2008-02-04, 19:03
Medlem
På Flashback är det inte tillåtet att länka till torrents som ligger på thepiratebay t.ex. Detta förbud finns trots att man har en katt som poppar upp och meddelar att Flashback inte är ansvariga för det som finns på sidan man besöker.

I mina ögon känns det som om man är överparanoid och sätter upp säkerhetsstaketet lite för högt vilket resulterar i mindre yttrandefrihet.

Är detta verkligen så olagligt trots att man har katten som ploppar upp?
Har katten någonting som helst med detta att göra?

Mina kunskaper inom juridik är noll och det är därför jag frågar, upplys mig!
Citera
2008-02-04, 19:07
Medlem
Paladias avatar
Rättsläget är relativt oklart när det kommer till torrents, därav väntar vi in thepiratebay-domen med spänning (åtminstone när den kommit till HovR/HD).
Citera
2008-02-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Rättsläget är relativt oklart när det kommer till torrents, därav väntar vi in thepiratebay-domen med spänning (åtminstone när den kommit till HovR/HD).
Men borde man inte kunna tillåta torrents fram tills den dag att rättsläget blir klart varpå man då tillåter/nekar det?
Eller är man rädd för att någon ska åtala en varpå domen ska komma efter att praxis har slagit igenom vilket kan resultera i att man blir dömd?(flummig mening, men jaja)
Citera
2008-02-04, 20:51
Medlem
roccs avatar
men hela situationen är ju jättemärklig. Att piratebay kan anses
ansvariga när de länkar i andra hand är en sak. Men flashback kan väl
knappast vara ansvariga när de länkar i tredje hand?

På samma sett som jag väl inte är ansvarig när jag länkar en
piratebaytorrentsida till någon vän via en chat.
Citera
2008-02-04, 22:34
Medlem
anakatas avatar
Man kan inte avtala bort straffrattsligt ansvar sadar
Citera
2008-02-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Man kan inte avtala bort straffrattsligt ansvar sadar
Jo, jag undrar därför också om Flashback ens behöver den där jävla katten som stoppar en när man ska gå in på länkarna?
Gör den någon nytta?

lycka till i rätten förresten.
Citera
2008-02-05, 03:16
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Gör den någon nytta?
Ja, dom sidor du trillar in på kan inte se vilken tråd du kommer ifrån utan endast en "anonym" adress.

Citat:
På Flashback är det inte tillåtet att länka till torrents som ligger på thepiratebay t.ex.
Är en av dom grejer som mer eller mindre konstant är uppe för diskussion om hur det kan kringås.
Citera
2008-02-05, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Ja, dom sidor du trillar in på kan inte se vilken tråd du kommer ifrån utan endast en "anonym" adress.
Men för det så skulle man ju lika gärna kunna redirectas till en sida som inte innehåller någonting utan bara skickar en vidare direkt utan att man behöver klicka någonstans.
Citera
2008-02-05, 11:37
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Men borde man inte kunna tillåta torrents fram tills den dag att rättsläget blir klart varpå man då tillåter/nekar det?

Lagen finns redan. Hade man kunnat göra som du föreslår utan att åka dit hade ju inte TPB kunnat dömas alls egentligen. De skulle bara invänta sin egen dom och sedan lagt ner sidan.

Och det går ju inte... :P
Citera
2008-02-05, 11:38
Bannlyst
Citat:
På Flashback är det inte tillåtet att länka till torrents som ligger på thepiratebay t.ex. Detta förbud finns trots att man har en katt som poppar upp och meddelar att Flashback inte är ansvariga för det som finns på sidan man besöker.

I mina ögon känns det som om man är överparanoid och sätter upp säkerhetsstaketet lite för högt vilket resulterar i mindre yttrandefrihet.

Är detta verkligen så olagligt trots att man har katten som ploppar upp?
Har katten någonting som helst med detta att göra?

Mina kunskaper inom juridik är noll och det är därför jag frågar, upplys mig!

Om du tar kostnadne för eventuella böter så tar det säkert bort den regeln.

Det roliga är dock att google har med någon som Flashback censurerar
Citera
2008-02-05, 21:36
Medlem
DennisOlofs avatar
vTrill, tack för länken i min tråd jag startade.

Då förstår jag varför det är som det är.

Då återstår bara frågan:

Kan man inte göra den sidan mindre, dvs katten och vad det nu är, så det blir enklare att klicka vidare snabbare, många fliksurfar numera och det är lite trist om man på vissa sidor behöver "scrolla" ner för att komma åt "klicka för att gå vidare".

Man borde kunna se den direkt och bara klicka för att gå vidare. T.ex 640*480 vore bra eller kanske ännu mindre ?
Senast redigerad av DennisOlof 2008-02-05 kl. 21:39.
Citera
2008-03-15, 03:35
Bannlyst
Om "du lämnar..." sidan gör någon nytta i juridisk mening så borde det väl vara tillåtet att länka barnporr/piratkort/torrents?
Varför behövs sidan om vi användare dessutom måste följa lagarna. Räcker det inte med ett alternativ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in