2007-03-15, 21:50
Medlem
BlackMetals avatar
Kommit in i en period då jag blivit helt galen i all folk och viking metal. Någon som har bra tips på bra band inom denna genren som jag inte har skivor av? Folk black o melodisk black går också bra ,

Folk metal ja har redan :

Finntroll
Korpiklaani
Ensiferum
Falkenbach
Equillibrium
Moonsorrow
Thyrfing
Windir
Trollfest
Lumsk
Eluveitie
Cruachan
Amon Amarth
Wintersun

Är väl ungefär detta ja har med folk just nu, behöver mycket mer
Citera
2007-03-15, 21:58
Medlem
midarks avatar
Enslaved är ju kungarna i min mening... sen har vi ju alltid äldre Ulver, Empyrium, Helheim och Tyr... m.fl.
Kolla även upp Gåte, även om det är mer rock än metal, dock riktigt bra folk.

Dessutom finns det nog redan ett antal trådar i samma ämne, men orkar inte söka...
Citera
2007-03-15, 22:08
Medlem
Jag rekommenderar Elvenking, inte lika hårt som det du har på din lista, men det är folkmetal.
Citera
2007-03-15, 22:13
Medlem
kedjas avatar
Glöm för all del inte bort Aegir, ett mycket bra viking metal demoband, deras fyra låtar går att ladda ner här!

Dom har haft uppehåll i ca 5 år, men som dom säger på sidan så ska dom komma med nytt material.
Citera
2007-03-15, 22:16
Medlem
Jrgens avatar
Som i alla dessa trådar skulle jag vilja rekommendera Månegarm och Ásmegin.

Ny Månegarmlåt lades förövrigt precis upp på deras myspace. http://www.myspace.com/manegarm
Citera
2007-03-15, 22:17
Medlem
MobileFreaks avatar
HEL? Eller dom kanske inte räknas som vikinga metal direkt?
Citera
2007-03-15, 22:18
Medlem
Ominouss avatar
Min röst faller på Mithotyn
Citera
2007-03-15, 22:20
Medlem
Fyrdung är tunga...men det kanske inte är folk/viking metal , men dom är bra iaf
Citera
2007-03-15, 22:21
Medlem
askers avatar
Haggard kanske faller herr'n i smaken? De är väl dem som kommer närmast att göra riktig klassisk musik med lite medeltidsklang med sina 16 bandmedlemmar. Inte samma hetsiga tempo som mycket annat heller.
Citera
2007-03-15, 23:01
Medlem
midarks avatar
Inte att förglömma: Solefald, riktigt bra stundtals!
Citera
2007-03-15, 23:16
Medlem
midarks avatar
Vet inte hur jag kunde glömma ett av mina absoluta favoritband, men ibland är inte hjärnan på topp.. . Borknagar måste du kolla upp, särskilt de tidiga plattorna "Borknagar", "The Olden Domain", "The Archaic Course" och "Quintessence"!

Tar även tillfället i akt och lägger till några fler band till listan: Vintersorg, Otyg, Einherjer, Februari 93 (bara demos), Falconer (bara enstaka låtar, en del medlemmar från Mithotyn), Primordial (mer keltisk iof), Wyrden, tidiga Old Man's Child kanske kan räknas in med... sen får jag nog återkomma.
Lycka till med sökandet och säg till om du hittar några grejer som ingen nämnt!
Citera
2007-03-16, 00:19
Medlem
BlackMetals avatar
tack för alla förslag , ska kolla efter dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in