hyra dedikerade servrar mm. Det jag har lite funderingar handlar egentligen mer om en hyra för själva datorn.

Alltså: om jag själv står för server och tillbehör, finns det något ställe där man kan hyra PLATS för sin server, självklart då med 1000 Mbit?

Tack på förhand //Bly
Citera
2008-06-25, 22:33
Medlem
eXklusivts avatar
Sök efter serverhallar
http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1 &q=serverhallen,+egen+server&spell=1

Citera
2008-06-25, 22:38
Medlem
boks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXklusivt
Sök efter serverhallar
http://www.google.se/search?hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1 &q=serverhallen,+egen+server&spell=1

Bortsett från denna lista har jag hört att det går att göra specialaffärer med tixit/tx-shells
Citera
2008-10-14, 12:24
Bannlyst
En kompis och jag funderar på att starta upp ett community för skojs skull som vi tänkte driva på fritiden. Vi skulle vilja ha lite information om hur mycket det kan kosta i månaden eller per år att hyra en server där våran hemsida ligger.
Citera
2008-10-15, 01:37
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinen
En kompis och jag funderar på att starta upp ett community för skojs skull som vi tänkte driva på fritiden. Vi skulle vilja ha lite information om hur mycket det kan kosta i månaden eller per år att hyra en server där våran hemsida ligger.
Tack för att du väcker tråden igen, glömde premimunera på ämnet och hittade alltså inte den efteråt, och vill inte bli anklagad för korspostning
OnT: Jag har kollat länkarna som tipsades om i tråden men det verkar inte vara billigt om man har gigabit-lina som önskemål.
Citat:
Ungefär hur mycket besökare räknar ni med att ha i snitt per dag? Om det inte är något lunarstormliknande så bör det nog räcka med 10 Mbit/s upload som faktist rätt många har idag. Mitt tips, om vi utgår från att någon av er har 10 Mbit/s upload eller mer, är att köra egen webbserver.

Enbart webbserver drar mindre resurser än vad många tror men förstår dig givetvis om ni tänkt er något större comunnity i stil med lunarstorm.

EDIT: http://loopia.se har rätt förmånliga priser på deras webbhotell, exempelvis bara runt 90 kr/månaden för 1GB utrymme, 20 GB trafik per månad osv.. Kika runt på sidan eller hör av dig till dom ifall ni har krav på mer utrymme etc..
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 01:41.
Citera
2008-10-15, 09:20
Medlem
Det du pratar om kallas co-location.

Men 1000mbit? Menar du dedikerad unmetered 1000mbit lina? Du behöver alltså en bandbredd på 300 tusen gb i månaden?
Det klarar du inte med en server, ens om du bara hostar statiska filer.
(plus att mellan tummen och pekfingret kostar en redundant 1000mbit lina hos en host 50-100k i månaden)
Citera
2008-10-15, 09:23
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det du pratar om kallas co-location.

Men 1000mbit? Menar du dedikerad unmetered 1000mbit lina? Du behöver alltså en bandbredd på 300 tusen gb i månaden?
Det klarar du inte med en server, ens om du bara hostar statiska filer.
(plus att mellan tummen och pekfingret kostar en redundant 1000mbit lina hos en host 50-100k i månaden)
Nu är du totalt ute och cyklar. Ta t ex reda på hur mycket trafik som går genom youtubes servrar... Där snackar vi tvåsiffrigt och gigabit.

Sedan att en Gigabitlina i sverige (Lund) inte kostar 100k per månad får mej att betvivla starkt att det skulle vara såpass dyrt i andra länder, exempelvis Tyskland.
Citera
2008-10-15, 10:21
Medlem
SchackMatts avatar
Jag hoppas för allt i världen att du inte tänker hyra en server i Sverige. Det du måste betala för här får du mycket, mycket mer för ute i Europa, i USA och i Kanada. Bahnhof är en av Sveriges största aktörer inom marknaden och hos dem får du - utöver en startavgift på 1495kr - betala 995kr per månad för 2GHz CPU, 1GB RAM, 2*80GB SATA med en 100Mbps-port (en IP-adress) och 300GB per månad. Detta kan man jämföra med till exempel nederländska Leaseweb som kan erbjuda dig 2GHz CPU, 1GB RAM, 1*160GB SATA med 100Mbps (två IP-adresser) och 2000GB per månad, för €49 (cirka 500kr) per månad - ingen startavgift. Leaseweb har fruktansvärda mängder bandbredd och erbjuder strålande hastigheter.

Detta var bara ett exempel, och flera kan göras.

