2008-02-05, 23:10
Medlem
Antevantes avatar
Inspirerad av den fantastiskt roliga matbildstråden startar jag härmed denna brödtråden.
Inte för att den kommer att bli lika välfylld som mattråden, men ett försök är det värt.

Jag har beslutat mig för att försöka baka mitt eget bröd i så hög utsträckning jag kan.
Köpebrödet är fanimej inget kul längre, jag hittar aldrig ett gott bröd i butiken.

Till saken hör att jag älskar att laga mat, men har aldrig bakat annat än på hemkunskapen i 7e klass. Så ha överseende.

Rågbullar, första försöket
http://i30.tinypic.com/346vnsm.jpg

Bondbrödsbullar
http://i27.tinypic.com/28ch9c0.jpg

Båda sorterna blev väldigt goda. Enkla att baka enligt rutiga kokboken. Jag ska försöka hitta bättre recept efterhand..Tips mottages tacksamt.
Citera
2008-02-05, 23:28
Medlem
ssshhs avatar
Jag tycker du har lyckats bra!

Gillar verkligen att baka samt experimentera. Går att baka vansinnigt nyttigt bröd som fortfarande är mycket godare än butikernas motsvarigheter. Prova att använda morötter, olika frön osv. Om du vill alltså
Citera
2008-02-05, 23:36
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssshh
Jag tycker du har lyckats bra!

Gillar verkligen att baka samt experimentera. Går att baka vansinnigt nyttigt bröd som fortfarande är mycket godare än butikernas motsvarigheter. Prova att använda morötter, olika frön osv. Om du vill alltså

Jodå tanken är att jag ska testa en del olika recept, för att komma fram till ett antal goda sorter som kan fungera.
Morötter sägs göra brödet saftigt så det ska definitivt testas.
Citera
2008-02-06, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Ser bra ut. Hm, jag får nog skaffa en kamera snart .....

~Paul~
Citera
2008-02-06, 10:56
Medlem
Antevantes avatar
Paul, DET ÄR JÄVLARIMEJ PÅ TIDEN..
Citera
2008-02-06, 11:01
Medlem
synd bara att du inte låtit bondbrödsbullarna jäsa tillräckligt. Du märker lätt om du inte låtit de jäsa tillräckligt när bröden spricker i bottenkanten(eller på andra ställen för den delen). jäs heldre bröden lite svala (ca 18 grader C) i 3X2 timmar, gärna längre, detta gör att bröden får en bätte konsistens och godare smak.
Citera
2008-02-06, 11:28
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
synd bara att du inte låtit bondbrödsbullarna jäsa tillräckligt. Du märker lätt om du inte låtit de jäsa tillräckligt när bröden spricker i bottenkanten(eller på andra ställen för den delen). jäs heldre bröden lite svala (ca 18 grader C) i 3X2 timmar, gärna längre, detta gör att bröden får en bätte konsistens och godare smak.

Tack för tipset..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in