2007-08-13, 18:55
Medlem
Rubzs avatar
Är det någon som har blivit uppringd utav någon från den här sidan?

Var en kille som ringde mig idag om den utbildningen. På han lät den nästan som jag var antagen redan.. det var bara ett enkelt engelska-test jag behövde göra.. Tandläkareutbildningen gällde det då. Var tydligen folk från Sverige som också skulle dit och plugga till läkare.

Är det nån annan som har fått nåt samtal om dom här utbildningarna?

Eller är det nån som vet nåt om "plugga medicin"?
Känns aningen oseriöst

Utbildningarna är i Rumänien..
Citera
2007-08-13, 20:16
Medlem
Centauris avatar
De ringde mig också, angående tandläkarutbildning.
Citera
2007-08-13, 20:19
Medlem
Rubzs avatar
vad sa du till dom då?
vad tror du om det där då?

Jag tror inte jag ska gå det iallafall...
Citera
2007-08-13, 20:33
Medlem
wises avatar
Den behöver inte vara oseriös, de verkar bara hantera ansökningshandlingarna och fixa in dig på utbildningen. I Östeuropa ligger ansökningspriserna på cirka 1000kr annars och då får man fixa alla papper själv, universiteten brukar oftast kräva att gymnasiebetygen översätts till deras språk och många andra konstiga byråkratiska processer förekommer.
Citera
2007-08-13, 20:41
Medlem
Jag fick epost från dem igår, trots att jag för redan för flera veckor sedan kom in på mitt förstahandsval - läkarprogrammet i GBG. Idioter, knappast att jag byter det mot Rumänien.
Citera
2007-08-13, 22:12
Medlem
Som redan ha sagts så behöver det inte vara oseriöst. Vad jag har hört så har det blivit allt vanligare med svenskar som går läkarutbildning utomlands. Danmark har varit populärt länge, men på senare år så har även i östeuropeiska länder kommit med i matchen. Till exempel Polen, Tjeckien, Ryssland och nu Rumänien.

Den som har gjort sidan vill såklart tjäna pengar: "Plugga Medicin 6900kr (engångsavgift)"

Inte så farligt dyrt med tanke på att terminsavgiften är på 13 000 och man lever billigt. Har för mig att andra länder kan kosta betydligt mycket mer. Om bara utbildningen håller måttet så tycker jag det låter som ett helt ok erbjudande.
Citera
2007-08-13, 22:56
Medlem
wises avatar
Jag vill göra ett förtydligande angående utbildning i Östeuropa:

Det är lätt att komma in, lättare att bli utkastad och svårare att komma ut. Svenska universitet och högskolor är som lekstugor i jämförelse med många länder i Östeuropa, i många fall gäller obligatorisk närvaro 9-12 måndag - fredag och föreläsningar på eftermiddagarna ses som "frivilliga" Och det där med omtentor, man riskerar att bli utkastad efter tredje gången man misslyckas på vissa utbildningar.
Citera
2007-08-14, 00:42
Medlem
Mm, har flera bekanta som läser till läkare i Polen etc och de säger att det är mycket slit, mycket plugg och en hel del pennalism. Men de trivs bra..
Citera
2007-08-14, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
Svenska universitet och högskolor är som lekstugor i jämförelse med många länder i Östeuropa ... Och det där med omtentor, man riskerar att bli utkastad efter tredje gången man misslyckas på vissa utbildningar.
Har hört många säga samma sak som du om att universitet/högskolor i Sverige är för snälla. Men, det är väl inte bara i Östeuropa som det där med missad tenta/omtenta = utsparkad. Detta är väl förekommande i princip alla länder - förutom just Sverige (och övriga Norden kanske)?
Citera
2007-08-14, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Har hört många säga samma sak som du om att universitet/högskolor i Sverige är för snälla. Men, det är väl inte bara i Östeuropa som det där med missad tenta/omtenta = utsparkad. Detta är väl förekommande i princip alla länder - förutom just Sverige (och övriga Norden kanske)?
Mm, det förekommer även i Danmark.
Citera
2007-08-14, 07:52
Medlem
abcabcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
Mm, det förekommer även i Danmark.
Och i Sverige... Utklipp från utbildningsplanen för läkarprogrammet:
"Studerande som underkänts på tentamen har rätt att genomgå förnyad tentamen ytterligare fem gånger ( = totalt sex tentamensprov). Efter fyra underkända tentamenstillfällen rekommenderas omgång av kurs."
Citera
2007-08-14, 10:55
Medlem
I island så åker man ut från läkarprogrammet om man missar totalt 3 tentor, eller nåt sånt. Det låter lite knepigare än den svenska läkarutbildningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in