Kort sagt, man måste vara tokig för att hyra en server i Sverige. Även om du har egen hårdvara blir det fenomnalt mycket dyrare än att hyra hårdvara och serverplats utomlands. Den enda fördelen med Sverige är att supporten pratar svenska, men till exempel Leaseweb erbjuder 24/7-telefonsupport på engelska om man väljer att betala extra för bättre supportavtal. Det enda område - vad jag har sett - inom webhosting där Sverige ligger på samma prisnivå som utlandet är låg- och mellanbudgetwebhotell.
Citera
2008-10-15, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Ungefär hur mycket besökare räknar ni med att ha i snitt per dag?

Säg att vi snittar mellan 100-500/dag.

Citat:
Mitt tips, om vi utgår från att någon av er har 10 Mbit/s upload eller mer, är att köra egen webbserver.

Min kompis har 30mbit, upp och nedströms. Något att köra? Tanken är också att medlemmarna ska kunna ladda upp obegränsat med bilder och skriva en presentation.

Citat:
Enbart webbserver drar mindre resurser än vad många tror men förstår dig givetvis om ni tänkt er något större comunnity i stil med lunarstorm.

Åh, nej inget Lunarstormaktigt här inte. Ett exempel är www.kamrat.com + ett inbyggt forum i vårt community. Någon som bygger hemsidan har vi redan ordnat. Ni söker vi lite information och så.

Citat:
EDIT: http://loopia.se har rätt förmånliga priser på deras webbhotell, exempelvis bara runt 90 kr/månaden för 1GB utrymme, 20 GB trafik per månad osv.. Kika runt på sidan eller hör av dig till dom ifall ni har krav på mer utrymme etc..

Som jag sa, 100-500 besökare i snitt varje dag. Vad krävs det för server då? Eller klarar min kompis och jag allting på hans 30mbit lina?

Om man ser på www.klubb6.se och www.bodycontact. Vad kan deras server kosta? Klubb6 snittar ungefär 600/dag och bodycontact snittar lite över 1600/dag.
Senast redigerad av Diskmaskinen 2008-10-15 kl. 11:56.
Citera
2008-10-15, 13:12
Medlem
f.d. pzhukkes avatar
Själv hade jag en server förut på 10/10 Mbit/s lina och snittade 700 besökare / dag relativt laggfritt och stabilt.
Citera
2008-10-15, 13:53
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Säg att vi snittar mellan 100-500/dag.

Min kompis har 30mbit, upp och nedströms. Något att köra? Tanken är också att medlemmarna ska kunna ladda upp obegränsat med bilder och skriva en presentation.

Åh, nej inget Lunarstormaktigt här inte. Ett exempel är www.kamrat.com + ett inbyggt forum i vårt community. Någon som bygger hemsidan har vi redan ordnat. Ni söker vi lite information och så.

Som jag sa, 100-500 besökare i snitt varje dag. Vad krävs det för server då? Eller klarar min kompis och jag allting på hans 30mbit lina?

Om man ser på www.klubb6.se och www.bodycontact. Vad kan deras server kosta? Klubb6 snittar ungefär 600/dag och bodycontact snittar lite över 1600/dag.
30 Mbit/s klarar biffen helt garanterat! Jag har trafik genom en 10Mbit lina som motsvarar ungefär 3000 besök på en webserver/dag, kan erkänna att det är skapligt laggigt emellanåt, men överlag flyter det faktist på jävligt bra.

EDIT: Läste dina önskemål om att användarna ska kunna ladda upp "obegränsat" med bilder. Tänk då på att du även måste ha "obegränsat" med hårddiskutrymme. Räkna med en snitt på 500 MB per användare minst. 100x700 = 70000. Alltså 70GB, låter kanske inte så farligt, men tänk er ett snitt på 100 GB istället - då blir det till att investera 70TB disk - inget jag tror man har råd till ett hobbyprojekt. Mitt förslag är därför att ni inför någon form av begränsning, kanske 200 MB per användare.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2008-10-15 kl. 13:59.
Citera
2008-10-15, 14:02
Bannlyst
Citat:
30 Mbit/s klarar biffen helt garanterat! Jag har trafik genom en 10Mbit lina som motsvarar ungefär 3000 besök på en webserver/dag, kan erkänna att det är skapligt laggigt emellanåt, men överlag flyter det faktist på jävligt bra.

EDIT: Läste dina önskemål om att användarna ska kunna ladda upp "obegränsat" med bilder. Tänk då på att du även måste ha "obegränsat" med hårddiskutrymme. Räkna med en snitt på 500 MB per användare minst. 100x700 = 70000. Alltså 70GB, låter kanske inte så farligt, men tänk er ett snitt på 100 GB istället - då blir det till att investera 70TB disk - inget jag tror man har råd till ett hobbyprojekt. Mitt förslag är därför att ni inför någon form av begränsning, kanske 200 MB per användare.

Om vi nu tillsammans ska driva denna sida och köra igenom hans lina. Vart har vi servern då? Inne i hans lägenhet eller i någon lokal hos ett företag som hyr ut servrar? Vad kan det kosta per månad att ha hyra en server som går på hans lina?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in