Det är så att jag fyller år snart, så jag tänkte baka en tårta
Några tips på goda tårtor att baka? Jag är inte så förtjust i grädde, men det funkar i lagom mängder.
Gå in på www.alltommat.se där finns massa bra recept. Dessutom kan du söka på huvudingredienser om det är något speciellt du vill ha, eller inte ha. Lycka till och grattis i förskott!
När min bästa väns pojkvän fyllde år så bakade vi en lakritstårta åt honom. Vi köpte lakritssås och blandade i grädden, och inuti hade vi bland annat kondenserad mjölk och banan. Dekoren bestod givetvis av lakrits i olika former. Det blev faktiskt jättegott!
Om du ska ha banan så är ett tips att först breda ut ett lager med vaniljkräm på samma 'lager' som banerna. Det blir inte lika torrt då + att vanlijkräm är sjukt gott!
Mitt bästa knep (och jag är berömd för mina tårtor!!) är att om du använder sockerkaks/liknande bottnar, så fukta igenom dem med en saft eller spad med samma smak som fyllningen. Blir mycket godare och inte så torrt.
Jag är förvisso ingen tårtexpert, men jag tycker att tårtan brukar bli god om man lägger ihop den dagen innan den ska förtäras, så att den får stå och 'götta' till sig. Tänk som marinad. Undvik dock detta om du har mycket grädde (eller annat som blir sämre) i själva tårtan.
Sylt är ett ganska vanligt inslag i en tårta. Denna brukar jag blanda med pyttelite grädde (jag är inte så förtjust i grädde jag heller), men jag tycker att det kan bli lite torftigt med bara lite jordgubbssylt.
Lakrits har jag ingen erfarenhet av då salmiak äcklar mig.
:-)